Articol scris de Alexandru Nuță, Senior Associate R&R Partners
Alexandru Nuță
|
Așa cum puteți observa fișa postului reprezintă un document care nu are o natură personală, nefiind dedicat fiecărui salariat în parte, ci doar postului pe care acesta îl ocupă. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont că cerințele și sarcinile aceluiași post (din nomenclatorul ocupațiilor COR) pot diferi de la un angajator la altul, în funcție de specificul fiecăruia.
Plecând de la aceasta scurtă descriere a fișei postului, dar mai ales a scopului pe care un angajator îl urmărește prin întocmirea ei, putem identifica următoarele greșeli frecvente în întocmirea fișei de post:
- Lipsa particularizării prevederilor fișei de post la specificul propriei afaceri. Având în vedere că în practică foarte mulți angajatori preiau în totalitate anumite modele de fișe de post din diferite surse, se poate ajunge la situația în care o parte din prevederile unei fișe de post să fie pur și simplu inaplicabile în situația particulară a acelui angajator.
- Prevederi incomplete sau neacoperirea unor situații des întâlnite în cadrul organizației. Chiar dacă este aproape imposibil să acoperi în fișa de post multitudinea situațiilor de fapt ce pot apărea în desfășurarea unor relații de muncă, este în interesul angajatorului să identifice și să prevadă expres în Fișa de post într-un mod cât mai cuprinzător ceea ce ar putea avea un impact asupra desfășurării relațiilor de muncă.
- Redactarea fișei de post într-un limbaj inaccesibil salariaților. Fișa de post este un document întocmit de către angajator, însă acesta nu trebuie sa uite că prevederile fișei de post se adresează în special salariaților. Or, folosirea unui limbaj mult prea tehnic sau nespecific ar putea să creeze o confuzie în rândul angajaților, putând avea consecințe chiar asupra productivității lor. Așadar folosirea unui limbaj clar, fără echivoc în redactarea fișei de post are în primul rând un rol preventiv, întrucât salariații își pot înțelege și executa cu ușurință sarcinile trasate. Iar în situația în care totuși apare un conflict de muncă generat de nerespectarea prevederilor din fișa de post, soluționarea acestuia va fi mult mai facilă dacă prevederile ei sunt clare și nu lasă loc de interpretări.
- Lipsa unei actualizări periodice a fișei de post. Așa cum am precizat anterior este aproape imposibil să întocmești de la început o fișă de post atotcuprinzătoare, de aceea este absolut necesar ca angajatorul să realizeze periodic o revizuire a acesteia. Ca urmare situațiilor constatate în mod direct de către angajator de-a lungul timpului, dar și datorită progresului tehnologic sunt șanse foarte mari ca, în timp, să apară situații cu un impact major asupra relațiilor de muncă, dar pe care nu le-ai putut prevedea la momentul redactării fișei de post, motiv pentru care acestea trebuie să capete o formă juridică. Totodată, nu este exclus ca unele norme existente în fișa de post să nu mai fie de actualitate astfel încât utilitatea reglementării lor să nu mai existe.