OUG 50/2022, publicată marți în Monitorul Oficial, instituie noi reglementări privind condițiile de muncă ale lucrătorilor din domeniul maritim, conform prevederilor Convenției privind munca în domeniul maritim (MLC 2006) și amendamentelor din 2014 la aceasta, precum și a Directivei europene nr. 131/2018.
Acest cadru legislativ nou înlocuiește HG 83/2003 privind personalul navigant maritim sau fluvial, care a fost abrogat, la momentul oficializării acestei OUG.
Astfel, armatorii români și străini au obligația de a introduce în contractele de angajare nou-încheiate cu navigatorii standardele minime impuse prin Convenția MLC 2006 în ceea ce privește îngrijirile medicale, indemnizația de boală, indemnizațiile pentru șomaj și pensie, indemnizațiile în caz de accidente de muncă sau boală profesională, indemnizațiile familiale și de a asigura condiții minime de muncă la bordul navelor. De asemenea, proprietarii de nave sunt obligați să acopere cheltuielile membrilor echipajelor în caz de abandon și să asigure repatrierea navigatorilor.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), prin Autoritatea Navală Română, are obligația de a certifica navele românești care efectuează voiajuri internaționale, conform noilor reglementări ale MLC, precum și de a verifica toate navele românești și străine care intră în apele naționale, în ceea ce privește respectarea prevederilor MLC 2006 și a amendamentelor acesteia. Totodată, MTI are obligația verificării și autorizării agențiilor de recrutare și plasare în sensul respectării acestor prevederi.
Directiva europeană care este transpusă prin această OUG avea ca termen de introducere în legislația română data de 16 februarie 2020, România fiind pusă deja în întârziere pentru nerespectarea obligației de transpunere.