Pentru noutati din 2009 cu privire la legea achizitiilor publice, click aici.
OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziþie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice ºi a contractelor de concesiune de servicii.
Având în vedere necesitatea adoptãrii unor mãsuri urgente pentru elaborarea ºi promovarea unei noi legislaþii în domeniul achiziþiilor publice, în contextul angajamentelor asumate de România în cadrul capitolului 1 "Libera circulaþie a mãrfurilor" ºi al recomandãrilor Comisiei Europene, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituþia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta ordonanþã de urgenþã.
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
SECÞIUNEA 1
Scop. Principii
Art. 1. - Prezenta ordonanþã de urgenþã reglementeazã procedurile de atribuire a contractului de achiziþie publicã ºi a contractului de concesiune de lucrãri publice ºi de servicii, precum ºi modalitãþile de soluþionare a contestaþiilor formulate împotriva actelor emise în legãturã cu aceste proceduri.
Art. 2. -
(1) Scopul prezentei ordonanþe de urgenþã îl constituie:
a) promovarea concurenþei între operatorii economici;
b) garantarea tratamentului egal ºi nediscriminarea operatorilor economici;
c) asigurarea transparenþei ºi integritãþii procesului de achiziþie publicã;
d) asigurarea utilizãrii eficiente a fondurilor publice, prin aplicarea procedurilor de atribuire de cãtre autoritãþile contractante.
(2) Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziþie publicã sunt:
a) nediscriminarea;
b) tratamentul egal;
c) recunoaºterea reciprocã;
d) transparenþa;
e) proporþionalitatea;
f) eficienþa utilizãrii fondurilor;
g) asumarea rãspunderii.
SECÞIUNEA a 2-a
Definiþii
Art. 3. - În sensul prezentei ordonanþe de urgenþã, termenii ºi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaþii:
a) contract de achiziþie publicã - contractul care include ºi categoria contractului sectorial, astfel cum este definit la art. 229 alin. (2), cu titlu oneros, încheiat în scris între una sau mai multe autoritãþi contractante, pe de o parte, ºi unul sau mai mulþi operatori economici, pe de altã parte, având ca obiect execuþia de lucrãri, furnizarea de produse sau prestarea de servicii, în sensul prezentei ordonanþe de urgenþã;
b) contract de concesiune de lucrãri publice - contractul care are aceleaºi caracteristici ca ºi contractul de lucrãri, cu deosebirea cã în contrapartida lucrãrilor executate contractantul, în calitate de concesionar, primeºte din partea autoritãþii contractante, în calitate de concedent, dreptul de a exploata rezultatul lucrãrilor sau acest drept însoþit de plata unei sume de bani;
c) contract de concesiune de servicii - contractul care are aceleaºi caracteristici ca ºi contractul de servicii, cu deosebirea cã în contrapartida serviciilor prestate contractantul, în calitate de concesionar, primeºte din partea autoritãþii contractante, în calitate de concedent, dreptul de a exploata serviciile sau acest drept însoþit de plata unei sume de bani;
d) procedurã de atribuire - etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractantã ºi de cãtre candidaþi/ofertanþi pentru ca acordul pãrþilor privind angajarea în contractul public sã fie considerat valabil; procedurile de atribuire sunt: licitaþia deschisã, licitaþia restrânsã, dialogul competitiv, negocierea, cererea de oferte, concursul de soluþii;
e) acord-cadru - înþelegerea scrisã intervenitã între una sau mai multe autoritãþi contractante ºi unul sau mai mulþi operatori economici, al cãrei scop este stabilirea elementelor/condiþiilor esenþiale care vor guverna contractele de achiziþie publicã ce urmeazã a fi atribuite într-o perioadã datã, în mod special în ceea ce priveºte preþul ºi, dupã caz, cantitãþile avute în vedere;
f) sistem de achiziþie dinamic - procesul în întregime electronic, limitat în timp ºi deschis pe întreaga sa duratã oricãrui operator economic care îndeplineºte criteriile de calificare ºi selecþie ºi care a prezentat o ofertã iniþialã conformã cu cerinþele caietului de sarcini;
g) licitaþie electronicã - procesul repetitiv realizat dupã o primã evaluare completã a ofertelor, în care ofertanþii au posibilitatea, exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, de a reduce preþurile prezentate ºi/sau de a îmbunãtãþi alte elemente ale ofertei; evaluarea finalã trebuie sã se realizeze în mod automat prin mijloacele electronice utilizate;
h) documentaþie de atribuire - documentaþia ce cuprinde toate informaþiile legate de obiectul contractului de achiziþie publicã ºi de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, dupã caz, documentaþia descriptivã;
i) operator economic - oricare furnizor de produse, prestator de servicii sau executant de lucrãri - persoanã fizicã/juridicã, de drept public sau privat, ori grup de astfel de persoane care oferã în mod licit pe piaþã produse, servicii ºi/sau execuþie de lucrãri;
j) candidat - oricare operator economic care a depus candidatura în cazul unei proceduri de licitaþie restrânsã, negociere sau dialog competitiv;
k) candidaturã - documentele prin care un candidat îºi demonstreazã situaþia personalã, capacitatea de exercitare a activitãþii profesionale, situaþia economicã ºi financiarã, capacitatea tehnicã ºi profesionalã, în vederea obþinerii invitaþiei de participare pentru depunerea ulterioarã a ofertei, în cazul aplicãrii unei proceduri de licitaþie restrânsã, negociere sau dialog competitiv;
l) ofertant - oricare operator economic care a depus ofertã;
m) concurent - oricare operator economic care a prezentat un proiect în cadrul unui concurs de soluþii;
n) ofertã - actul juridic prin care operatorul economic îºi manifestã voinþa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziþie publicã; oferta cuprinde propunerea financiarã ºi propunerea tehnicã;
o) propunere tehnicã - parte a ofertei elaboratã pe baza cerinþelor din caietul de sarcini sau, dupã caz, din documentaþia descriptivã;
p) propunere financiarã - parte a ofertei ce cuprinde informaþiile cu privire la preþ, tarif, alte condiþii financiare ºi comerciale corespunzãtoare satisfacerii cerinþelor solicitate prin documentaþia de atribuire;
q) acceptarea ofertei câºtigãtoare - actul juridic prin care autoritatea contractantã îºi manifestã acordul de a se angaja juridic în contractul de achiziþie publicã care va fi încheiat cu ofertantul a cãrui ofertã a fost desemnatã câºtigãtoare;
r) contractant - ofertantul care a devenit, în condiþiile legii, parte într-un contract de achiziþie publicã;
s) întreprindere publicã - persoana care desfãºoarã activitãþi economice ºi asupra cãreia se exercitã direct sau indirect, ca urmare a unor drepturi de proprietate, a participaþiilor financiare sau a regulilor specifice prevãzute în actul de înfiinþare a întreprinderii respective, influenþa dominantã a unei autoritãþi contractante, astfel cum este definitã aceasta la art. 8 lit. a), b) sau c); prezumþia de exercitare a influenþei dominante se aplicã în orice situaþie în care, în raport cu o astfel de persoanã, una sau mai multe autoritãþi contractante definite conform art. 8 lit. a), b) sau c) se aflã, direct ori indirect, în cel puþin unul dintre urmãtoarele cazuri:
-deþin majoritatea capitalului subscris;
-deþin controlul majoritãþii voturilor în organul de conducere, cum ar fi adunarea generalã;
-pot numi în componenþa consiliului de administraþie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumãtate din numãrul membrilor acestuia;
t) drept special sau exclusiv - dreptul care rezultã din orice formã de autorizare acordatã, conform prevederilor legale sau ca urmare a emiterii unor acte administrative, de o autoritate competentã ºi care are ca efect rezervarea desfãºurãrii de activitãþi în domeniul anumitor servicii publice numai de cãtre una sau de cãtre un numãr limitat de persoane, afectând în mod substanþial posibilitatea altor persoane de a desfãºura o astfel de activitate;
u) mijloace electronice - utilizarea echipamentelor electronice pentru procesarea ºi stocarea de date care sunt difuzate, transmise ºi recepþionate prin cablu, radio, mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
v) sistemul electronic de achiziþii publice - SEAP - desemneazã sistemul informatic de utilitate publicã, accesibil prin Internet la o adresã dedicatã, utilizat în scopul aplicãrii prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire;
w) operatorul sistemului electronic de achiziþii publice - persoana juridicã care asigurã autoritãþilor contractante suportul tehnic destinat aplicãrii prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire;
x) "scris" sau "în scris" - orice ansamblu de cuvinte ºi cifre care pot fi citite, reproduse ºi apoi comunicate. Acest ansamblu poate include ºi informaþii transmise ºi stocate prin mijloace electronice;
y) vocabularul comun al achiziþiilor publice - CPV - desemneazã nomenclatorul de referinþã aplicabil contractelor de achiziþie publicã, adoptat prin Regulamentul nr. 2.195/2002/CE al Parlamentului European ºi al Consiliului privind vocabularul comun al achiziþiilor publice, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L340 din 16 decembrie 2002, asigurând corespondenþa cu alte nomenclatoare existente;
z) zile - zilele calendaristice, în afara cazului în care se menþioneazã cã sunt zile lucrãtoare;
aa) Tratat - Tratatul pentru înfiinþarea Comunitãþii Europene, încheiat la 25 martie 1957, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
SECÞIUNEA a 3-a
Tipuri de contracte de achiziþie publicã
Art. 4. -
(1) Contractul de lucrãri este acel contract de achiziþie publicã care are ca obiect:
a) fie execuþia de lucrãri legate de una dintre activitãþile cuprinse în anexa nr. 1 sau execuþia unei construcþii;
b) fie atât proiectarea, cât ºi execuþia de lucrãri legate de una dintre activitãþile cuprinse în anexa nr. 1 sau atât proiectarea, cât ºi execuþia unei construcþii;
c) fie realizarea prin orice mijloace a unei construcþii care corespunde cerinþelor precizate de autoritatea contractantã.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), prin construcþie se înþelege rezultatul unui ansamblu de lucrãri de construcþii de clãdiri sau lucrãri de geniu civil, destinat sã îndeplineascã prin el însuºi o funcþie tehnicã sau economicã.
Art. 5. -
(1) Contractul de furnizare este acel contract de achiziþie publicã, altul decât contractul de lucrãri, care are ca obiect furnizarea unuia sau mai multor produse, prin cumpãrare, inclusiv în rate, închiriere sau leasing, cu sau fãrã opþiune de cumpãrare.
(2) Contractul de achiziþie publicã care are ca obiect principal furnizarea de produse ºi, cu titlu accesoriu, operaþiuni/lucrãri de instalare ºi punere în funcþiune, este considerat contract de furnizare.
Art. 6. -
(1) Contractul de servicii este acel contract de achiziþie publicã, altul decât contractul de lucrãri sau de furnizare, care are ca obiect prestarea unuia sau mai multor servicii, aºa cum sunt acestea cuprinse în anexele nr. 2A ºi 2B.
(2) Contractul de achiziþie publicã care are ca obiect principal prestarea unor servicii ºi, cu titlu accesoriu, desfãºurarea unor activitãþi dintre cele prevãzute în anexa nr. 1 este considerat contract de servicii.
Art. 7. - Contractul de achiziþie publicã care are ca obiect atât furnizarea de produse, cât ºi prestarea de servicii este considerat:
a) contract de furnizare, dacã valoarea estimatã a produselor este mai mare decât valoarea estimatã a serviciilor prevãzute în contractul respectiv;
b) contract de servicii, dacã valoarea estimatã a serviciilor este mai mare decât valoarea estimatã a produselor prevãzute în contractul respectiv.
SECÞIUNEA a 4-a
Autoritãþi contractante
Art. 8. - Este autoritate contractantã în sensul prezentei ordonanþe de urgenþã:
a) oricare organism al statului - autoritate publicã sau instituþie publicã - care acþioneazã la nivel central ori la nivel regional sau local;
b) oricare organism de drept public, altul decât unul dintre cele prevãzute la lit. a), cu personalitate juridicã, care a fost înfiinþat pentru a satisface nevoi de interes general fãrã caracter comercial sau industrial ºi care se aflã cel puþin în una dintre urmãtoarele situaþii:
-este finanþat, în majoritate, de cãtre o autoritate contractantã, astfel cum este definitã la lit. a), sau de cãtre un alt organism de drept public;
-se aflã în subordinea sau este supusã controlului unei autoritãþi contractante, astfel cum este definitã la lit. a), sau unui alt organism de drept public;
-în componenþa consiliului de administraþie/organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumãtate din numãrul membrilor acestuia sunt numiþi de cãtre o autoritate contractantã, astfel cum este definitã la lit. a), sau de cãtre un alt organism de drept public;
c) oricare asociere formatã de una sau mai multe autoritãþi contractante dintre cele prevãzute la lit. a) sau b);
d) oricare întreprindere publicã ce desfãºoarã una sau mai multe dintre activitãþile prevãzute la cap. VIII secþiunea 1, atunci când aceasta atribuie contracte de achiziþie publicã sau încheie acorduri-cadru destinate efectuãrii respectivelor activitãþi;
e) oricare subiect de drept, altul decât cele prevãzute la lit. a)-d), care desfãºoarã una sau mai multe dintre activitãþile prevãzute la cap. VIII secþiunea 1, în baza unui drept special sau exclusiv, astfel cum este acesta definit la art. 3 lit. t), acordat de o autoritate competentã, atunci când acesta atribuie contracte de achiziþie publicã sau încheie acorduri-cadru destinate efectuãrii respectivelor activitãþi.
SECÞIUNEA a 5-a
Domeniu de aplicare. Excepþii
Art. 9. - Prezenta ordonanþã de urgenþã se aplicã pentru:
a) atribuirea contractului de achiziþie publicã, inclusiv a contractului sectorial, în acest din urmã caz fiind aplicabile prevederile cap. VIII;
b) încheierea acordului-cadru;
c) atribuirea contractului de achiziþie publicã de cãtre o persoanã fizicã/juridicã, în cazul în care respectivul contract este finanþat/subvenþionat în mod direct, în proporþie de mai mult de 50%, de cãtre o autoritate contractantã;
d) atribuirea contractului de achiziþie publicã de cãtre o autoritate contractantã, în numele ºi pentru o altã persoanã fizicã/juridicã, în cazul în care respectivul contract este finanþat/subvenþionat în mod direct, în proporþie de mai mult de 50%, de cãtre o autoritate contractantã;
e) organizarea concursului de soluþii;
f) atribuirea contractului de concesiune de lucrãri publice ºi a contractului de concesiune de servicii, în acest caz fiind aplicabile prevederile cap. VII.
Art. 10. - În cazul prevãzut la art. 9 lit. c) autoritatea contractantã are obligaþia de a impune prin contractul de finanþare aplicarea prevederilor prezentei ordonanþe de urgenþã pentru atribuirea contractelor de achiziþie publicã respective.
Art. 11. -
(1) O autoritate contractantã din domeniul apãrãrii þãrii ºi securitãþii naþionale are obligaþia de a aplica prevederile prezentei ordonanþe de urgenþã sub rezerva cazurilor care:
a) pot conduce la furnizarea unor informaþii a cãror divulgare ar fi contrarã intereselor esenþiale de securitate ale þãrii; sau
b) implicã protecþia unor interese esenþiale de securitate ale þãrii în legãturã cu producþia sau comercializarea de arme, muniþii ºi material de rãzboi.
(2) Guvernul are dreptul de a stabili prin hotãrâre circumstanþele ºi procedurile specifice pentru atribuirea contractelor de achiziþie publicã în cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a) ºi b).
(3) Aplicarea prevederilor alin. (1) ºi (2) nu trebuie sã conducã la alterarea concurenþei pe piaþa produselor care nu sunt destinate unor scopuri specific militare.
Art. 12. - Prezenta ordonanþã de urgenþã nu se aplicã pentru atribuirea contractului de achiziþie publicã în cazul în care se îndeplineºte cel puþin una dintre urmãtoarele condiþii:
a) contractul a fost declarat cu caracter secret de cãtre autoritãþile abilitate potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) îndeplinirea contractului necesitã impunerea unor mãsuri speciale de securitate potrivit prevederilor legale în vigoare;
c) protecþia unor interese esenþiale ale þãrii impune acest lucru.
Art. 13. - Prezenta ordonanþã de urgenþã nu se aplicã pentru atribuirea contractului de servicii care:
a) are ca obiect cumpãrarea sau închirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, clãdiri existente, alte bunuri imobile sau a drepturilor asupra acestora; totuºi, atribuirea contractelor de servicii financiare care se încheie, indiferent de formã, în legãturã cu contractul de cumpãrare sau de închiriere respectiv, se supune prevederilor prezentei ordonanþe de urgenþã;
b) se referã la cumpãrarea, dezvoltarea, producþia sau coproducþia de programe destinate difuzãrii, de cãtre instituþii de radiodifuziune ºi televiziune;
c) se referã la prestarea de servicii de arbitraj ºi conciliere;
d) se referã la prestarea de servicii financiare în legãturã cu emiterea, cumpãrarea, vânzarea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor instrumente financiare, în special operaþii ale autoritãþii contractante efectuate în scopul atragerii de resurse financiare ºi/sau de capital, precum ºi la prestarea de servicii specifice unei bãnci centrale de cãtre Banca Naþionalã a României;
e) se referã la angajarea de forþã de muncã, respectiv încheierea de contracte de muncã;
f) se referã la prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare remunerate în totalitate de cãtre autoritatea contractantã ºi ale cãror rezultate nu sunt destinate, în mod exclusiv, autoritãþii contractante pentru propriul beneficiu.
Art. 14. -
(1) Prezenta ordonanþã de urgenþã nu se aplicã atunci când contractul de achiziþie publicã este atribuit ca urmare a:
a) unui acord internaþional încheiat în conformitate cu prevederile Tratatului cu unul sau mai multe state care nu sunt membre ale Uniunii Europene ºi care vizeazã furnizarea de produse sau execuþia de lucrãri, destinate implementãrii ori exploatãrii unui proiect în comun cu statele semnatare, ºi numai dacã prin acordul respectiv a fost menþionatã o procedurã specificã pentru atribuirea contractului respectiv;
b) unui acord internaþional referitor la staþionarea de trupe ºi numai dacã prin acordul respectiv a fost prevãzutã o procedurã specificã pentru atribuirea contractului respectiv;
c) aplicãrii unei proceduri specifice unei organizaþii internaþionale.
(2) Autoritãþile contractante au obligaþia de a transmite Autoritãþii Naþionale pentru Reglementarea ºi Monitorizarea Achiziþiilor Publice acordurile prevãzute la alin. (1) lit. a), existente în domeniul lor de activitate.
(3) Autoritatea Naþionalã pentru Reglementarea ºi Monitorizarea Achiziþiilor Publice are obligaþia de a comunica Comisiei Europene informaþiile primite potrivit alin. (2).
Art. 15. -
(1) Prezenta ordonanþã de urgenþã nu se aplicã pentru atribuirea contractului de servicii unei alte autoritãþi contractante sau unei asocieri de autoritãþi contractante, în cazul în care acestea din urmã beneficiazã de un drept exclusiv pentru prestarea serviciilor respective, în virtutea legii sau a altor acte cu caracter normativ care sunt publicate, în mãsura în care acestea sunt compatibile cu prevederile Tratatului.
(2) Autoritatea contractantã care, în baza competenþelor legale pe care le deþine, acordã unui subiect de drept, care nu este definit ca autoritate contractantã, drepturi speciale sau exclusive de a presta un serviciu public, are obligaþia de a impune, prin autorizaþia pe care o emite în acest scop, respectarea principiului nediscriminãrii de cãtre cel care beneficiazã de drepturile speciale sau exclusive, atunci când acesta atribuie contracte de furnizare cãtre terþi.
Art. 16. -
(1) În cazul în care autoritatea contractantã atribuie un contract de achiziþie publicã ce are ca obiect prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, atunci obligaþia de a aplica prezenta ordonanþã de urgenþã se impune numai pentru contracte a cãror valoare este mai mare decât cea prevãzutã la art. 57 alin. (2) ºi se limiteazã numai la prevederile art. 35-38 ºi art. 56.
(2) În cazul în care contractul de achiziþie publicã prevãzut la alin. (1) are ca obiect, alãturi de prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B, ºi prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2A, prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai dacã valoarea estimatã a serviciilor incluse în anexa nr. 2B este mai mare decât valoarea estimatã a serviciilor incluse în anexa nr. 2A.
(3) Autoritatea contractantã nu are dreptul de a combina, în cadrul aceluiaºi contract, servicii incluse atât în anexa nr. 2B, cât ºi în anexa nr. 2A, cu scopul de a beneficia de aplicarea prevederilor alin. (1), atunci când atribuie respectivul contract de achiziþie publicã.
Comentarii articol (9)