În plus, se va stabili și procedura prin care se vor deconta persoanelor care participa la cursurile programului "A doua șansă" transportul, dacă distanța este mai mare de 5 km de locuință. Decontarea cheltuielilor avute de persoanele apte de muncă ce primesc ajutor social și care participă la cursurile programelor educaționale de tip "A doua șansă", la recomandarea agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, se va realiza la solicitarea primarului.
Prin documentul elaborat de MMSS se dorește introducerea a noi situații în care se oprește plata ajutorului social, respectiv:
- dacă se constată că familia sau persoana singură a realizat venituri din alte surse și acestea nu au fost declarate;
- dacă beneficiarii au refuzat de două ori să efectueze activități sezoniere;
- dacă au refuzat să participe la cursurile programelor educaționale de tip "A doua șansă";
- după finalizarea celor șase luni de la angajare;
- dacă se constată încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu înainte de terminarea celor șase luni de la angajare.
O altă obligație care va fi introdusă este că persoanele apte de muncă pentru care se acordă ajutorul social și care nu realizează venituri din salarii sau alte activități au obligația să se prezinte la agenția teritorială pentru ocuparea forței de muncă, în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința la fiecare șase luni sau ori de câte ori sunt solicitate de aceasta, pe lângă deja prevăzute obligații de a nu refuza un loc de muncă oferit sau participarea la servicii pentru stimularea ocupării forței de muncă și de formare profesională.
Proiectul de HG prevede că se vor elimina din calculul venitului net lunar al familiei/persoanei singure veniturile provenite din ajutoarele de stat acordate producătorilor români în baza OUG 14/2010, sumele acordate ca "Bursa profesională", prevăzut de HG 1.062/2011. De asemenea, ajutoarele de urgență nu vor fi luate în considerare în calcul la stabilirea altor drepturi de asistență socială acordate de la bugetul local.
În schimb, vor fi luate în calculul venitului net lunar sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat/ cele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situații excepționale și sumele primite de persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social pentru participarea la programe de formare profesionale organizate în condițiile legii, dacă acestea nu sunt considerate venituri salariale conform Codului fiscal.
Altă modificare vizează faptul că persoanele din familiile beneficiare de ajutor social vor fi asigurate automat în sistemul public de sănătate, fără plata contribuției de asigurări sociale de sănătate. În prezent, ele sunt considerate asigurate în sistemul public de sănătate prin plata contribuției de către Ministerul Muncii.
Pe de altă parte, ancheta socială care trebuie realizează în cazul ajutoarelor de urgență acordate de Guvern prin hotărâre va fi înlocuită cu o verificare ce vizează componența familiei, veniturile realizate și descrierea situației pentru care s-a solicitat acordarea ajutorului de urgență. Dacă, în schimb, ajutorul de urgență va fi solicitat de mai multe autorități locale pentru același caz, va fi făcută și o anchetă socială.
Primarii locali vor putea acorda ajutoare de urgență familiilor sau persoanelor singure aflate în situații de necesitate și ca urmare a apariției unei epidemii, epizootii și alte situații deosebite care pot duce la apariția sau sporirea riscului de excluziune socială, inclusiv în caz de deces în țară sau în străinătate, stabilite prin hotărâre a consiliului local, pe lângă situațiile deja prevăzute a calamităților naturale, incendiilor sau accidentelor.
Atenție! Prevederile proiectului de HG nu se aplică momentan. El trebuie să fie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Comentarii articol (1)