Prin OUG 114/2022, apărută luni în Monitorul oficial nr. 844, se va modifica, din 2024, Legea 196/2016, astfel încât venitul minim de incluziune să asigure un nivel de trai minimal mai multor familii şi persoane singure aflate într-o situație de dificultate (din cauze socio-economice sau de sănătate), dar și să prevină riscul sărăciei în rândul copiilor şi stimularea participării acestora în sistemul de educaţie.
Venitul minim de incluziune se va compune din unul sau cele două ajutoare financiare: ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii (care va fi acordat familiilor care au copiii înscriși și care frecventează o formă de învățământ).
Apoi, va fi eliminată raportarea venitului minim de incluziune la indicatorul social de referință (ISR). Acum, Legea 196/2016 raportează nivelul de venituri și cuantumul beneficiilor atât la valoarea ISR, cât și la o valoare nominală exprimată în lei, ceea ce face dificilă interpretarea corectă a prevederilor.
Venitul minim de incluziune, când va deveni disponibil, respectiv după intrarea în vigoare a Legii 196/2016, va putea fi cerut și de persoanele de peste 65 de ani care nu au venituri proprii, nu au aparținători legali ori aceștia nu au suficiente venituri pentru plata contribuției lunare de întreținere și/ sau nu sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Potrivit actului normativ se vor actualiza nivelurile de venituri și ale cuantumurilor componentelor acordate:
- majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la 260 de lei/ adult la 275 de lei/ adult, în cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social), și de la 300 de lei/ adult la 400 de lei/ adult, în cazul persoanelor de peste 65 de ani, respectiv de la 600 de lei/ adult la 700 de lei/ adult, în cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocație pentru susținerea familiei);
- majorarea veniturilor primite în baza unui contract de muncă, raport de serviciu sau a altei forme legale de angajare care nu se iau în calcul pentru stabilirea veniturilor nete lunare ale familiei în limita a 500 lei/familie, față de 400 lei, cum este în prezent.
Pe de altă parte, sumele primite ca ajutor pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie acordate în baza Legii nr. 226/2021 nu vor fi luate în calcul pentru stabilirea veniturilor nete ale familie.
O condiție importantă care va fi introdusă în Legea venitului minim de incluziune este că, dacă refuză de două ori cererile de muncă sezonieră venite din partea primăriei de care aparțin, beneficiarii venitului de incluziune apți de muncă vor rămâne fără acest ajutor. În actul normativ oficializat recent se prevede că aceste ofertele de muncă sezonieră vor fi remunerate, conform Legii zilierilor, de către persoanele juridice, fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale. De asemenea, refuzul persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social de participa la cursurile programelor de tip "A doua șansă" va duce la încetarea dreptului de ajutor de incluziune.
Din categoria persoanelor apte de muncă vor fi excluși beneficiarii venitului minim care asigură creșterea și îngrijirea unuia sau mai multor copii de până în șapte ani, dacă nu există pe raza localității servicii sociale sau educaționale care asigură servicii de supraveghere și educație pe timpul zilei.
Pe lângă cele amintite, prin ordonanța de față mai sunt stabilite și următoarele reglementări:
- introducerea condițiilor prevăzute în prezent pentru ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001, respectiv urmarea, la recomandarea serviciilor publice de ocupare, a programelor educaționale destinate adulților;
- înregistrarea, din oficiu, a solicitanților de venit minim de incluziune ca solicitanți și de servicii sociale, realizând astfel legătura dintre cele două componente de bază a sistemului de asistență socială;
- introducerea procesului de evaluare inițială pentru determinarea vulnerabilităților și nevoilor persoanelor/ membrilor familiei și întocmirea de către serviciul public de asistență socială a planului de intervenție, care să cuprindă atât beneficiile de asistență socială, cât și serviciile sociale adecvate situației înregistrate;
- asigurarea activării pe piața muncii a persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de venit minim de incluziune prin aplicarea acelorași proceduri ca și în cazul șomerilor de lungă durată, prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, respectiv planul de mediere, acordul de integrare în muncă și contractul de solidaritate;
- înregistrarea electronică la agenția teritorială pentru ocuparea forței de muncă a persoanei apte de muncă și a membrilor apți de muncă din familia solicitantului de ajutor de incluziune de către personalul serviciului public de asistență socială, urmând ca persoanele să se prezinte la serviciul public de ocupare la solicitarea acestuia.
Comentarii articol (3)