Regulile fiscale din așa-numita Lege offshore se modifică, de sâmbătă, pentru a stimula companiile petroliere să exploateze gazele naturale din Marea Neagră și să reducă, astfel, dependența României de importul de gaze naturale. Legea dată în acest sens a fost oficializată aseară.
Legea 157/2022, pentru modificarea Legii offshore (256/2018), a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 516/2022 și se va aplica din
28 mai 2022. În esență, aceasta a fost dată în contextul războiului dus de Rusia în Ucraina, pentru
a reduce dependența României de importurile de gaze naturale.
Beneficiile sunt destul de multe, conform fiscaliștilor, însă aceștia avertizează că vor trece câțiva ani până ce vom simți efectele.
Iată principalele noutăți din lege:1. Se includ perimetrele onshore de adâncime. Legea va face referire și la perimetrele petroliere onshore de adâncime, nu doar la cele offshore. Un perimetru onshore de adâncime este definit ca
„perimetru petrolier localizat pe uscat, a cărui arie corespunzătoare proiecției la suprafață a conturului părții din scoarța terestră în interiorul căreia, pe un interval de adâncime mai mare sau egal cu 3.000 m izobatic, se realizează lucrări de explorare, dezvoltare, exploatare sau înmagazinare, precum și suprafețele necesare desfășurării activităților de explorare, dezvoltare, exploatare, înmagazinare și transport al petrolului, situate inclusiv în afara acestei arii.”2. Un nou reper temporal pentru regimul de redevențe și cel fiscal. Pentru titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore și/sau onshore de adâncime care sunt în executare se vor aplica, pe toată perioada derulării acestora, regimul de redevențe și regimul fiscal specific activităților de explorare, dezvoltare, exploatare și abandonare existent la 1 ianuarie 2023. Până acum se făcea referire, ca reper temporal, la data intrării în vigoare a Legii 256/2018.
3. Ajustări privind impozitul pe veniturile suplimentare. Pe lângă faptul că se va face referire și la acordurile onshore de adâncime, se prevede că vor putea fi deduse costurile de transport, distribuție, înmagazinare și alte costuri logistice, în măsura în care acestea sunt suportate de titularul acordului petrolier. Venitul suplimentar va fi determinat ca diferența între prețul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producția internă proprie și prețul de bază minim al intervalului de calcul corespunzător grilei de prețuri de la articolul 19 din Legea offshore, înmulțită cu volumele de gaze vândute din producția internă proprie. Totodată, o să dispară cota de impozitare de 30% pentru venitul suplimentar pentru prețurile de până la 85 lei/MWh inclusiv, dar se păstrează celelalte cote. Iar limita maximă a deducerii investițiilor în segmentul upstream va fi de maximum 40% (față de 30% până acum) din totalul impozitului pe veniturile suplimentare. În plus, ca noutate, impozitul asupra veniturilor suplimentare va reprezenta o cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal pentru impozit pe profit.
4. Guvernul va putea impune restricții de preț și vânzare, pentru a acoperi necesarul intern pentru clienții casnici și energia termică pentru populație. Noua lege prevede în mod expres că, pe durata derulării acordurilor petroliere, titularii și firmele afiliate acestora vor putea comercializa în mod liber hidrocarburile produse din perimetrele offshore și onshore de adâncime. Totuși, prin derogare,
„Guvernul, prin hotărâre, la propunerea Ministerului Energiei, poate introduce restricții temporare de preț și vânzare pentru cantitățile necesare în vederea asigurării consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică destinată populației, precum și a celor necesare îndeplinirii obligațiilor subsumate mecanismelor europene de solidaritate prevăzute de reglementările europene”. Însă aceste măsuri vor fi limitate în timp și se vor aplica proporțional cantităților totale de gaze naturale din producția internă.
5. Regimul de redevențe și regimul fiscal nu se vor schimba. O altă chestiune prinsă în mod explicit în noul act normativ este că cele două regimuri aplicabile activităților de explorare, dezvoltare, exploatare și abandonare nu se vor modifica odată ce au fost introduse în acordurile petroliere. Nu se vor modifica nici dacă sunt în dezavantajul titularilor, nici dacă sunt în avantajul lor - evident, numai pe durata aplicării acordurilor petroliere. Totodată, Agenția Națională pentru Resurse Minerale și titularii de acorduri petroliere vor putea încheia acte adiționale la acordurile petroliere în curs de executare la data de 1 ianuarie 2022 pentru a reflecta la nivel contractual schimbările prevăzute de Legea 157/2022.