OG nr. 18/2022 a apărut joi în Monitorul Oficial și constituie o bornă necesară din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență: „Legislația naţională aplicabilă privind autorizarea funcţionării unei reprezentanțele străine în România este în vigoare încă din anul 1990 și necesită a fi actualizată pentru a reflecta realitatea economică şi digitală actuală. Totodată, actuala procedură de autorizare prezintă un grad ridicat al poverii administraive şi nu permite interacţionarea complet digitală dintre solicitant şi autoritatea competentă pentru autorizare”, scrie inițiatorul actului, referindu-se la Decretul-lege nr. 122/1990.
Societăţile şi organizaţiile economice străine vor fi autorizate să dețină reprezentanțe în România pe bază de autorizație de funcționare eliberată, la cerere, de MAT, prin intermediul unei platforme digitale, pentru o durată de minimum un an, cu posibilitatea de prelungire la solicitarea reprezentanței pentru minimum un an fiscal sau pe o perioadă egală cu anii fiscali pentru care a fost plătită taxa de timbru.
Ordonanța 18 mai prevede însă și o altă condiție pentru obținerea autorizației: o taxă de autorizare de 1.000 de euro. Desigur, ea va fi plătită la fiecare reautorizare apoi.
În cerere se vor menționa, în mare, cam aceleași informații care sunt cerute și acum, iar la cerere se vor anexa ceva mai multe documente ca în prezent, respectiv:
a) documentul emis de autoritatea competentă din ţara în care îşi are sediul social societatea sau organizația economică străină, din care să rezulte datele de identificare și de înregistrare ale societății sau organizației economice străine, obiectul de activitate şi capitalul social, şi traducerea autorizată a acestui document cu semnătură electronică calificată sau avansată;
b) actul constitutiv sau alte acte doveditoare privind forma de organizare şi modul de funcționare a societății sau organizației și o traducere autorizată a acestora cu semnătură electronică calificată sau avansată;
c) împuternicirea privind persoanele desemnate să reprezinte societatea sau organizația economică străină care a solicitat înregistrarea, cu traducere autorizată, după caz;
d) dovada plății taxei de autorizare de 1.000 de euro;
e) o confirmare asupra bonității din partea băncii prin care societatea sau organizația își desfășoară principalele operațiuni financiare;
f) dovada existenței sediului reprezentanței pe teritoriul României pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de valabilitate a autorizației sau cu perioada pentru care se solicită prelungirea autorizației.
Desigur, toate acestea vor trebui însoțite de traduceri autorizate dacă documentele respective sunt într-o limbă străină.
Mai departe, ordonanței, MAT va elibera (sau va respinge eliberarea, după caz) autorizația în maximum 30 de zile de la data înregistrării.
Comunicările cu privire la emiterea, prelungirea sau modificarea unei autorizații se vor face, toate, prin platforma special dedicată. Prin aceeași platformă, totodată, MAT va oferi posibilitatea consultării de informații cu referire la reprezentatele înregistrate în România şi autorizate de Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, cu respectarea legislației privind datele cu caracter personal.
Desigur, platforma nu există la acest moment și, chiar dacă ordonanța a apărut joi în Monitorul Oficial și intră în vigoare în trei zile, mai sunt necesare norme de aplicare, ce ar trebui să vină în maximum 60 de zile apoi. În cât timp ar trebui să vedem această platformă? În ordonanță scrie că în maximum 180 de zile de la adoptarea ordonanței. Asta înseamnă că există mari șanse ca noutățile să se aplice în prima parte a anului viitor.
„Autorizațiile reprezentanțelor străine emise până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, rămân valabile conform actelor normative în vigoare la data emiterii acestora”, prevede OG 18. Până la data operaționalizării platformei electronice atât depunerea cererilor, cât și soluționarea acestora se vor face în conformitate cu procedura veche.