Practic, elementul prevăzut de art. 17 alin (3) lit. a) din Codul muncii, identitatea părților, trebuie să se regăsească și în cuprinsul contractului individual de muncă, iar documentul care atestă veridicitatea datelor este actul de identitate, așa cum este el definit de art. 13 alin (1) din OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Potrivit art. 12 alin (1) din OUG, actul de identitate trebuie să se afle în perioada de valabilitate pentru a fi recunoscut, iar titularul trebuie să solicite eliberarea unui nou act cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea acestuia, dar nu mai puțin de 15 zile, deci textul actului normativ indică clar intervalul în care persoana căreia urmează să-i expire actul de identitate trebuie să solicite eliberarea unuia nou.
Extinzând discuția în acest sens, OUG 97/2005 prevede și alte situații în care titularul actului de identitate trebuie să solicite eliberarea unui nou document, respectiv:
- în 15 zile de la data producerii în următoarelor situații:
- dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, data ori locul nașterii, iar în cazul titularului unei cărți electronice de identitate și prenumele părinților;
- în cazul schimbării domiciliului;
- în cazul schimbării denumirii sau rangului localităților și străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor;
- în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
- în cazul deteriorării actului de identitate;
- în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
- când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
- în cazul schimbării sexului;
- în cazul anulării.
- oricând pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile.
Revenind la importanța actului de identitate în raportul de muncă, pe lângă identitatea salariatului, angajatorii vor avea în vedere și vârsta, fiind impuse anumite condiții/limitări în Codul muncii în privința salariaților care nu au împlinit 18 ani, iar sancțiunile sunt aspre în aceste situații.
De asemenea, domiciliul sau reședința au un rol important și sunt date pe care atât salariatul, cât și angajatorul, ar trebui să le mențină actualizate, mai ales în privința comunicărilor, termenele fiind calculate din acel moment.
Putem face referire și la dispozițiile HG 905/2017 în aceste situații, pentru că datele de identificare ale salariatului se regăsesc și în registrul general de evidență a salariaților, inclusiv domiciliul sau reședința.
Ce poate face un angajator atunci când persoana selectată în vederea angajării nu are un document de identitate valabil? Nu va putea încheia un contract individual de muncă în acel moment, urmând ca încheierea în mod valabil a contractului să fie ulterioară eliberării noului act de identitate, putând fi solicitată eliberarea unei cărți de identitate provizorii în situații urgente, potrivit art. 20 alin (1) lit. d) din OUG 97/2005.
Concluzionând, un contract individual de muncă ar putea fi încheiat în mod valabil numai în situația în care actul de identitate face dovada identității, a cetățeniei române, a adresei de domiciliu și, după caz, a adresei de reședință se află în perioada de valabilitate.