Cand se elibereaza documentul de identitate?
Legea prevede ca eliberarea documentului de identitate se face doar in anumite situatii. In primul rand, la implinirea varstei de 14 ani. Totusi, serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor elibereaza o noua carte de identitate si in urmatoarele cazuri:
- la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmeaza a fi preschimbat;
- daca s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele parintilor, data ori locul nasterii;
- in cazul schimbarii domiciliului;
- in cazul schimbarii denumirii sau a rangului localitatilor si strazilor, al renumerotarii imobilelor sau rearondarii acestora, al infiintarii localitatilor sau strazilor;
- in cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
- in cazul deteriorarii actului de identitate;
- in cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
- cand fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
- in cazul schimbarii sexului;
- in cazul anularii;
- pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
OUG nr. 97/2005 prevede diferite perioade de valabilitate pentru cartile de identitate, in functie de varsta posesorului. Astfel, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14-18 ani, termenul de valabilitate a cartii de identitate este de numai 4 ani.
Pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18-25 ani, termenul de valabilitate a cartii de identitate este de 7 ani. Cartile de identitate eliberate dupa implinirea varstei de 25 de ani au termen de valabilitate de 10 ani.
Totodata, dupa implinirea varstei de 55 de ani, cartea de identitate se elibereaza cu termen de valabilitate permanent.
De ce acte ai nevoie pentru a-ti fi eliberata cartea de identitate?
Actul de identitate se elibereaza pe baza unei cereri scrise, de catre serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta a persoanei. Cei care nu au implinit inca 18 ani trebuie sa depuna cererea insotiti de unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul sau legal.
Legea precizeaza expres ca cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneaza in prezenta lucratorului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor si trebuie sa fie insotita de documentele care fac dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei romane, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta.
In acelasi timp, in cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorarii actelor de identitate, solicitantii vor prezenta un alt document oficial, cu fotografie de data recenta, pentru certificarea identitatii. In OUG nr. 97/2005 se prevede ca pentru persoana care nu detine astfel de documente ori, se solicita verificarea identitatii de catre structura teritoriala a politiei. Acelasi lucru se aplica si in situatia in care se constata diferente intre fizionomia solicitantului si documentele prezentate.
Potrivit legii, cererile de eliberare a actelor de identitate se solutioneaza pana in 30 de zile, termenul putand fi prelungit cu cel mult 15 zile.
Cand iti poate fi retinut actul de identitate?
Actul de identitate al unei persoane fizice nu poate fi retinut in afara cazurilor prevazute de lege.
Astfel, actul de identitate al persoanei fizice retinute, arestate preventiv sau care executa pedeapsa inchisorii se pastreaza de catre administratia aresturilor ori a penitenciarelor si se restituie la punerea in libertate a titularului acestuia.
De asemenea, actul de identitate al persoanei fizice internate in institutii de reeducare si de protectie sociala se pastreaza, pe durata internarii, de catre administratia acestor institutii.
Ce obligatii au titularii cartilor de identitate?
In termen de 15 zile de la implinirea varstei de 14 ani, minorul are obligatia sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor eliberarea actului de identitate. De asemenea, cu cel mult 180 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai putin de 15 zile, titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligatia sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor eliberarea unei noi carti de identitate.
Legea interzice darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garantie pentru prestarea unor servicii, pentru incredintarea unor bunuri si valori, pentru plata datoriilor sau in alte scopuri, de catre persoanele neautorizate.
Titularii actelor de identitate sunt obligati sa ia masuri pentru a evita deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul acestora.
Furtul actului de identitate trebuie reclamat de catre persoanele fizice si autoritatile publice mentionate la unitatea de politie pe raza careia s-a produs, in termen de 24 de ore de la constatare, iar pierderea sau distrugerea documentului, la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta. Astfel, OUG prevede ca actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate sunt nule de drept.
Persoana care a gasit un act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligata sa il depuna ori sa il trimita, in 24 de ore, la cea mai apropiata unitate de politie sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenta a persoanelor.
In cazul in care aceste obligatii nu sunt respectate, amenda prevazuta de lege este cuprinsa intre 25 si 50 de lei.
Persoana care gazduieste o alta persoana, in mod neintrerupt, pe o perioada mai mare de 30 de zile, are obligatia de a anunta politia sau serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, riscand altfel o amenda cuprinsa intre 75 lei si 150 lei.
Cei care isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta si nu cer inscrierea in cartea de imobil la noua locuinta in termen de 15 zile de la mutare pot fi sanctionati cu o amenda cuprinsa intre 40 si 80 de lei.
Cartea provizorie de identitate
Actul normativ reglementeaza si situatiile in care se elibereaza cartea de identitate provizorie:
- cand persoana fizica nu poseda toate documentele necesare pentru eliberarea cartii de identitate;
- in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care locuiesc temporar in Romania.
Comentarii articol (35)