Certificatul de transport în cont propriu se acordă de către autoritatea competentă întreprinderilor care respectă cerințele privind buna reputație și competența profesională, prevede OG nr. 31/2011.
În vederea respectării cerinței privind buna reputație, întreprinderea și managerul de transport al acesteia trebuie să îndeplinească următoarele condiții, așa cum au fost modificat în februarie anul acesta printr-o altă ordonanță (care venea să transpună noile reguli europene în materia transportatorilor):
- întreprinderea și/sau managerul de transport al acesteia nu au/a fost condamnați/condamnat(ă) sau sancționați/sancționat(ă) conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009;
- întreprinderea și/sau managerul de transport și-au/și-a pierdut buna reputație pentru încălcările grave prevăzute în anexa nr. IV la Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, fiind declarați/ declarat(ă) inapți/inapt(ă) conform art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, și a intervenit reabilitarea - adică după o perioadă de cel puțin un an de la data pierderii bunei reputații și numai după ce managerul de transport face dovada că a promovat un examen pentru redobândirea certificatului de pregătire profesională.
Din februarie și până acum, rămsese ca ISCTR să elaboreze procedura administrativă privind pierderea bunei reputații a întreprinderii/managerului de transport. Iată că ordinul cu pricina a apărut recent în Monitorul Oficial - vorbim, mai exact, de Ordinul ministrului transporturilor nr. 1324/2022.
Noul ordin vine cu o procedură administrativă privind pierderea bunei reputații a întreprinderii ori managerului de transport. Concret, dacă întreprinderii de transport sau managerului de transport i-a fost aplicată, într-unul sau în mai multe state membre, o condamnare pentru o infracțiune gravă sau o sancțiune pentru una dintre cele mai grave încălcări ale normelor Uniunii, ISCTR aplică și finalizează în mod corespunzător și în timp util o procedură administrativă prin care stabilește dacă, din cauza circumstanțelor specifice, pierderea bunei reputații ar constitui o reacție disproporționată în acel caz particular, avându-se în vedere cel puțin următoarele:
a) efectuarea unei verificări la sediul întreprinderii;
b) analiza sancțiunilor aplicate întreprinderii/managerului de transport.
În cursul controlului la sediul întreprinderii, reprezentantul legal/administratorul/managerul de transport/orice alt reprezentant convențional, după caz, poate înmâna echipei de control din cadrul ISCTR o adresă care conține argumentele și explicațiile referitoare la condamnările sau sancțiunile aplicate sau vor fi înmânate cel târziu în cinci zile către inspectoratul teritorial din cadrul ISCTR care are competență în județul în care are sediul întreprinderea.
Practic, pierderea bunei reputații nu este o consecință imediată a condamnării sau aplicării acelei sancțiuni grave. ISCTR analizează dacă, având în vedere circumstanțele specifice, pierderea bunei reputații ar constitui o măsură disproporționată în respectivul caz particular. În cadrul acestei analize se ia în considerare numărul de încălcări grave ale normelor naționale și ale Uniunii. Se procedează astfel la stabilirea gradului de risc.
Dacă din analiză rezultă că întreprinderea nu are risc crescut, pierderea bunei reputații ar constitui o măsură disproporționată, caz în care buna reputație a întreprinderii rămâne neafectată.
Bine de știut că pierderea bunei reputații va interveni atunci când ISCTR nu poate efectua control la sediul întreprinderii și sunt aplicate două sancțiuni pentru sustragerea de la controlul la sediul întreprinderii, rămase definitive.
Desigur, împotriva actelor prin care se constată pierderea bunei reputații, fiind vorba de acte administrative, se pot face plângeri în contenciosul administrativ.
Întreprinderea se consideră reabilitată după o perioadă de un an de la data pierderii bunei reputații, însă reabilitarea managerului de transport se realizează după un an de la data pierderii bunei reputații și după promovarea unui examen de profil.
Desigur, ca urmare a pierderii bunei reputații se pierde valabilitatea certificatului de transport - în toate statele membre!
O să avem, totodată, și un registru ținut de ISCTR cu întreprinderile și managerii de transport rutier care și-au pierdut buna reputație și motivele pentru cazurile în care pierderea bunei reputații a întreprinderii/managerului de transport a constituit o măsură disproporționată.
„(1) Verificarea îndeplinirii de către operatorul de transport rutier a condițiilor care au stat la baza eliberării licenței de transport/licenței comunitare, respectiv a îndeplinirii de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu a condițiilor care au stat la baza eliberării certificatului de transport în cont propriu se efectuează la sediul acestora, cel puțin o dată la 5 ani și, motivat, ori de câte ori se impune, în condițiile legii.
(2) Verificarea periodică prevăzută la alin. (1) se efectuează cu prioritate la sediul operatorilor de transport rutier/ întreprinderilor de transport rutier în cont propriu care prezintă risc crescut, conform art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009”, prevede art. 16 din OG nr. 31/2011, modificat chiar în februarie anul acesta.