Pentru noul tip de personal de specialitate care se va ocupa de înmatricularea societăților, noua Lege a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede o procedură specială. De principiu, solicitările vor fi soluționate în a doua zi după cea în care s-a depus solicitarea (în termen de o zi lucrătoare de la data depunerii cererii, mai precis) și prezența fizică la oficiile ONRC nu va fi necesară, de principiu.
Legea 265/2022, noul cadru legal al relației ONRC cu firmele și persoanele fizice, se va aplica din
26 noiembrie 2022. Odată cu
introducerea registratorilor, cei care vor prelua activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului, actul prevede o procedură specială de urmat în fața acestora, precum și reguli pentru plângeri (articolele 105 - 120).
Termenul de soluționare va fi de
o zi lucrătoare de la data solicitării. Asta dacă nu sunt necesare informații suplimentare. De exemplu, o cerere depusă într-o zi de luni va fi soluționată marți.
„Prin excepție (...), în cazul în care există suspiciuni de fals cu privire la identitatea solicitantului, a reprezentatului legal al acestuia sau a oricăror alte persoane a căror identitate este verificată în procedura de înregistrare, potrivit legii, registratorul solicită prezența fizică a acestora. Prezența fizică nu este necesară în cazul în care cererea de înregistrare și înscrisurile depuse în susținerea acesteia, inclusiv actul constitutiv, sunt întocmite de notari publici sau avocați”, este explicat în noua lege.
Normele legii vechi a ONRC prevăd ideea formulată în alt fel - că certificatul de înregistrare se emite în maximum trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii. Noua regulă impune un termen pentru soluționarea cererii, dar fără să prevadă un termen pentru emiterea certificatului de înregistrare.
Deoarece actul normativ permite constituirea integral online a unei noi societăți (pentru cine preferă așa),
toate formalitățile necesare vor putea fi derulate de la distanță. Însă, în mod excepțional, chiar și în această situație registratorul va putea cere prezența fizică dacă are suspiciuni de fals (dar restul etapelor procedurale vor fi derulate la distanță).
„Dacă cererea de înregistrare și documentele depuse în susținerea acesteia sau formularul-tip de act constitutiv, după caz, sunt incomplete sau nu corespund cerințelor legale pentru înființarea, constituirea, organizarea și funcționarea profesioniștilor care au obligația înregistrării ori dacă registratorul apreciază că sunt necesare și alte informații sau documente pentru soluționarea cererii, acesta acordă, prin încheiere, un termen de remediere sau de completare de cel mult 15 zile calendaristice”, scrie în noua lege, cu precizarea că depășirea termenului va duce la respingerea cererii.
Dacă solicitarea este conformă, din punct de vedere al legislației, atunci registratorul pronunță o încheiere de admitere a cererii de înregistrare. Înregistrarea se face efectiv
în 24 de ore de la încheierea dată de registrator, iar data înregistrării în Registrul Comerțului este momentul de la care persoanele juridice dobândesc personalitate juridică.
Ulterior, urmează
editarea certificatului de înregistrare, care conține numărul de ordine din Registrul Comerțului, codul unic de înregistrare fiscală și EUID, acesta fiind
„însoțit de încheierea pronunțată de registrator, de certificatele constatatoare emise ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității, precum și, după caz, de alte acte”, este punctat în actul normativ.
Certificatul de înregistrare va putea fi editat, la cerere,
și în format electronic (semnat electronic calificat), nu doar în format tipărit. Iar comunicarea se va face, după caz, la ghișeele ONRC, prin poștă/curier sau prin e-mail.
Împotriva încheierilor registratorului
se va putea formula plângere (depusă la oficiul Registrului Comerțului) în termen de zece zile calendaristice. Pentru solicitant, termenul curge, de principiu, de la comunicarea încheierii, iar pentru alte persoane interesate - de la publicarea în Buletinul electronic al ONRC sau în Monitorul Oficial.
„Instanța competentă să soluționeze plângerile împotriva încheierii registratorului, precum și orice alte cereri legate de activitatea de înregistrare în registrul comerțului ori introduse, potrivit legii, de ONRC sau de orice persoane interesate este judecătoria în a cărei rază teritorială își are sediul profesional persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau familială, respectiv tribunalul sau, după caz, tribunalul specializat în a cărui rază teritorială își are sediul social persoana juridică sau sucursala persoanei juridice”, este lămurit în Legea 265/2022.
Instanța va soluționa plângerea într-un complet cu un singur judecător, cu citarea părții și a oficiului Registrului Comerțului competent. Hotărârea de soluționare este executorie și va putea fi
supusă numai apelului (în 15 zile de la comunicarea hotărârii).
În plus, mai este precizat în lege că
„Orice persoană fizică sau juridică prejudiciată ca efect al unei înmatriculări ori printr-o mențiune în registrul comerțului are dreptul să ceară judecătoriei, în cazul profesioniștilor persoane fizice, și tribunalului/tribunalului specializat, în cazul profesioniștilor persoane juridice, radierea înregistrării generatoare de prejudicii și, după caz, repunerea în situația anterioară, în tot sau numai cu privire la anumite elemente ale acesteia”. Solicitările în acest sens se vor depune la oficiul Registrului Comerțului.
Introducerea posturilor de registratori este așteptată de ani de zile, în condițiile în care activitatea de înregistrare ar trebui făcută de judecători delegați, iar Guvernul a stabilit în 2010 că, în mod excepțional, alte persoane din oficiile ONRC o pot desfășura până se înființează posturile de registratori.