Specialiștii recomandă societăților să distribuie și să achite dividendele disponibile, dacă pot, până la finalul anului 2022, pentru a evita taxele majorate care se vor aplica din 2023 acestui tip de venit, conform OG 16/2022. Însă companiile care au credite la bănci ar putea avea dificultăți dacă vor să scoată bani din firmă în următoarele luni.
În primul rând, un impediment major la
distribuirea și achitarea dividendelor pe final de 2022 ar putea fi reprezentat de o facilitate dată recent de Guvern. Este vorba de posibilitatea de a solicita la bancă
suspendarea cu până la nouă luni a plății ratelor aferente contractelor de credit.
Așa cum prevede
OUG 90/2022, actul prin care s-a introdus moratoriul inclusiv pentru societăți, cei care solicită amânarea temporară a ratelor trebuie
să-și asume că nu vor distribui și achita dividende pe durata aplicării facilității. Astfel, companiile tentate să acceseze moratoriul ar trebui să facă o analiză internă pentru a vedea dacă preferă această variantă sau varianta distribuirii și achitării de dividende.
„Pe perioada aplicării facilității de amânare la plată, debitorii persoane juridice, cu excepția întreprinderilor publice (...), nu pot distribui și nu pot plăti dividende și nu pot acorda sau rambursa credite către acționari”, este precizat în actul normativ.
Teoretic, o societate ar putea accesa facilitatea (termenul-limită pentru cereri este 28 august 2022) și ulterior să distribuie și achite dividende, însă numai dacă face aceste lucruri succesiv până la finalul anului. De exemplu, s-ar putea opta pentru o amânare de două luni a ratelor la credite și ulterior, pe final de an, s-ar putea distribui și achita dividende.
În al doilea rând, chiar dacă o societate nu ia în calcul accesarea moratoriului, distribuirea și achitarea de dividende pe finalul anului
ar putea fi împiedicată chiar de creditor.
„Există și firme care nu pot face acest lucru fără să ceară aprobarea băncii. Aceasta este situația firmelor care au credite sau linii de credit și depind de băncile respective pentru reînnoirea lor anuală. În general, băncile vor să vadă că există lichidități în firmă. Dacă sunteți într-o astfel de situație, întrebați mai întâi la bancă dacă există vreo problemă din partea lor cu privire la distribuirea integrală”, a opinat, într-un
articol recent, expertul contabil
Luiza Daneliuc.
Așa cum aminteam mai sus, în contextul schimbării regimului de taxare a dividendelor din 2023 (
majorarea impozitului de la 5% la 8% și
schimbarea regulilor privind contribuția la sănătate), Luiza Daneliuc recomandă companiilor să distribuie dividendele disponibile, dacă pot, până la finalul anului 2022. Asta pentru a se evita o taxare majorată începând de anul viitor.
Conform Codului fiscal, impozitul pe dividende se declară și se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei în care se plătesc dividendele. Pentru dividendele distribuite, dar neplătite în anul distribuirii (inclusiv cele interimare), impozitul se achită până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii. Obligația de declarare și plată aparține societății care distribuie și achită dividendele către persoane fizice.
Declararea veniturilor din dividende și a contribuției aferente la sănătate, prin declarația unică, se face până la termenul anual din 25 mai, iar plata efectivă a contribuției se face în anul următor celui de obținere a veniturilor. Obligația de declarare și plată aparține persoanei fizice care a încasat dividende.
Deoarece dividendele se pot distribui și în timpul anului, companiile mai pot face asta în 2022 în baza situațiilor financiare interimare la 30 iunie sau în baza situațiilor financiare interimare la 30 septembrie (regularizarea va fi în 2023).
Regulile pentru distribuirea profitului sub formă de dividende sunt prinse în Legea 31/1990, în Legea 82/1991 și în ordinele de aplicare date de Ministerul Finanțelor. Dividendele se pot distribui anual, după aprobarea situațiilor financiare pe anul anterior, sau trimestrial, în timpul anului, după aprobarea situațiilor financiare interimare (regularizarea se face odată cu situațiile financiare anuale).
Comentarii articol (0)