După o pauză de câțiva ani, programul Start-up Nation a fost reactivat de autorități, acesta permițând firmelor recent înființate să ceară până la 200.000 de lei fonduri nerambursabile. Totuși, solicitații trebuie să fie conștienți că banii de la stat nu se acordă în avans. După acceptarea în program, firmele fac cheltuielile eligibile din fonduri proprii și ulterior cer decontarea lor.
Înscrierile în
ediția din 2022 a Start-up Nation sunt în plină desfășurare în prezent, până acum fiind depuse
peste 4.000 de solicitări. Prin program, societățile înființate începând cu 1 ianuarie 2020 pot cere un
ajutor nerambursabil de 100.000 de lei (dacă înființează și mențin un loc de muncă) sau de 200.000 de lei (dacă înființează și mențin două locuri de muncă), așa cum prevede procedura de accesare din
Ordinul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului 1.111/2022.
Acest ajutor poate reprezenta maximum
95% din cheltuielile eligibile, pentru că solicitantul acceptat în program va trebui să pună și el cel puțin
5% din valoarea eligibilă a proiectului (cofinanțare).
Este foarte important de subliniat că finanțarea nerambursabilă
este acordată ulterior efectuării cheltuielilor eligibile de către firmele acceptate în program, în sistem de decontare. Acești bani nu vin în avans, astfel că firmele trebuie
să aibă din start fonduri proprii asigurate pentru a face toate cheltuielile cu proiectul până la 15 octombrie 2023.
„În termen de maximum 12 luni de la momentul intrării în vigoare a acordului de finanțare, dar nu mai târziu de 15.10.2023, beneficiarul are obligația efectuării tuturor cheltuielilor și încărcării și transmiterii în aplicația informatică a cererii rambursare (Anexa 7), a facturilor, documentelor de plată, prevăzute în anexa nr. 7 la prezenta procedură și a documentelor justificative care însoțesc cererea de rambursare, în caz contrar ajutorul nefiind acordat”, se prevede în ordinul amintit mai sus.
Practic, după ce un solicitant se înscrie în Start-up Nation și este acceptat, se încheie un acord de finanțare și acesta poate începe să facă cheltuieli dintre cele eligibile pentru proiectul său. După efectuarea cheltuielilor, firma transmite către autorități
o cerere de rambursare împreună cu documentele justificative aferente. După ce se fac verificări și se constată că totul e în regulă, finanțarea de până la 200.000 de lei este virată în contul companiei.
„Decontarea se face într-o singură tranșă, conform mecanismului decontării cererilor de rambursare pentru care s-a făcut dovada achitării integrale a cheltuielilor aferente facturilor transmise”, scrie în procedura pentru Start-up Nation.
Important! Firmele trebuie să creeze unul sau două locuri de muncă cu normă întreagă (în funcție de suma cerută), pe perioadă nedeterminată, după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și
să le mențină ocupate cel puțin doi ani de la data plății finanțării nerambursabile.
Comentarii articol (0)