Cei interesați să ocupe un post vacant în cadrul personalului contractual din sectorul bugetar vor trebui să îndeplinească noi condiții, potrivit unui HG oficializat marți, care stabilește un regulament-cadru după care vor face de-acum noi recrutări la stat. Printre prevederi se regăsește și amendamentul că membrii comisiei de concurs care nu vor semnala faptul că se află într-un conflict de interese, în legătură cu unii candidați, vor putea fi trași la răspundere.
HG 1.336/2022 stabilește un regulament prevăzut de
OUG 57/2019 privind Codul administrativ și înlocuiește alte trei acte normative ce conțin reguli privind organizarea concursurilor pentru personalul contractual din mai multe sectoare de activitate. De asemena, actul normativ introduce și condițiile și modalitatea de promovare a acestui tip de personal.
În primul rând, instituțiile și autoritățile trebuie să publice anunțul privind concursul la sediul acestora și pe pagina proprie de internet (într-o secțiune dedicată), cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de data primei probe pentru ocuparea unui post vacant și cu cel puțin 10 zile lucrătoare în cazul ocupării unui post temporar vacant. Anunțul trebuie să conțină detalii despre numărul, nivelul posturilor scoase la concurs, documentele necesare pentru dosarul de concurs sau criteriile generale și specifice din fișa postului, bibliografia, tematica și calendarul de desfășurare a concursului. Acest anunț se trimite și către publicarea pe posturi.gov.ro. Nerespectarea acestor prevederi reprezintă motiv de anulare a concursului.
Dacă consideră necesar, instituțiile pot folosi și alte forme de anunțare a concursului, respectiv transmiterea anunțului de angajare în Monitorul Oficial, partea a III-a, sau într-un cotidian de largă circulație, modalități avute și anterior la dispoziție, alături de afișarea concursului pe posturi.gov.ro.
Dosarele de concurs ale candidaților trebuie să conțină, pe lângă cazierul judiciar, și certificatul de integritate comportamentală pentru posturile din cadrul sistemului de învățământ, sănătate sau protecție socială, precum și orice entitate publică sau privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane.
Candidații vor putea să depună singuri cazierul judiciar și/sau certificatul de integritate comportamentală sau își pot exprima acordul pentru ca instituția organizatoare a concursului să obțină direct informațiile de care are nevoie de la autoritatea abilitată să le ofere.
De asemenea, pentru cei admiși în etapa selecției dosarelor, interviul va putea să fie înregistrat și audio/video la solicitarea membrilor comisiei de concurs, cu aprobarea președintelui comisiei. Totuși, înregistrarea video va fi permisă doar cu acordul scris al candidaților, obținut în prealabil, cu respectarea datelor cu caracter personal. Aceste înregistrări vor fi păstrate timp de minimum un an de la data afișării rezultatelor finale ale concursului.
Membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluționare a contestațiilor vor avea obligația de a informa, în scris, persoanele care i-au desemnat despre orice conflict de interese care a intervenit sau ar putea interveni, iar, în acest caz, vor avea obligația de a se abține de la participarea sau luarea vreunei decizii cu privire la concursul în cadrul căruia a intervenit conflictul de interese. În caz contrar, cei care s-au aflat într-o situație de conflict de interese pot fi sancționați disciplinar.
De pe altă parte, membrii comisiei de concurs și secretarii acestora vor primi o indemnizație egală cu 10% din salariul minim brut pe țară, măsura fiind introdusă pentru a nu exista discriminări față de indemnizația acordată pentru desfășurarea concursurilor de ocupare a funcțiilor publice.
Potrivit unui
comunicat al Guvernului, rolul regulamentului îl reprezintă crearea unei similarități între personalul contractual și funcționarii publici, în ceea ce privește organizarea și dezvoltarea carierei acestora.
Totodată, se va introduce dreptul persoanelor cu dizabilități de a participa la concursurile de angajare pentru ocuparea funcțiilor contractuale pentru care îndeplinesc condițiile generale și specifice de participare. Condițiile oferite acestor persoane trebuie să fie adaptate în funcție de tipul de dizabilitate, nevoile individuale și de proba concursului pe care urmează să o susțină. În funcție de tipul de dizabilitate și nevoile personale ale candidatului, probele concursului pot fi prelungite cu încă jumătate din timpul maxim, există posibilitatea de a susține probele concursului în altă sală decât ceilalți candidați sau alocarea, la cerere, a cel mult două pauze de maximum 10 minute. Acești candidați pot fi însoțiți pe durata probelor de concurs de către un însoțitor sau de către asistentul personal.
De asemenea, documentul conține detalii și despre dezvoltarea carierei personalului contractual în cadrul instituției sau autorității publice. Promovarea în grade sau trepte profesionale se va face prin examen, în baza unui referat întocmit de șeful ierarhic și aprobat de conducătorul autorității sau instituției publice. Examenul de promovare în grade sau trepte, ce va consta într-o probă scrisă sau practică, după caz, se va putea organiza trimestrial, semestrial sau anual, în funcție de decizia conducătorului instituției.
Dosarul de examen pentru promovare va trebuie să conțină cererea de înscriere, adeverințele eliberate de angajatori din care să reiasă vechimea în gradul sau treapta profesională din care promovează, precum și rapoartele de evaluare a performanțelor profesionale din ultimii trei ani în care persoana s-a aflat în activitate. De asemenea, cei care vor dori să fie promovați vor trebui să declare, pe propria răspundere, că nu au fost sancționați disciplinar la locul de muncă avut, cel mult în ultimele șase luni înainte de depunerea dosarului.
HG 1.336 a abrogat
HG 286/2011,
HG 711/2010 și
HG 497/2010 ce conțineau ce menționau principiile de ocupare a posturilor de către personalul contractual din sectorul bugetar, din aparatul propriu al Ministerului Muncii și instituțiilor aflate în subordine, precum și a personalul contractual din sistemul sanitar.