Odată cu Legea nr. 283/2022, care a modificat Codul muncii și va intra în vigoare pe 22 octombrie, chiar conținutul contractului de muncă va cunoaște modificări, în sensul că, pe de o parte, angajatorii vor trebui să insereze noi clauze, dar și că nu vor mai fi obligați să le insereze pe altele pe care trebuie să le pună acum.
În concret, la art. 17 din Codul muncii aflăm că angajatorul trebuie să îl informeze pe viitorul angajat sau pe actualul, dacă vorbim de modificări ale unui contract existent, cu privire la clauzele esențiale pe care intenționează să le înscrie în contract sau să le modifice. Și legiuitorul enumeră mai multe chestiuni, pe care le impune apoi și în cuprinsul contractelor de muncă.
Odată ce Legea nr. 283/2022 va intra în vigoare, lista de la art. 17 alin. (3) va cunoaște unele modificări. Mai mult decât atât, angajatorii vor scăpa de două dintre clauzele pe care trebuie să le includă acum în contracte:
- clauza privind indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;
- clauza cu procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate și semnăturii electronice calificate (dacă există, desigur).
Ele rămân însă obligatoriu de cuprins în informarea prealabilă pe care trebuie să o facă angajatorii, conform aceluiași articol, atât înainte de angajare, cât și atunci când vor să modifice contractul de muncă.
Contractele încheiate după ce Legea 283/2022 va intra în vigoare nu vor mai trebui să conțină aceste clauze. Bine de știut că angajatorii nu vor trebui să aștepte modificarea ordinului cu modelul contractului individual de muncă pentru a pune în aplicare noutățile aduse de această lege pe cuprinsul contractului individual de muncă. De ce? Din punct de vedere al ierarhiei actelor normative, Legea 283 este peste ordinul de ministru ce cuprinde acel model, or, din moment ce, de la data X, legea cere expres ca în contract să apară anumite elemente noi și că altele pot să nu mai apară (desigur că și dacă vor rămâne în continuare cuprinse în contracte nu e de natură să atragă o sancțiune pentru angajator), atunci angajatorii trebuie să respecte legea, nu un ordin de ministru care ar putea veni chiar cu întârziere, așa cum se întâmplă adesea cu aceste acte normative subsecvente.
Angajatorii nu ar trebui „să citească” mai mult decât trebuie în faptul că cele trei elemente de mai sus nu vor mai trebui cuprinse în contracte. Chestiunile ce țin de contractul colectiv și semnătura electronică se pot schimba destul de mult - azi poate fi în vigoare un contract colectiv de muncă, iar de la anul un altul, de exemplu, iar asta ar însemna că de fiecare dată trebuie operată o modificare, prin act adițional cu acordul părților, când se modifică respectivul contract și apare altul; similar și în cazul utilizării semnăturii electronice. Deputații punctau faptul că nu e necesar ca aceste elemente să se regăsească printre cele pentru care e nevoie de acordul părților de fiecare dată când apare o schimbare în conținutul lor.