Apoi, autoritățile estimează că, după derularea procedurii de achiziție publică, începerea contractului pentru implementarea SIDI o să fie la 1 iunie 2023, așa cum reiese din caietul de sarcini anexat. Perioada de implementare va trebui finalizată cel târziu până la sfârșitul anului 2025, adică până la termenul asumat de România, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru operaționalizarea platformei de tip Big Data.
În esență, MF vrea să achiziționeze o platformă hardware și software de tip Big Data, pentru acel sistem informatic de date integrate, dar și servicii pentru implementarea acestui sistem la nivelul Fiscului. SIDI va putea să analizeze volumul masiv de date colectate de autorități și va ajuta, concret, la:
- detectarea neconformării fiscale: datele colectate (inclusiv fișiere video, audio, foto, text sau chiar postări de pe rețelele de socializare) vor fi analizate pentru a detecta anomalii și activități ilicite în diverse domenii de activitate, dar și pentru a prezice potențiale riscuri viitoare privind contribuabilii (conform autorităților, platforma „identifică în mod proactiv riscurile fiscale potențiale pentru a permite inspectorilor să reacționeze înaintea producerii fraudei”);
- alertarea inspectorilor despre activitățile suspecte ale contribuabililor: este vorba de detectarea sistematică a activităților suspecte, generarea de alerte (inclusiv cu scor de risc asociat) și alocarea lor automată către inspectori sau analiști;
- constituirea unui registru electronic al riscurilor fiscale;
- constituirea unui registru de risc al contribuabilului: firmele și persoanele fizice vor fi categorizate automat, în baza unei analize care va merge în urmă cel puțin zece ani (se vor face inclusiv estimări ale averilor).
Practic, autoritățile adună din ce în ce mai multe informații de la contribuabili (prin fișierul SAF-T, e-Factura, e-Transport, case de marcat etc.), însă acestea nu pot fi gestionate cu ușurință în momentul de față. Este nevoie de SIDI tocmai pentru a pune ordine în aceste informații, pentru a le putea analiza rapid și pentru a le folosi în special în relația cu contribuabilii.
„Pentru implementarea conceptului de guvernare electronică, o instituție publică trebuie să dispună de infrastructuri adecvate, de sisteme de date instituționale și tehnologice, de un cadru legislativ compatibil, de resurse umane pregătite corespunzător și, nu în ultimul rând, de gândire strategică și coordonare. Funcționând ca un sistem de comunicare multi-canal între Guvern, cetățeni, mediile de afaceri și furnizorii de servicii, soluțiile vor permite organismelor administrative să asigure creșterea accesului la informații, centralizarea și integrarea datelor și aplicațiilor, eficientizarea procesului de decizie în activitatea publică, creșterea veniturilor și reducerea costurilor”, scriu cei din MF.
Lucian Heiuș, președintele Fiscului, anunța recent că în 2023 urmează achiziția publică pentru SIDI, spunând că principalul furnizor de informații al sistemului va fi raportarea SAF-T. Desigur, din descrierea proiectului pe care MF vrea să-l implementeze reiese că în SIDI vor ajunge toate informațiile gestionate acum de Fisc, nu doar cele din fișierul SAF-T. „Anul viitor vom avea și acel program informatic care să ne permită să navigăm prin toate datele pe care ni le pun la dispoziție agenții economici prin această declarație 406. Cu cât suntem mai informatizați, cu atât ne este mai ușor să avem atenționări unde apar neconcordanțe sau lucruri care prezintă un risc pentru noi”, a declarat, la o conferință recentă, Lucian Heiuș.