ACCES PREMIUM
De ce premium?
Cinci sisteme noi pe care le pregătesc autoritățile fiscale în contextul digitalizării relației cu contribuabilii
În privința digitalizării relației contribuabililor cu autoritățile fiscale, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul. Ministerul Finanțelor pregătește, pentru următorii ani, încă cinci sisteme complet noi pentru a îmbunătăți activitatea autorităților și interacțiunea cu persoanele fizice și juridice. De principiu, toate aceste sisteme ar trebui să fie funcționale până în 2025, ceea ce înseamnă că anul 2026 va reprezenta un moment major de cotitură pentru firmele și persoanele fizice din România.
Articolul continuă mai jos
Practic, planurile pentru
digitalizarea relației cu autoritățile fiscale merg mult mai departe de sistemele aflate acum în curs de implementare. De anul trecut și până acum, Ministerul Finanțelor și-a anunțat intenția de a achiziționa anumite sisteme noi care să completeze „puzzle-ul” digitalizării. Iată, pe scurt, care sunt acestea.
1. Sistemul SFERA - administrarea tuturor contribuabililor. Este vorba de un sistem informatic complet nou pentru administrarea persoanelor juridice și persoanelor fizice. Acesta va asigura o activitate internă mai eficientă în cadrul Fiscului și, mai ales, servicii semnificativ îmbunătățite pentru contribuabili, printre care o procesare mai rapidă a declarațiilor fiscale și o actualizare zilnică a vectorului fiscal sau rambursări de TVA în doar câteva ore. SFERA va interacționa cu alte două sisteme majore - SIDI și eTrezor. Termenul de implementare: până la 31 decembrie 2025.
2. Sistemul SIDI - colectarea și analizarea datelor fiscale de la contribuabili. Sistemul informatic de date integrate (sistem de tip Big Data) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Concret, prin SIDI vor fi posibile efectiv clasificarea și administrarea contribuabililor în funcție de riscul fiscal. Termenul de implementare: până la 31 decembrie 2025.
3. Sistemul eTrezor - un sistem modern pentru Trezoreria Statului. Ministerul Finanțelor vrea să ia, tot prin achiziție publică, și viitorul sistem informatic al Trezoreriei Statului. Sistemul, care se va numi eTrezor, va avea servicii noi pentru contribuabili, printre care unele de tip internet banking. Termenul de implementare: până la 31 decembrie 2025.
4. Sistemul SME - gestionarea regimului extins de scutire de TVA. Din 2025, regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici o să se schimbe radical în toate statele membre ale UE, context în care e nevoie de un sistem special cu care să se gestioneze extinderea regimului. Pe scurt, firmele din România vor putea să acceseze regimul de scutire de TVA în alte state din UE, iar cele străine vor putea să-l acceseze în România. Termenul de implementare: până la 1 ianuarie 2025.
5. Sistemul CESOP (componenta românească) - monitorizarea tranzacțiilor transfrontaliere ale comercianților online. În esență, la nivelul UE este nevoie de crearea unui sistem numit CESOP, în care vor ajunge informațiile de la autoritățile naționale despre plățile transfrontaliere și beneficiarii lor. În paralel, fiecare stat membru are nevoie de o componentă națională a CESOP prin care să se gestioneze schimbul de informații. Pe scurt, sistemul european va fi constituit din sistemele implementate la nivelul statelor membre ale UE. Termenul de implementare: până la 1 ianuarie 2024.
În loc de concluzie: Așadar, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul unui complex proces de digitalizare a autorităților fiscale. În afară de aceste sisteme, autoritățile mai pregătesc și achizițiile publice majore prezentate mai sus, dar și extinderea Spațiului Privat Virtual și redesenarea site-ului Fiscului. De principiu, digitalizarea dorită de autorități ar trebui să se finalizeze până în 2025, astfel că anul 2026 va reprezenta un punct de cotitură major în relația cu contribuabilii - iată și câteva idei majore despre așteptările pe care ar trebui să le avem. Toate articolele despre digitalizarea autorităților fiscale pot fi urmărite în secțiunea specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)