Redacția avocatnet.ro a parcurs caietul de sarcini pus la dispoziție de MF și a extras principalele noutăți pe care autoritățile vor să le implementeze în cadrul serviciilor electronice ale ANAF.
Dezvoltarea serviciilor din SPV
Informațiile disponibile în SPV vor fi reorganizate, iar depunerea prin intermediul său a formularelor electronice va fi făcută mai ușor. Din documentație reiese că zona de depunere declarații din portalul e-Guvernare urmează să fie contopită cu cea de depunere declarații din SPV, astfel încât să existe un singur loc pentru această activitate. Aici vor exista două tipuri de formulare - PDF-urile inteligente și formulare web (formulare care de obicei se depun acum în format letric).
În același timp, se va merge și pe ideea de precompletare a a formularelor web cu informații pe care ANAF deja le deține despre contribuabili, pentru a simplifica această activitate. Conform documentației, acest lucru va fi valabil în special pentru formularele ce trebuie completate de persoane fizice obișnuite.
Altă funcționalitate va fi mesageria internă din SPV, prin care inspectorii ANAF (sau chiar și reprezentanții altor entități publice) vor putea comunica cu contribuabilii, dar va exista și o zonă de videoconferință, pentru audierea la distanță a contribuabilului. Totodată, inspectorii vor putea interacționa și indirect cu contribuabilii (de exemplu, prin solicitarea de documente suplimentare pentru o cerere inițiată de contribuabil). În orice caz, va apărea conceptul de dosar electronic de demers - adică toate informațiile cerute și obținute în cadrul unui anume demers o să fie reunite într-un asemenea dosar, indiferent că demersul a fost început de ANAF sau de contribuabil.
O schimbare majoră va fi că firmele și persoanele fizice vor putea depune contestațiile fiscale împotriva actelor administrativ-fiscale direct în SPV. Tot în aplicație va veni și soluția dată în acest sens.
Serviciul de plăți electronice din SPV va fi extins (pentru mai multe obligații fiscale) și va fi disponibil în mai multe locuri în SPV (unde există posibilitatea realizării de plăți).
Referitor la utilizarea SPV, vor putea exista mai multe profiluri pentru utilizarea aplicației. Adică o persoană va selecta din start, după autentificare, în numele cui intră să lucreze (de exemplu, intră in interes propriu sau intră pentru a face acțiuni în numele unei persoane juridice pentru care are acces în SPV). În același timp, accesul în SPV va fi stabilit în funcție de anumite activități, astfel încât să existe mai multe roluri pentru aceeași companie - adică o persoană va avea acces, de exemplu, doar pentru a transmite și a vizualiza facturi electronice în zona e-Factura sau doar pentru a transmite și a vizualiza declarații fiscale.
De asemenea, vor mai fi implementate în SPV următoarele servicii:
- un registru care să reunească toate registrele disponibile acum pe site-ul ANAF, pentru a obține instant mai multe tipuri de informații despre un anumit contribuabil (acum, informațiile se obțin prin căutarea separată în mai multe registre);
- accesarea medierii fiscale de către datornici (numai partea de notificare a intenției, notificarea medierii și comunicarea procesului-verbal cu rezultatul medierii);
- solicitarea emiterii unei soluții fiscale individuale anticipate (cu documentația necesară aferentă) și transmiterea deciziei de aprobare/respingere a emiterii soluției;
- solicitarea emiterii unui acord de prețuri în avans (cu documentația aferentă) și transmiterea ordinului de aprobare/respingere;
- transmiterea de notificări (de exemplu, dacă se schimbă ceva în situația fiscală a partenerilor de afaceri sau dacă posesorul contului din SPV este inclus pe lista datornicilor).
SPV va fi disponibil și printr-o aplicație mobilă
MF vrea și o aplicație a ANAF pentru dispozitivele mobile, care să permită inclusiv accesul în SPV. Aceasta va fi atât pentru sistemul Android, cât și pentru sistemul iOS, așa cum reiese din documentația publicată.
În esență, aplicația va fi un soi de echivalent al site-ului ANAF, pentru că va permite accesul atât la informații disponibile public, cât și, în urma autentificării în cont, la servicii din cadrul SPV. Cu toate acestea, este subliniat că aplicația nu va fi o „replică” a site-ului ANAF și este neclar dacă vor fi accesibile sau nu toate serviciile SPV care sunt disponibile de pe un desktop sau laptop.
„Aplicația mobilă va avea o secțiune de informare (anunțuri de interes general, sincronizate cu anunțurile similare care vor fi publicate în portalul ANAF, inclusiv cu posibilitate de abonare la mesajele care apar pe site-ul unei anumite regionale ANAF) și o secțiune de servicii electronice. Aplicația mobilă va fi destinată atât persoanelor fizice, cât și celor juridice, fiecare tip de utilizator având acces prin aplicația mobilă la aceleași tipuri de informații la care are acces și prin SPV. Aplicația mobilă va avea implementat un sistem de profiluri de utilizare, astfel încât utilizatorul să poată selecta după autentificare CIF-ul entității pentru care dorește deschiderea unei sesiuni SPV”, este detaliat în documentația MF.
- Informații mai multe despre cum va putea arăta aplicația mobilă ANAF sunt disponibile aici. Fotografia de mai jos este extrasă de acolo.
Site-ul ANAF va fi refăcut complet
Interfața site-ului www.anaf.ro va fi modificată, în esență, iar informațiile din cadrul acestuia vor fi reorganizate pentru a fi mai ușor de accesat.
„Punctul de reper din punct de vedere funcțional pentru noul portal constă din implementarea tuturor serviciilor electronice existente în acest moment în cadrul diferitelor contexte ale portalului. Toate serviciile electronice existente în acest moment vor fi preluate în noul portal, printr-un proces de refactorizare tehnologică însoțit de unul de optimizare funcțională și la nivelul experienței de utilizare.
Ofertanții vor studia structura și conținutul portalului anaf.ro (site central și site-uri regionale), serviciul de depunere formulare online disponibil în portalul e-Guvernare.ro, funcționalitățile SPV actual și vor avea în vedere că toate serviciile electronice existente în aceste contexte, precum și zonele generale de prezentare din structura actuală a portalului anaf.ro vor trebui să se regăsească în noul portal.
Fără a fi limitată de detalierea sau nu în cadrul acestui caiet de sarcini, preluarea prin optimizare tehnică și funcțională a întregii funcționalități existente în cadrul contextelor autentificate și neautentificate ale portalului anaf.ro, precum și în contextele extranet și intranet, constituie obiective și rezultate obligatorii ale prestării serviciilor în cadrul contractului care va fi atribuit”, explică reprezentanții MF.
- Informații mai multe despre cum va putea arăta noul site ANAF și noul SPV sunt disponibile aici. Fotografia de mai jos este extrasă de acolo.
Contextul legal și pașii următori
Anunțul de consultare a pieței publicat de MF este o posibilitate pe care o poate accesa orice entitate publică pentru a-și pregăti o achiziție publică, conform articolului 139 din Legea 98/2016. În această etapă se derulează o consultare cu actorii de pe piață pentru a contura cât mai bine cerințele achiziției publice ce urmează a fi lansată.
Așadar, abia după consultări va fi lansată efectiv procedura de achiziție publică și ulterior va fi desemnat un câștigător care să implementeze contractul pentru modernizarea serviciilor electronice oferite de ANAF. Este posibil ca înainte de finalizarea implementării proiectului să apară și modificări ale legislației SPV.