Unul dintre neajunsurile pe care le are acum sistemul e-Factura, ce este disponibil prin Spațiul Privat Virtual (SPV), este că facturile electronice pot fi transmise numai individual. Pentru a ușura pe viitor activitatea comercianților care au de transmis un volum mare de facturi electronice, Ministerul Finanțelor (MF) ne-a spus că lucrează acum la integrarea aplicațiilor terțe în SPV, astfel că va fi posibilă transmiterea masivă de informații.
„Sistemul e-Factura este pregătit pentru testarea și implementarea integrării aplicațiilor terțe în sistem, prin OAuth. Acesta presupune înregistrarea unor terțe aplicații ce vor accesa sistemul informatic în baza unui token și a unor informații necesare pentru identificarea și autorizarea aplicației. Soluția OAuth implementată la nivelul portalului ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală - n. red.) facilitează autentificarea aplicațiilor terțe în vederea transmiterii/obținerii masive de informații, aducând un plus de flexibilitate față de autentificarea clasică prin prezentarea certificatului. Utilizatorii înregistrați în cadrul portalului ANAF cu unul din rolurile de SPV vor putea utiliza aceste aplicații pentru a utiliza în mod automat serviciile disponibile în sistemul e-Factura”, au explicat, la solicitarea avocatnet.ro, cei de la
Biroul de relații cu mass-media din cadrul MF.
OAuth („
Open
Authorization”, adică autorizare deschisă în engleză) este, mai precis, un standard deschis pentru delegarea accesului, conform
Wikipedia. Această soluție este folosită de obicei ca o modalitate prin care
o persoană acordă site-urilor sau aplicațiilor acces la informațiile sale de pe alte site-uri (însă fără a oferi parolele de acces). Cu alte cuvinte, un comerciant va putea da acces sistemului e-Factura la aplicația proprie de emitere a facturilor, pentru a transmite mai multe facturi electronice deodată.
Momentan, însă, este neclar în cât timp ar putea fi implementată această nouă facilitate în SPV. Conform celor mai recente informații apărute public,
MF intenționează să dezvolte serviciile din cadrul SPV în urma unei achiziții publice, astfel că ar putea dura ceva până să vedem facilitatea activă. Nu este exclus ca soluția OAuth să fie implementată mai rapid în SPV, însă cei din MF n-au dat detalii în acest sens.
Așa cum atenționa recent redacția noastră, una dintre principalele nelămuriri legate de folosirea e-Factura în relația B2B este
dacă se pot transmite mai multe facturi deodată? Răspunsul este nu. e-Factura
permite, în prezent, numai transmiterea individuală a facturilor electronice în cadrul SPV.
„Momentan -- și nici în viitorul apropiat -- nu întrevăd o astfel de posibilitate, de a trimite mai multe facturi deodată, ci ele se trimit în ziua în care se emit. Tocmai de-asta am spus că va fi o problemă cu magazinele. Vă dați seama că sunt entități care au foarte multe magazine în toată țara și probabil că, la acest moment, este o singură persoană care are acces în SPV”, a precizat
Cristina Săulescu, Managing Partner la Cabot Transfer Pricing.
Practic, felul în care este gândit sistemul e-Factura face ca, cel puțin în primă fază, firmele să fie nevoite să transmită individual facturile electronice, pentru produsele riscante, în SPV.
Sistemul e-Factura este operațional opțional, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, însă
numai pentru produsele riscante din punct de vedere fiscal. De la 1 iulie 2022, însă, se va trece la obligativitatea folosirii sistemului pentru produsele riscante. Ulterior, până în 2023, autoritățile vor să extindă obligativitatea pentru toate facturile emise în relația B2B.