Operatorii de date personale, adică cei care prelucrează aceste date sunt obligați să răspundă solicitărilor ANSPDCP, așa cum sunt obligați să comunice cu alte autorități care le adresează diverse cereri sau solicitări - cu cei de la poliție, cu organul fiscal, cu autoritatea de mediu ș.a.m.d..
Problema, în cazul ANSPDCP, este, probabil, că mulți nu realizează că au această calitate de operator de date sau, dacă o fac, nu cunosc că există o sancțiune pentru răspunsul tardiv sau lipsa lui. Totodată, poate, ar trebui să plasăm discuția și în contextul în care, aproape săptămânal, în presă apar atenționări cu privire la solicitări, în general pe e-mail, care par că vin de la autorități publice, dar de fapt sunt niște tentative de scam.
Chiar astăzi, pe site-ul ANSPDCP, apare o sancțiune de câteva sute de euro ce vizează un operator de date asociație de proprietari, dar unde vedem că sancțiunea aplicată nu vizează încălcarea presupusă a operatorului, ci faptul că operatorul nu a furnizat informațiile solicitate de ANSPDCP în termenul legal. Care termen?
Legea nr. 102/2005 e cea care reglementează activitatea ANSPDCP și unde sunt prevăzute și termenul și toate celelalte aspecte privind controalele acestei Autorități. „Personalul de control are dreptul să efectueze investigaţii, inclusiv inopinate, să ceară şi să obţină de la operator şi persoana împuternicită de operator, precum şi, după caz, de la reprezentantul acestora, la faţa locului şi/sau în termenul stabilit, orice informaţii şi documente, indiferent de suportul de stocare, să ridice copii de pe acestea, să aibă acces la oricare dintre incintele operatorului şi persoanei împuternicite de operator, precum şi să aibă acces şi să verifice orice echipament, mijloc sau suport de stocare a datelor, necesare desfăşurării investigaţiei, în condiţiile legii”, scrie, mai exact în Legea 102.
În aplicarea acestei legi, mai există însă și norme subsecvente, adoptate prin decizie a președintelui Autorității și care tratează în detaliu cum se fac investigațiile (vezi Decizia nr. 161/2018 privind aprobarea Procedurii de efectuare a investigaţiilor).
Efectuarea investigațiilor în scris „În cazul investigaţiilor în scris, se transmite o adresă către entitatea controlată, întocmită de titularul de lucrare şi semnată, după caz, de către şeful ierarhic sau preşedintele ANSPDCP/înlocuitorii acestora, prin care se solicită informaţii, date şi documente necesare soluţionării cazului supus investigaţiei. În adresă se menţionează obligaţia entităţii controlate de a răspunde în scris, cu anexarea de dovezi în copii certificate pentru conformitate cu originalul şi în cadrul termenului stabilit de ANSPDCP”.
|
Bine de știut: Investigaţiile pot fi efectuate cu înştiinţarea entităţii controlate sau se pot desfăşura inopinat, fără anunţarea în prealabil în scris a entităţii controlate.