"Scopul social urmărește realizarea interesului general sau a interesului unei comunități și contribuie la reducerea excluziunii sociale prin ocuparea forței de muncă, prin îmbunătățirea accesului la educație și formare profesională, prin furnizarea de servicii sociale persoanelor din grupul vulnerabil, urmărind dezvoltarea durabilă, economică, socială și de mediu”, este mențiunea introdusă în normele de aplicare ale Legii 219/2015 privind economia socială, adică în HG 585/2016 de HG nr. 128/2023, publicată azi în Monitorul Oficial.
Nevoia introducerii acestei clarificări a reieșit din activitatea structurilor teritoriale ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de muncă, după cum se arată în nota de fundamentare care a însoțit proiectul ce a devenit azi HG 128. Mai exact, normele de aplicare ale Legii 219 au fost modificate în luna iulie a anului trecut pentru a include modificările aduse de Guvern prin OUG 33/2022, printre care cele mai notabile schimbări vizau reducerea procentului de profit/excedent realizat ce trebuia alocat scopului social și rezervei statutare de la 90 la 70% și posibilitatea ca întreprinderile sociale și de inserție să poată cere subvenția lunară de la stat pentru încadrarea în muncă a anumitor șomeri.
Totuși, la trecerea prin Parlament a OUG 33 s-a decis, prin Legea 240/2022, revenirea la procentul de 90% din profit/excedent alocat scopului social. Ca atare, era necesară o nouă actualizare a normelor de aplicare ale Legii 219.
Pe lângă definiția de mai sus, HG-ul publicat azi în Monitorul Oficial mai prevede și:
- cum se face dovedirea apartenenței la grupul vulnerabil al persoanelor care au fost angajate în întreprinderea socială de inserţie și care nu mai sunt beneficiare de ajutor social sau de alocaţie pentru susţinerea familiei, precum și condițiile de verificare a acestui criteriu;
- reglementarea situațiilor în caz de completare eronată a unor înscrisuri în formularul tipizat al atestatului / certificatului prin anularea și arhivarea acestuia, precum și eliberarea unui nou atestat / certificat;
- depunerea unei declarații pe proprie răspundere de către persoana juridică de drept privat care nu poate prezenta atestatul retras/anulat sau la care a renunțat, pe motivul pierderii sau distrugerii documentului;
- perioada de valabilitate a certificatului nou emis în locul celui anulat.
Tototdată, bine de știut că noile norme stabilesc că întreprinderile sociale pot obține și păstra marca socială dacă în mod permanent, „cel puțin 30% din personalul angajat cu contract individual de muncă sau convenție individuală de muncă, după caz, aparține grupului vulnerabil și timpul de lucru cumulat al acestor angajați, stabilit prin contractul individual de muncă sau convenția individuală de muncă, după caz, reprezintă cel puțin 30% din totalul timpului de lucru cumulat al tuturor angajaților, stabilit prin contractele individuale de muncă și convențiile individuale de muncă”.
HG nr. 128/2023 a apărut azi în Monitor și tot azi a intrat în vigoare. Bine de știut că cererile depuse în vederea acordării atestatului sau a mărcii sociale aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a acestei hotărâri se analizează potrivit procedurii în vigoare la data înregistrării acestora la agenția de ocupare.