În primul rând, în lista ocupațiilor vizate de scutirea de impozit pe venit apare o ocupație nouă, care nu era menționată până acum - inginer de dezvoltare a produselor software. Conform descrierii aferente, este vorba de activități de analiză și evaluare a cerințelor pentru aplicațiile informatice existente sau noi și pentru sistemele de operare (proiectare, dezvoltare, testare și întreținere a soluțiilor software pentru satisfacerea acestor cerințe).
Celelalte ocupații din listă, vizate de facilitate, rămân la fel (administrator baze de date, analist, inginer de sistem în informatică, inginer de sistem software, manager de proiect informatic, programator, proiectant de sisteme informatice, programator de sistem informatic, programator ajutor, analist ajutor).
În al doilea rând, inclusiv salariații din instituțiile publice beneficiază de scutirea de impozit pe venit pentru perioada în care creează programe pentru calculator. Însă facilitatea se aplică dacă sunt îndeplinite și următoarele condiții:
- postul salariatului face parte dintr-un compartiment specializat de informatică, evidențiat în organigrama angajatorului (cum ar fi: direcție, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare);
- salariații dețin o diplomă acordată după finalizarea unei forme de învățământ superior de lungă durată sau de scurtă durată sau dețin o diplomă acordată după finalizarea ciclului I de studii universitare de licență, eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată, sau dețin o diplomă de bacalaureat și urmează cursurile unei instituții de învățământ superior acreditate și prestează efectiv una dintre activitățile vizate de facilitate.
Astfel, conducătorul instituției publice trebuie să prevadă în fișa postului salariaților vizați cel puțin una dintre activitățile menționate în ordin. „Prin perioada în care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator se înțelege durata procesului de creare de programe pentru calculator aprobat de organul de conducere abilitat al angajatorului”, mai prevede actul.
„Această inițiativă face dreptate pentru IT-iștii din sectorul public, fiind o chestiune de normalitate ca aceștia să beneficieze de aceleași facilități precum cei care lucrează pentru firme private. Este o chestiune care trena de multă vreme și le mulțumesc tuturor celor care au susținut această măsură, care face parte dintr-un efort mai amplu de a atrage experți din sectorul IT&C în administrația publică. România viitorului este România digitală, iar un sector public puternic digitalizat înseamnă un stat prietenos cu cetățeanul. Pentru toate acestea, e nevoie de resursă umană de calitate în sectorul public, cu atât mai mult în ceea ce ține de transformarea digitală a administrației”, a declarat, conform unui comunicat recent, Sebastian Burduja, ministrul cercetării.
În al treilea rând, avem unele ajustări ce țin de documentele justificative ce trebuie avute în vedere la încadrarea persoanelor scutite de impozitul pe venit, prin raportare la ocupațiile vizate de ordin. Astfel, acestea sunt (modificările față de regulile vechi sunt precizate punctual acolo unde e cazul):
b) organigrama angajatorului;
c) fișa postului;
d) copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a diplomei acordate după finalizarea studiilor în învățământul universitar de lungă/scurtă durată, respectiv copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a diplomei acordate după finalizarea ciclului I de studii universitare de licență, respectiv copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a documentului de echivalare sau recunoaștere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educației, pentru angajații persoane fizice (noutatea: copia legalizată a atestatului de echivalare sau recunoaștere a diplomei se înlocuiește cu copia conformă cu originalul a documentului de echivalare sau recunoaștere a diplomei);
e) adeverința de absolvire a studiilor universitare de licență, eliberată de instituția de învățământ superior în cauză, în cazul în care diploma de absolvire nu a fost încă eliberată, respectiv copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a documentului de echivalare sau recunoaștere eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educației, pentru angajații persoane fizice (mențiunea privind copia conformă cu originalul a documentului de echivalare sau recunoaștere este complet nouă);
f) copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a diplomei de bacalaureat, respectiv copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a atestatului de echivalare sau recunoaștere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educației, inclusiv pentru angajații care urmează cursurile unei instituții de învățământ superior acreditate (noutatea este înlocuirea copiei legalizate a atestatului de echivalare sau recunoaștere a diplomei cu o copie conformă cu originalul);
g) adeverință care să ateste faptul că persoana urmează o formă de învățământ superior, în cazul în care angajatul deține diplomă de bacalaureat, și documentul de echivalare sau recunoaștere, dacă este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurtă durată sau studii universitare de lungă durată sau ciclul I al studiilor de licență. În adeverință se vor preciza următoarele: universitatea, actul normativ prin care universitatea a fost acreditată, facultatea, programul de studii, forma de învățământ, inclusiv anul de studii urmat la data solicitării, situația școlară, astfel încât să se probeze calitatea de student, conform prevederilor legale în vigoare (mențiunile speciale referitoare la conținutul adeverinței sunt complet noi);
h) în cazul în care angajatul deține diplomă de bacalaureat și documentul de echivalare sau recunoaștere, dacă este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurtă durată sau studii universitare de lungă durată sau ciclul I al studiilor de licență, la finalizarea cu diplomă a cursurilor unei instituții de învățământ superior acreditate, angajatorul va solicita copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a suplimentului de diplomă, pentru a exclude perioadele de întrerupere de școlaritate de la acordarea scutirii de la plata impozitului, în cazul în care aceste întreruperi nu au fost declarate de beneficiarul scutirii (prevederile sunt nou-introduse);
i) copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a contractului individual de muncă/a actului administrativ al conducătorului instituției publice în baza căruia se exercită raportul de serviciu/raportul de muncă (precizarea referitoare la actul administrativ este nouă);
j) statul de plată întocmit separat pentru angajații care beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe venituri;
k) comanda internă, aprobată de organul de conducere abilitat al angajatorului, care atestă solicitarea inițierii procesului de creare de programe pentru calculator;
l) balanța analitică în care să fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator.
În cazul salariaților din instituțiile publice, documentele justificative avute în vedere sunt cele de la punctele b-j din listă. În plus, se adaugă la listă documentul/documentele care atestă inițierea și durata procesului de creare de programe pentru calculator, aprobat/aprobate de organul de conducere abilitat al angajatorului.
Principalele condiții pentru scutirea de impozit
În cazul operatorilor economici care activează în domeniul creării de programe pentru calculator (codurile CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), salariații beneficiază de scutirea de impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, așa cum prevede Codul fiscal. Însă numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții din ordinul ministerial recent oficializat:
a) posturile pe care sunt angajați salariații corespund listei ocupațiilor menționate în ordin;
b) postul salariatului face parte dintr-un compartiment specializat de informatică, evidențiat în organigrama angajatorului (cum ar fi: direcție, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare);
c) salariații dețin o diplomă acordată după finalizarea unei forme de învățământ superior de lungă durată sau de scurtă durată sau dețin o diplomă acordată după finalizarea ciclului I de studii universitare de licență, eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată, sau dețin o diplomă de bacalaureat și urmează cursurile unei instituții de învățământ superior acreditate și prestează efectiv una dintre activitățile vizate de facilitate;
d) angajatorul a realizat în anul fiscal precedent și a înregistrat distinct în balanțele analitice venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinate comercializării;
e) veniturile anuale prevăzute la litera d au o valoare de cel puțin echivalentul în lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Națională a României, aferent fiecărei luni în care s-a înregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe venit.
Prin excepție, firmele înființate în timpul anului fiscal pot beneficia de facilitate fără a îndeplini condiția de la litera d din lista de mai sus. Însă numai în anul înființării și în anul fiscal următor.
Potrivit unei alerte remise recent redacției noastre, specialiștii avertizează că angajatorii trebuie să fie mai atenți decât de obicei atunci când angajează IT-iști. „Trebuie urmărită cu maximă atenție procedura de întocmire a dosarului de personal, din cauza faptului că sunt necesare destul de multe documente, cum ar fi comenzi interne, copii ale diplomelor, dar și obligația de a întocmi state de salarii separat față de restul salariaților”, a precizat consultantul fiscal Adrian Bența.
În afara excepțiilor prevăzute în mod expres de Codul fiscal, impozitul pe venit se aplică tuturor veniturilor salariale și are o cotă de 10%. Acesta face parte din pachetul de taxe salariale, alături de contribuțiile pentru pensii (25%), sănătate (10%) și muncă (2,25%).