Propunerea legislativă privind serviciile profesionale efectuate de avocat în format electronic a fost înregistrată la Parlament la început de februarie 2023, dar luni a fost retrasă formal de inițiatori, pe fondul mai multor critici venite din spațiul public. Deși intenția lor rămâne, inițiatorii spun că și-au dat seama că e nevoie de dezbateri ample înainte de a veni cu o propunere de acest gen.
Documentul înregistrat la Senat ar fi răspuns necesității de a avea o reglementare adaptată realității socio-economice actuale, iar demersul pentru digitalizarea profesiei de avocat avea deja un punct de pornire solid raportat la evoluția tehnologiei și la cadrul legal existent la nivelul Uniunii Europene (Regulamentul eIDAS).
Astfel, propunerea trata regimul juridic al întocmirii și realizării de către avocat a unor acte și proceduri prevăzute de Legea 51/1995 în format electronic, precum și cadrul general privind solicitarea în formă electronică a asistenței judiciare și de desemnare în formă electronică a avocatului care urmează să presteze activitatea de asistență judiciară.
Avocații s-ar fi folosit de un portal informatic, denumit E-UNBR, pentru instrumentarea actelor și procedurilor electronice sau de alte modalități reglementate de proiect, care tratau inclusiv modalitatea de transformare a actelor pe suport hârtie în format electronic și invers.
Desigur, asta ar fi presupus folosirea semnăturii electronice, precum și necesitatea ca avocații să fie înregistrați în E-UNBR și să fie autorizați să desfășoare profesia în format electronic, în baza identității digitale unice. Avocații ar fi putut utiliza gratuit certificatele calificate emise de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dar exclusiv în exercitarea profesiei. Folosirea certificatelor emise de alți furnizori de servicii de certificare calificată ar fi fost permisă în continuare.
Propunerea de act normativ cuprindea o listă cu activitățile profesionale pe care avocatul le-ar fi putut îndeplini în format electronic în raporturile cu clienții săi, precum și o listă a activităților realizate în numele clienților, în raporturile cu terții.
Totodată, instanțele și parchetele ar fi fost obligate să permită avocatului participarea la activitatea judiciară prin intermediul sistemelor electonice audio-video, iar în relația cu autoritățile/instituțiile publice avocaților ar fi trebuit să li se permită exercitarea atribuțiilor fie prin platforma E-UNBR, fie printr-un alt sistem electronic audio-video. Printre altele, în platforma dedicată, avocatul ar fi putut să își organizeze propria arhivă electronică profesională.
UNBR ar fi putut colabora cu Serviciul Român de Informații pentru asigurarea securității cibernetice a portalului E-UNBR, iar portalul s-ar fi putut interconecta la un moment dat cu Cloudul Privat Guvernamental.
În fine, propunerea mai prevedea și o măsură fiscală -- deductibilitatea integrală a cheltuielilor efectuate de avocați cu achiziția de produse, soluții și servicii hardware și software --, dar și eligibilitatea avocaților pentru anumite investiții finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Atenție! Din moment ce propunerea legislativă a fost retrasă de inițiatori, aceasta și-a încetat traseul legislativ și nu poate fi dezbătută, adoptată și aplicată.