ACCES PREMIUM
De ce premium?
Proiect: Din 2024, cota CAS să scadă, iar baza de calcul a CASS să fie plafonată
Două măsuri care ar însemna o scădere semnificativă a poverii fiscale de pe veniturile salariale au fost incluse recent într-un proiect de lege înregistrat la Senat pentru dezbatere și adoptare. Acestea vizează contribuția la pensii (CAS) și contribuția la sănătate (CASS).
Articolul continuă mai jos
Ca să se aplice, însă,
propunerea legislativă în discuție trebuie să fie adoptată de parlamentari și apoi promulgată de șeful statului.
O primă propunere din document vizează
scăderea cotei CAS de la 25% la 20%, începând cu data de 1 ianuarie 2024. Măsura se va aplica atât salariaților, cât și altor persoane pentru care este obligatorie plata CAS.
A doua propunere vizează exclusiv salariații și persoanele care obțin venituri asimilate salariilor și se va aplica tot din 1 ianuarie 2024. În cazul lor, se va introduce
o limitare expresă a bazei lunare de calcul a CASS de maximum trei salarii de bază minime brute pe țară.
Potrivit inițiatorilor, cele două măsuri
ar reduce semnificativ povara fiscală actuală a salariaților. Modificările s-ar traduce, în esență, prin creșterea salariilor nete (pe termen scurt), stimularea consumului și creșterea economică (pe termen mediu) și creșterea veniturilor din taxe salariale (pe termen lung, ca urmare a stimulării angajărilor).
„Povara fiscală aplicată asupra persoanelor care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor este una dintre cele mai mari din spaţiul Uniunii Europene. Printre consecinţele acestei stări de fapt putem enumera: un nivel ridicat al muncii la negru sau în zona gri, un număr covârşitor de salarii minime brute, o destimulare a muncii în favoarea diferitelor forme de asistenţă socială.Mai mult decât atât, inflaţia galopantă înregistrată în orizontul de timp 2022 - 2023 impune adoptarea unor măsuri cu caracter fiscal care să conducă la majorarea veniturilor nete ale tuturor angajaţilor, atât din sectorul public, cât şi din sectorul privat, în scopul protejării relative a puterii de cumpărare a angajaţilor. De asemenea, trebuie precizat faptul că, indiferent de nivelul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, asiguraţii dispun de acelaşi pachet de servicii de sănătate. (...)Măsurile propuse vor asigura un volum relativ constant al cererii agregate la nivel naţional, cu impact pozitiv asupra veniturilor fiscale: TVA, accize, impozit pe salarii. Va exista, pe termen mediu, şi un impact bugetar pozitiv de runda a doua, ca urmare a stimulării consumului şi creşterii economice. Mai trebuie precizat faptul că relativa diminuare a veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat va fi compensată, pe termen scurt, prin transferuri de la bugetul de stat, iar, pe termen mediu şi lung, anticipăm o creştere a veniturilor de asigurări sociale şi o echilibrare a bugetului asigurărilor sociale de stat”, scrie în expunerea de motive a propunerii legislative.
Taxele salariale aflate în sarcina angajaților sunt impozitul pe venit (cotă: 10%), CAS (cotă: 25%) și CASS (cotă: 10%), însă acestea sunt calculate, reținute, declarate și plătite efectiv de către angajator. Singura taxă salarială datorată și plătită de angajator este contribuția asiguratorie pentru muncă (cotă: 2,25%).
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.