Legea nr. 326/2022 a adăugat la condițiile pe care trebuie să îndeplinească cei ce vor să obțină o autorizație de exploatare a jocurilor de noroc și pe cea referitoare la deținerea mijloacelor tehnice pentru întocmirea unor baze de date referitoare la persoanele autoexcluse sau indezirabile. Cu alte cuvinte, i-a obligat pe organizatorii de jocuri de noroc să aibă registre electronice referitoare la aceste două categorii de persoane și să se asigure că datele sunt păstrate cel puțin cinci ani. Legea nu stabilea însă și care-i înțelesul termenilor „persoane autoexcluse” și „persoane indezirabile”. Totodată, dacă până la acel moment doar cazinourile țineau evidența persoanelor care le calcă pragul, prin acea lege obligația a fost extinsă extinsă la toți organizatorii de jocuri de noroc - și aceste baze de date urmând a fi ținute tot timp de cinci ani minimum.
Avocatul Poporului consideră însă că prelucrarea acestor date de identificare afectează dreptul la viață intimă, familială și privată, așa cum e prevăzut de Constituție, deoarece dispozițiile legale nu cuprind cu claritate motivul legitim sau interesul public pentru care s-a impus această măsură, inclusiv termenul de cinci ani.
În același timp, Avocatul Poporului recurge și la prevederile GDPR, care se referă la prelucrările necesare pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public sau care rezultă din exercitarea autorității publice cu care este învestit operatorul de date, considerând că e necesară o clarificare în prevederile criticate, aduse de Legea 326 anul trecut, care să justifice o eventuală prelucrare de date în baza acestui temei. De pildă, nu s-ar justifica termenul atât de lung de cinci ani.
Conform Avocatului Poporului, din analiza legii și a expunerii sale de motive, nu rezultă care e scopul legitim al reținerii, stocării și prelucrării datelor personale ale tuturor celor ce intră în incinta locațiilor unde se organizează și exploatează jocuri de noroc și nici al arhivării acestor date pe o perioadă de cinci ani. S-ar institui astfel o prezumție de dependență a tuturor persoanelor care intră în locațiile în care se organizează și exploatează jocuri de noroc, mai spune Avocatul.
„În același timp, apreciem că dispozițiile legale criticate nu cuprind garanții pentru protecția persoanelor împotriva eventualelor abuzuri, garanții adecvate pentru a preveni orice comunicare sau divulgare de date cu caracter personal”, mai scrie în motivarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 15 alin. (6) lit.d) și art. 151 din OUG nr. 77/2009.
Notă: Prevederile criticate de Avocatul Poporului își produc în continuare efectele juridice. Dacă Curtea Constituțională va admite excepția și va considera că prevederile criticate sunt neconstituționale, legiuitorul va trebui să intervină pe textele de lege și să le aducă în conformitate cu Constituția României, în 45 de zile de la publicarea deciziei Curții. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, prevederile își vor înceta aplicarea ulterior.