În contextul apariției unei amnistii fiscale pentru tichetele cadou reîncadrate de Fisc din venituri din alte surse în venituri salariale, specialiștii spun că anumite companii sunt excluse din mecanism. Mai precis, este vorba de cei care au aplicat alt tratament fiscal decât cel pentru venituri din alte surse. Chestiunea a primit recent și o confirmare oficială odată cu publicarea normelor amnistiei.
Noua amnistie fiscală, ce este în
Legea 43/2023, este pentru situațiile în care o firmă a acordat salariaților altei firme tichete cadou. Deși firmele au interpretat, în general, că în aceste situații vorbim de
venituri din alte surse pentru care se datorează numai impozit pe venit, la controalele ulterioare inspectorii fiscali le-au recalificat în venituri salariale pentru care trebuiau plătite și impozit pe venit, și contribuții sociale, stabilind sume suplimentare de achitat la stat.
Practic, legea face referire în mod expres la reîncadrarea tichetelor cadou
„din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor”. Iar
Ordinul Fiscului 906/2023, cel prin care s-au oficializat recent
normele pentru aplicarea amnistiei, nu extinde în niciun fel situația acoperită de lege. În aceste condiții, devine clar că
firmele care au aplicat alt tratament fiscal decât cel pentru venituri din alte surse
nu pot beneficia de amnistie. De exemplu, este vorba de cei care le-au considerat venituri din premii.
„În practică, s-a remarcat faptul că operatorii economici au procedat și la aplicarea altor tratamente fiscale veniturilor din tichete cadou, precum încadrarea acestora ca venituri din premii la nivelul persoanelor fizice (conducând în multe situații la a nu se aplica deloc impozitarea, dacă valoarea tichetelor cadou se încadra în plafonul neimpozabil total de 600 lei). (...)Din nota de fundamentare a Legii 43/2023 se desprinde nelegalitatea reîncadrării veniturilor din tichete cadou din venituri din alte surse în venituri de natură salarială, fără a acoperi, într-adevăr, ipoteza reîncadrării veniturilor din tichete cadou din venituri din premii, spre exemplu, în venituri de natură salarială. În aceste condiții, în ipoteza în care contribuabilul a aplicat, prin raportare la situația de fapt dată, alt regim fiscal veniturilor din tichete cadou, acesta nu poate solicita organului fiscal, în baza Legii 43/2023, anularea obligațiilor fiscale rezultate din reîncadrarea veniturilor din tichete cadou”, a precizat, la solicitarea avocatnet.ro,
Dan Dascălu, Partener la D&B David și Baias, firma de avocatură asociată cu PwC România.
Înainte de a vedea cum arată normele de aplicare ale Fiscului, specialiștii încă păstrau rezerve în această privință. Deși șansele erau foarte mici ca normele să extindă aplicabilitatea legii (e vorba de o restricție ce ține de tehnica legislativă), acest lucru nu era complet exclus.
„Rămâne neclară situația firmelor care nu au supus valoarea tichetelor acordate impozitării ca venituri din alte surse, ci le-au încadrat ca venituri din premii, neimpozabile în limita stabilită prin Codul fiscal”, atenționase, într-o
informare apărută la scurt timp după publicarea Legii 43/2023, René Schöb, Partener la KPMG România.
Ideea era susținută, într-o opinie remisă redacției noastre în aceeași perioadă, de către specialiștii de la Deloitte România:
„Legea este binevenită, dar mai rămân câteva aspecte care trebuie clarificate de către autorități, întrucât amnistia prevăzută de acestea nu acoperă toate implicațiile tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou. Spre exemplu, rămâne încă de clarificat dacă vor intra sub incidența acestei amnistii persoanele juridice care nu au tratat tichetele cadou drept venituri din alte surse (au aplicat alt tratament fiscal) sau cele care nu au acordat astfel de beneficii, ci au optat pentru acordarea de vouchere pentru magazinele online.”
Acum, că avem și forma oficială a normelor, devine destul de clar că firmele care au aplicat alt tratament fiscal sunt excluse din amnistie. Teoretic, aceste firme își pot „încerca norocul” în instanță (dacă n-au început deja un asemenea demers) sau pot insista la Guvern și/sau Parlament pentru o extindere a mecanismului amnistiei.
Amnistia fiscală vizează reîncadrările aferente tichetelor cadou acordate de terți în perioada 26 mai 2006 - 31 decembrie 2020 și acoperă atât contribuabilii care au plătit sumele suplimentare stabilite de Fisc prin decizie de impunere, cât și contribuabilii care nu le-au plătit încă.