ACCES PREMIUM
De ce premium?
Arhivarea documentelor
UPDATE: Mai nou, actele contabile trebuie reconstituite numai dacă sunt în perioada legală de păstrare
Actele contabile pierdute, sustrase sau distruse trebuie reconstituite numai dacă se află în perioada legală de păstrare de cinci ani, conform unui ordin recent oficializat de Ministerul Finanțelor (MF). Noua dispoziție a fost introdusă în normele de întocmire și folosire a documentelor financiar-contabile, în condițiile în care, potrivit specialiștilor, o asemenea limitare nu se aplica până acum.
Articolul continuă mai jos
„Reconstituirea prevăzută de prezentele norme este obligatorie pentru documentele financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, care se află în termenul de păstrare prevăzut de legea contabilității (cinci ani, calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii - n. red.)”, scrie în
Ordinul MF 1.447/2023, care a fost dat pentru a modifica,
printre altele,
Ordinul 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile.
Noul ordin a fost publicat în Monitorul Oficial și este în vigoare din
24 mai 2023, în condițiile în care anterior
nu exista o astfel de limitare în privința reconstituirii actelor contabile pierdute, sustrase sau distruse. Cu alte cuvinte, se putea trage o concluzie indirectă că procedura era obligatorie până acum indiferent dacă documentele erau sau nu în perioada legală de arhivare.
„Așa cum este formulat în prezent Ordinul 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, într-adevăr, se poate interpreta că obligația de reconstituire a documentelor justificative pierdute, sustrase sau distruse există și după expirarea termenului prevăzut pentru păstrarea acestor documente. Evident, utilitatea practică a unei astfel de prevederi este discutabilă atâta vreme cât, chiar și înainte de modificarea prevederilor Legii contabilități, exista totuși un termen de păstrate a documentelor justificative. Cu toate acestea, ar fi putut exista situații în care autoritățile să considere că documentele justificative dispărute fără a fi reconstituite, chiar dacă termenul de păstrare al acestora a expirat, reprezintă o contravenție sancționată de Legea contabilității cu amendă”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro,
Adriana Stoian, Head of tax la Schoenherr și Asociații SCA. Opinia a venit când ordinul încă era în stadiul de proiect, dar prevederea în discuție a fost păstrată și în forma oficială.
Prin urmare, introducerea regulii din noul ordin al MF vine în ajutorul contribuabililor, simplificându-le activitatea. Asta pentru că reconstituirea de acte contabile este o procedură complicată.
„Cu această nouă prevedere se aliniază la noile obligații de păstrare a documentelor financiar-contabile și obligația de reconstituire a documentelor justificative pierdute, sustrase sau distruse. Prevederea este utilă, având în vedere că procedura de reconstituire a documentelor justificative, așa cum este prevăzută de Ordinul 2.634/2015, este destul de anevoioasă și nu ar exista raționamente de ordin economic care să justifice refacerea acestor documente după expirarea termenului de păstrare”, a opinat specialista, detaliind că procedura de reconstituire prevede, în esență, că se întocmește un dosar care cuprinde:
- sesizarea scrisă a persoanei care a constatat dispariția documentelor;
- procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii;
- dovada sesizării organelor de urmărire penală sau dovada sancționării disciplinare a persoanei vinovate, după caz;
- dispoziția scrisă a conducătorului entității pentru reconstituirea documentelor;
- o copie a documentelor reconstituite.
Atenție! Normele prevăd în continuare că documentele financiar-contabile care atestă proveniența unor
bunuri cu durată de viață mai mare de cinci ani se păstrează pe perioada corespunzătoare duratei de viață utilă a acestora.
Citește mai mult despre
arhivare,
arhivare documente,
pastrarea documentelor financiar contabile,
acte contabile,
documente financiar contabile,
contabilitate,
contabili,
reconstituirea documentelor financiar contabile
Specialiști citați în acest articol
Adriana Stoian coordonează practica de taxe din cadrul Schoenherr și Asociații. Ea este consultant fiscal autorizat, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul consultanței fiscale și este recunoscută in România în calitate de specialist în domeniul în care activează.
Adriana are o vastă experiență în coordonarea proiectelor fiscale complexe și a oferit consultanță clienților locali și internaționali cu privire la implicațiile fiscale în tranzacții de fuziune și achiziții (M&A), restructurări (ex. divizări, capitalizări, transferuri de active/activități) și litigii fiscale. Înainte de a se alătura Schoenherr în 2021, Adriana a făcut parte din departamentul de consulțantă fiscală al uneia dintre companiile Big4 prezente local, din cadrul unei companii din industria de petrol și gaze și a colaborat cu case de avocatură locală si internaționala. Ea a absolvit examenele organizate de Asociația Contabililor Experți Autorizași din UK ("ACCA") și de asemenea este membră a Camerei Române a Consultanților Fiscali.
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)