Vorbim, în esență, de crearea unui sistem european numit CESOP, în care vor ajunge informațiile din sistemele naționale despre plățile transfrontaliere și beneficiarii lor - adică tranzacțiile în care plătitorul este într-un stat membru (consumatorul, de exemplu), iar beneficiarul plății este în alt stat membru (comerciantul din România, de exemplu). Informațiile vor fi raportate trimestrial de prestatorii de servicii de plăți online, în cazurile în care vorbim de comercianți care au primit minimum 26 de asemenea plăți într-un trimestru.
În paralel cu transpunerea directivei în legislația fiscală (care, momentan, este în lucru la nivelul MF) este nevoie și de un sistem special prin care să se gestioneze schimbul de informații prin CESOP. În aceste condiții, MF a publicat marți un anunț de consultare a pieței pentru viitoarea achiziție publică a sistemului de care are nevoie, caietul de sarcini fiind disponibil aici. Consultarea se face până spre finalul lunii aprilie 2023, însă propunerile celor interesați pot fi transmise numai până la 20 aprilie. Aceasta vizează viitoarea achiziție publică de servicii de dezvoltare software pentru proiectarea, dezvoltarea, testarea și implementarea „componentei române” a sistemului CESOP.
„(...) furnizorii de servicii de plată în UE vor trebui să monitorizeze beneficiarii plăților transfrontaliere și să transmită informații despre cei care primesc mai mult de 25 de plăți transfrontaliere pe trimestru către administrațiile statelor membre. Aceste informații vor fi apoi centralizate într-o bază de date europeană (sistemul electronic central de informații de plată - CESOP), unde vor fi stocate, agregate și verificate cu alte baze de date europene. Toate informațiile din CESOP vor fi apoi puse la dispoziția experților antifraudă din statele membre UE prin intermediul unei rețele numite Eurofisc”, scriu cei de la MF în caietul de sarcini.
Contractul de achiziție publică va trebui implementat în 24 de luni de la intrarea sa în vigoare, iar lansarea în producție a sistemului CESOP este estimată pentru a șasea lună contractuală, astfel încât operaționalizarea să fie posibilă la 1 ianuarie 2024.
Conform autorităților, termenele de raportare, către Fisc, pentru furnizorii de servicii de plată vor fi următoarele:
- 30 aprilie - pentru trimestrul 1 (ianuarie - martie);
- 31 iulie - pentru trimestrul 2 (aprilie - iunie);
- 31 octombrie - pentru trimestrul 3 (iulie - septembrie);
- 31 ianuarie - pentru trimestrul 4 (octombrie - decembrie).
- 10 mai - pentru trimestrul 1;
- 10 august - pentru trimestrul 2;
- 10 noiembrie - pentru trimestrul 3;
- 10 februarie - pentru trimestrul 4.