Cotă redusă de TVA pentru scaunele auto de copii
Proiectul de lege adoptat luni de către senatori prevede ca cota redusă de 5% să se aplice, de asemenea, și pentru livrarea de “dispozitive de fixare în scaune pentru copii”.
Conform regulamentului de aplicare a Codului rutier, prin dispozitiv de fixare în scaun pentru copii se înțelege “un ansamblu de componente capabil să fixeze un copil în poziția șezut sau culcat, care poate cuprinde o combinație de chingi ori elemente flexibile cu o cataramă de fixare, dispozitive de reglare, elemente de prindere și, în unele cazuri, un scaun suplimentar și/ sau un scut pentru impact, ce poate fi ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit dintr-un dispozitiv parțial de fixare în scaun utilizat împreună cu centura de siguranță cu rol de prindere a copilului sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fără a se limita la acestea, scaun de siguranță pentru copii, pernă de înălțare, care poate fi folosită împreună cu o centură de siguranță pentru adulți, portbebe-coșuleț pentru sugari, scaun pentru sugari, chingă de ghidare, precum și centură și sisteme de centuri pentru copii”.
Codul rutier prevede că șoferii ale căror mașini au locuri prevăzute prin construcție cu centuri de siguranță au obligația să se asigure că, pe timpul conducerii vehiculului, minorii poartă centurile de siguranță sau sunt transportați numai în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate.
Obligația de a transporta copii în scaune auto speciale se aplică în cazul copiilor cu o înălțime de până la 135 cm. Pe de altă parte, obligația nu se aplică în cazul transportului copiilor în mașini destinate transportului public de persoane, precum și în taxi, dacă în acesta din urmă copilul ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din față. În acest caz, transportul copilului în vârstă de până la trei ani se face sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul auto.
Copiii cu o înălțime de peste 135 cm pot fi transportați în mașini echipate cu sisteme de siguranță doar dacă poartă centuri de siguranță pentru adulți, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feței, ori dacă sunt fixați sau prinși cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii.
În cazul nerespectării obligațiilor legate de transportarea minorilor, șoferii pot fi amendați cu 580 sau 725 de lei (patru sau cinci puncte-amendă). În plus, șoferii prinși transportând copii fără să respecte prevederile legale în vigoare primesc și trei puncte de penalizare.
Aplicarea unei cote reduse de TVA la cumpărarea de scaune auto pentru copii este necesară, potrivit inițiatorilor, deoarece “realitatea din România demonstrează că măsurile coercitive nu sunt suficiente pentru protecţia vieţii și integrității fizice a copiilor. Corespunzător bunelor practici europene, măsurile coercitive ar trebui să fie însoțite de stimulente financiare”.
Cota redusă de TVA s-ar putea aplica pentru mai multe produse destinate copiilor, nu doar pentru scaunele auto
Codul fiscal urmează să se modifice, potrivit unui alt proiect legislativ (trecut și el de votul senatorilor), astfel încât lista produselor pentru achiziția cărora nu se aplică cota standard de TVA, de 19%, ci una redusă să fie extinsă.
În primul rând, proiectul stabilește aplicarea cotei reduse de 5% în cazul scaunelor auto pentru copii. Apoi, documentul prevede ca, alături de scaunele auto pentru copii, și pentru livrarea mai multor produse destinate sugarilor să se aplice TVA de 5%.
Mai exact, cota redusă de TVA s-ar putea aplica și în cazul laptelui special pentru sugari, preparatelor alimentare potrivite pentru sugari și copii de vârstă mică, preparate din carne sau legume omogenizate, dar și unor articole de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru sugari. În cea de-a doua categorie vor intra îmbrăcămintea și accesoriile pentru sugari, șervețelele și scutecele pentru copii.
De asemenea, s-a stabilit, printr-un amendament introdus la Senat, ca lista produselor pentru care se aplică o cotă de TVA de 5% să includă și "livrarea de cărucioare, scaune sau fotolii rulante auto pentru persoanele cu handicap".
Măsura inițială (TVA redus pentru produsele destinate copiilor) a fost propusă pentru stimularea natalității. Potrivit inițiatorilor, "statisticile indică faptul că, până în 2050, România este în pericol să aibă o populaţie de doar 15 milioane, din care o treime vor fi pensionari. De peste 30 de ani, în România, sporul natural este negativ. România se confruntă cu câteva fenomene negative: scăderea numărului de nou-născuţi, creșterea numărului de decese și migraţia masivă a populației în ultimii ani. Având în vedere această situație, este necesară luarea unor măsuri urgente care să vină în sprijinul natalității".
Atenție! Pentru a se putea aplica, fiecare dintre cele două proiecte de lege trebuie să treacă de Camera Deputaților, să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)