În primul rând, pe regulile vechi era permisă modificarea eșalonării clasice de două ori într-un an calendaristic sau într-o fracție de an calendaristic. Însă acest drept a fost limitat, mai nou, la o singură cerere pe an calendaristic. La fel s-a stabilit și în cazul eșalonării simplificate. De la posibilitatea de a depune două cereri de modificare a eșalonării, pe perioada de valabilitate a acesteia, s-a stabilit că este posibilă o singură cerere în acest sens.
În al doilea rând, pentru eșalonarea clasică s-a stabilit că menținerea unei eșalonări a cărei valabilitate a fost pierdută în anumite condiții poate fi solicitată o singură dată pe an calendaristic sau fracție de an calendaristic (în loc de două, anterior). La fel este, de-acum, în cazul menținerii unei eșalonări simplificate a cărei valabilitate a fost pierdută în anumite condiții - se poate depune o singură solicitare, în loc de două, pe perioada de valabilitate a eșalonării.
De principiu, noile reguli sunt valabile pentru cererile depuse după data de 6 aprilie 2023, însă există și reguli tranzitorii:
1. Eșalonări clasice în derulare sau care și-au pierdut valabilitatea la data de 6 aprilie 2023 - noile reguli se aplică și pentru debitorii care depun ulterior acestei date cereri de modificare sau de menținere a eșalonării la plată; pentru debitorii care au depus ori depun cereri de modificare sau menținere a eșalonării în cursul anului 2023, prevederile schimbate se aplică astfel:
- în cazul în care debitorul a depus o singură cerere de modificare/menținere a eșalonării, ce a fost aprobată, în perioada 1 ianuarie - 6 aprilie 2023, pentru perioada rămasă din anul 2023 acesta mai poate depune o singură cerere de modificare/menținere a eșalonării;
- în cazul în care debitorul a depus două cereri de modificare/menținere a eșalonării, ce au fost aprobate, în perioada 1 ianuarie - 6 aprilie 2023, pentru perioada rămasă din anul 2023 acesta nu mai poate beneficia de o nouă modificare/menținere a eșalonării la plată;
- în cazul în care debitorul depune prima cerere de modificare/menținere după data de 6 aprilie 2023, pentru perioada rămasă din anul 2023 acesta poate beneficia doar de această modificare/menținere a eșalonării la plată.
3. Eșalonări simplificate în derulare sau care și-au pierdut valabilitatea la data de 6 aprilie 2023 - noile reguli se aplică și pentru debitorii care depun, ulterior acestei date, cereri de modificare sau menținere a eșalonării la plată; pentru debitorii care au depus ori depun cereri de modificare sau menținere a eșalonării în perioada de valabilitate a acesteia, prevederile schimbate se aplică astfel:
- în cazul în care debitorul a depus o singură cerere de modificare/menținere a eșalonării, ce a fost aprobată, până la data de 6 aprilie 2023, pentru perioada rămasă din eșalonarea la plată acesta mai poate depune o singură cerere de modificare/menținere a eșalonării;
- în cazul în care debitorul a depus două cereri de modificare/menținere a eșalonării, ce au fost aprobate, până la data de 6 aprilie 2023, pentru perioada rămasă din eșalonarea la plată acesta nu mai poate beneficia de o nouă modificare/menținere a eșalonării;
- în cazul în care debitorul depune prima cerere de modificare/menținere a eșalonării după data de 6 aprilie 2023, pentru perioada rămasă din eșalonare acesta poate beneficia doar de această modificare/menținere a eșalonării.