Manipularea odometrului unei mașini, adică modificarea kilometrajului real, va fi interzisă prin lege, începând de luni, potrivit unei legi publicate în această dimineață în Monitorul Oficial. În plus, în cazul în care odometrul unei mașini este defect sau nu funcționează corect, proprietarul acesteia va trebui să îl repare sau să îl înlocuiască “fără întârziere”.
Potrivit Legii 142/2023, ce se va aplica de luni,
toate valorile indicate de odometrele mașinilor din România se vor regăsi într-un
registru electronic gestionat de Registrul Auto Român (RAR), programat să apară anul viitor.
Apoi, legea stabilește că
“este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul”.
Totodată, în document se găsește și definiția manipulării odometrului. Mai exact, manipularea odometrului reprezintă practica frauduloasă de
modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul.
Noua lege stabilește, mai departe, și că, în cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul ori utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare al mașinii va fi obligat
să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la un service autorizat.
Interesant e că actul normativ nu stabilește și sancțiuni pentru încălcarea acestor reguli, după ce în versiunea inițială a proiectului ce a devenit acum lege se propunea închisoare pentru modificarea kilometrajului. Concret, potrivit unui paragraf ce a fost eliminat din forma în care a ieșit din Parlament, proiectul prevedea ca modificarea indicaţiei odometrului unui vehicul să fie considerată infracțiune și pedepsită cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
Pe lângă măsurile amintite, legea mai stabilește că, începând din toamna anului viitor, la vânzarea unei mașini, proprietarul va trebui să-i dea celui care-o cumpără
un certificat eliberat de RAR în baza informațiilor din registrul electronic, ce va conține istoricul citirii odometrului, implicarea mașinii într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă.
Certificatul va fi eliberat
contra cost celui ce intenționează să vândă o mașină și va avea o valabilitate de 60 de zile de la data eliberării.
Atunci când în registru nu sunt disponibile informații referitoare la o mașină, vânzătorul va putea transmite cumpărătorului un document prin care se va menționa această situație, care, spre deosebire de certificatul RAR, va fi gratuit.
Comentarii articol (1)