Principalele măsuri conținute de proiectul de OG consultat de redacția noastră și detaliate în acest articol:
- Sunt abrogate toate operațiunile cu cota redusă de TVA 5%, iar ele trec la 9% sau la 19%;
- Și operațiuni cu 9% sunt mutate la cota standard de 19%;
- TVA la locuințe crește la 9% și apar condiții noi pentru aplicarea cotei reduse vs. cota standard;
- Sunt modificate inclusiv cote care au fost reduse nu mai departe de luna iunie (cum este cazul protezelor şi produselor ortopedice);
- Se restrânge sfera de aplicare a unor scutiri cu drept de deducere;
- Apar modificări la mecanismul taxării inverse pentru livrarea de construcții și terenuri;
- Modificările la TVA sunt vizate să se aplice de la 1 septembrie, iar pentru locuințe există o serie de dispoziții tranzitorii care permit aplicarea TVA-ului de 5% până la finalul acestui an.
Operațiuni care trec de la cota de 9% la cota standard de 19%
Serviciile de restaurant şi de catering se exclud de la cota de 9% și implicit vor fi taxabile cu cota standard de 19%.
Se introduce o nouă excepție de produse pentru care nu se poate aplica cota de 9% și implicit se va aplica cota de 19%, respectiv pentru alimentele cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 5g/100g produs.
Mai merită menționate, tot în cazul cotei de 9% aplicabile pentru alimente și băuturi, destinate consumului uman şi animal, și aceste două modificări:
- La momentul prezent există o excepție de la aplicarea cotei reduse pentru băuturi nealcoolice care se încadreaza la codurile NC 2202 10 00 şi 2202 99. Prin proiectul de OG excepția se extinde la nivelul întregului cod NC 2202 (practic, vorbim despre o înnăsprire, se duce excepția la întreaga categorie de nomenclator NC 2202, versus doar două categorii din toata clasa 2202);
- Dispare excepția de cotă redusă 5% pentru produse eco/bio/de înaltă valoare calitativă. Practic, și aceste bunuri vor trece la cota de TVA 9%;
Operațiuni care trec de la cota de 5% la cota de 9%
Aproximativ 20 de operațiuni care la acest moment sunt la categoria de operațiuni taxabile cu cota de 5% vor trece la taxare cu cota de 9%. Punctual, este vorba despre:
- livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică;
- serviciile de acces la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice
- livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite.Terenul pe care este construită locuința include și amprenta la sol a locuinței. Prin locuință livrată ca parte a politicii sociale se înțeleg, printre altele, clădirile destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni / pensionari, case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap, locuințele pentru persoane fizice de maximum 120 mp și cu un cost de până în suma de 600.000 lei, exclusiv TVA,
- livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului;
- livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului;
- livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori: populaţie, spitale publice şi private, organizaţii neguvernamentale şi unităţile de cult, furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi;
- livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute, destinate locuinţelor și clădirilor administraţiei publice centrale sau locale, inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziţionate separat, precum și livrarea şi/sau instalarea de componente pentru repararea şi/sau extinderea acestor tipuri de sisteme, dar și livrarea sistemelor ca parte componentă sau ca extraopţiuni a livrărilor de construcţii.
De asemenea, ar urma să revină de la scutire la TVA de 9% și livrările de proteze şi de produse ortopedice. Vă reamintim că, pentru aceste operațiuni fuseseră introduse scutiri de TVA, cu drept de deducere, la livrarea produselor, începând cu data de 11 Iunie 2023, prin Legea 88/2023. Practic, prin această lege ele trecuseră de la taxare cu cota de 9% la scutire, iar Guvernul ar urma să le întoarcă la vechiul regim de taxare.
Operațiuni care trec de la cota de 5% la cota de 19%
Pentru operațiunile detaliate de mai jos ar urma să se abroge aplicarea cotei reduse de 5% și se va trece la cota standard de 19%:
- dreptul de utilizare a facilităților sportive ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311 și 9313, potrivit Clasificării activităților din economia națională - CAEN, actualizată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007, în scopul practicării sportului și educației fizice, altele decât cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. l);
- transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane utilizând instalațiile de transport pe cablu - telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi - în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu vehicule cu tracțiune animală, folosite în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement.
- bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9321 și 9329, potrivit Clasificării activităților din economia națională - CAEN, actualizată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007, târguri, expoziții și evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe, altele decât cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. m)
Restrângeri de la aplicare la scutirile de TVA cu drept de deducere
În cazul serviciilor de construire, reabilitare, modernizare de unităţi spitaliceşti, scutirea NU va mai fi aplicabilă pentru serviciile destinate unităţilor spitaliceşti din reţeaua publică de stat. Scutirea va rămâne doar pentru “serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unităţi spitaliceşti prestate către entităţi nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF în baza prevederilor art. 25 alin. (4^1), dacă acestea sunt destinate unităţilor spitaliceşti deţinute şi exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reţeaua publică de stat, după caz”.
Legat de scutirea de TVA, cu drept de deducere, pentru livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii şi echipamente de protecţie, materiale şi consumabile de uz sanitar, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esenţiale pentru compensarea şi depăşirea handicapurilor, precum şi adaptarea, repararea, închirierea şi leasingul unor astfel de bunuri, scutirea NU va mai fi aplicabilă pentru operațiunile efectuate către unităţi spitaliceşti din reţeaua publică de stat. Scutirea va rămâne doar pentru operațiunile efectuate către entităţi nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF în baza art. 25 alin. (4^1), dacă acestea sunt destinate unităţilor spitaliceşti deţinute şi exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reţeaua publică de stat, după caz.
Menționăm că și aici vorbim de scutiri recent introduse, și acestea fiind reglementate tot prin Legea 88/2023, începând cu 11 Iunie 2023.
TVA la locuințe – operațiunile se vor taxa cu 9% și apar noi condiții pentru a beneficia de cota redusă
Referitor la livrarea de locuințe și cota aplicabilă pentru această operațiuni, avem atât o modificare de cotă – 9% în loc de 5%, cât și un set de condiții care trebuie îndeplinite, pentru a beneficia de cotă de TVA redusă versus cota standard de TVA.
Astfel, cota de 9% ar urma să se aplice numai pentru livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Anexele gospodăreşti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 septembrie 2023 în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 9%;
În plus, Guvernul intenționează să actualizeze definiția pentru noțiunea de “locuinţe care în momentul livrării pot fi locuite ca atare”, pe de-o parte fiind detaliate anumite condiții deja existente, iar pe de alta, fiind introduse și criterii noi. Astfel, condițiile cumulative pe care locuinţele ar trebui să le bifeze sunt:
- acces liber individual la spaţiul locuibil, fără tulburarea posesiei şi a folosinţei exclusive a spaţiului deţinut de către o altă persoană sau familie;
- acces la energia electrică şi apă potabilă, evacuarea controlată a apelor uzate şi a reziduurilor menajere;
- sunt formate cel puţin dintr-un spaţiu pentru odihnă, un spaţiu pentru pregătirea hranei şi un grup sanitar;
- finisajele exterioare includ cel puțin: acoperiș, după caz, în funcție de tipul construcției, geamuri, ușă intrare;
- finisajele interioare includ cel puțin: pereți finisați cu vopsea, tapet, faianță sau alte elemente utilizate pentru finisare, podele finisate cu gresie, parchet sau alte elemente utilizate pentru finisare, uși interioare, în funcție de proiect;
- instalații sanitare și obiecte sanitare, respectiv vas WC, lavoar și spălător cu cuvă, cu bateriile aferente;
- instalații electrice, inclusiv tablou, doze, întrerupătoare/comutatoare și prize.
În proiectul de OG consultat de avocatnet.ro, există și o serie de dispoziții tranzitorii, pentru perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, privind livrarea de locuințe ca parte a politicii sociale. Mai exact, se menționează anumite situații în care, pe perioada menționată, livrarea se va face cu cota de 5%, nu cu cea de 9%.
Modificare semnificativă la regimul taxării inverse pentru livrarea de construcții și terenuri
Schimbarea vizată : taxarea inversă să se facă doar la taxarea prin opțiune a livrării, ceea ce va duce la emitere de facturi de TVA pentru anumite livrări de bunuri imobile, realizate între persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în RO.
Cum stau lucrurile în prezent: conform art. 292 alin 2 lit f, livrarea de construcții/părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, precum și a oricăror altor terenuri, este scutită fără drept de deducere. Prin excepție, scutirea nu se aplică pentru livrarea de construcții noi, de părți de construcții noi sau de terenuri construibile. Aceste noțiuni sunt definite apoi la art 292 alin 2 lit f, pct. 1-4.
Mai departe, vorbim deci de o taxare a operațiunii prin efectul legii, respectiv pentru că nu pot aplica scutirea de mai sus (fiindcă vorbim de construcții noi și terenuri construibile, printre altele, în sensul definițiilor), respectiv de o taxare prin opțiune, care îmi este permisă de legislația de TVA (e.g. am o clădire care nu e nouă sau un teren care nu e construibil, dar decid să-l livrez cu TVA).
Având în vedere cele de mai sus, prevederile legale privind măsurile de simplificare de la art. 331 din Codul Fiscal menționează o serie de operațiuni unde colectarea de TVA nu se face prin facturare cu TVA, ci prin realizarea taxării inverse la nivelul beneficiarului. Vorbim astfel de o optimizare de cashflow la nivelul beneficiarului.
Aplicarea mecanismului de simplificare presupune ca atât vânzătorul, cât și cumpărătorul, să fie înregistrati în scopuri de TVA în RO.
La acest moment, există măsuri de simplificare pentru livrarea de construcții, părți de construcții și terenuri de orice fel. Practic, taxarea inversă se face atât dacă operațiunea este taxabilă prin efectul legii, cât și prin opțiune.
Modificarea preconizată: Se dorește modificarea măsurii de simplificare astfel încât taxarea inversă să se facă doar la taxarea prin opțiune a livrării. Astfel, dacă vorbim de livrarea unui teren construibil sau a unei clădiri noi, care vor fi întotdeauna taxabile prin efectul legii, dispare posibilitatea să mai fie făcută operațiunea aplicând măsuri de simplificare. Va duce deci această modificare la emitere de facturi de TVA pentru anumite livrări de bunuri imobile, realizate între persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în RO.
Material realizat cu sprijinul tehnic al lui Cosmin Preda, Tax Manager la compania de consultanță Viboal Find-Ex.
Atenție! Proiectul de OG trebuie pus în dezbatere publică, adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica. Rețineți, vă rugăm, că este vorba despre un proiect apărut pe surse, forma sa finală fiind încă în lucru la nivel guvernamental. Până la momentul la care Guvernul își va asuma public această ordonanță și o va pune realmente în dezbatere publică, este posibil ca o parte dintre lucrurile sesizate de noi în acest material să arate cu totul diferit. Un inventar al principalelor măsuri aflate în lucru la Guvern, precum și calendarul lor de implementare, așa cum se prefigurează el la acest moment, a fost publicat de avocatnet.ro aici.