Lipsa unui regim comun, la nivelul legislației UE, pentru prețurile de transfer este o problemă majoră în momentul de față. Din acest motiv a fost inițiat, anul trecut, proiectul de directivă europeană. Dacă ar fi adoptat și oficializat, documentul ar trebui transpus în legislația națională până la finalul anului 2025 și apoi pus în aplicare de la 1 ianuarie 2026.
„La nivelul UE, normele privind prețurile de transfer nu sunt, în prezent, armonizate prin acte legislative. În timp ce toate statele membre au în vigoare o legislație internă care prevede un anumit grad de abordare comună prin respectarea principiului concurenței, chiar dacă aplicarea acestuia nu este identică în statele membre, definiția întreprinderilor asociate și noțiunea de control, care sunt condiții prealabile de aplicare a prețurilor de transfer, diferă între statele membre. Anumite state membre aplică un prag de 25%, în timp ce altele aplică un prag de 50% din acțiuni atunci când este vorba de a determina dacă criteriul controlului este îndeplinit”, au explicat reprezentanții Comisiei, detaliind și problemele care apar acum:
- transferul profiturilor și evitarea impozitelor - deoarece prețurile de transfer pot fi manipulate ușor pentru a muta profiturile și pot fi utilizate în contextul schemelor de planificare fiscală agresivă;
- litigii și dubla impozitare - deoarece prețurile de transfer reprezintă un domeniu mai subiectiv decât altele ce țin de impozitare și, din acest motiv, pot genera litigii cu ușurință, administrațiile fiscale neîmpărtășind întotdeauna o interpretare comună;
- costuri ridicate de conformare - care rezultă din faptul că întreprinderile trebuie să stabilească ce prețuri ar putea fi considerate de concurență, efectuarea de studii, precum și compilarea, menținerea și actualizarea documentației aferente.
„Propunerea Comisiei vizează armonizarea normelor privind prețurile de transfer în cadrul UE și asigurarea unei abordări comune a problemelor legate de prețurile de transfer. Acesta încorporează principiul de concurență și normele-cheie privind prețurile de transfer în legislația UE, clarifică rolul și statutul Orientărilor OCDE privind prețurile de transfer și va stabili norme obligatorii comune pentru aspecte specifice ale regulilor în cadrul UE. Propunerea va crește certitudinea fiscală și va atenua riscul de litigii și dublă impozitare. În plus, va reduce, de asemenea, oportunitățile companiilor de a utiliza prețurile de transfer în scopuri de planificare fiscală agresivă”, au lămurit autoritățile europene.
Proiectul include secțiuni cu: aspecte generale, reguli privind prețurile de transfer și organizarea legislației. Dincolo de directivă, ar urma să existe și așa-zise norme de aplicare date tot de la nivel european.
„Prețul de transfer este un mecanism de determinare a prețului tranzacțiilor între companii care fac parte din același grup. Un volum semnificativ al comerțului global constă în transferuri internaționale de bunuri și servicii, capital și intangibile, cum ar fi proprietatea intelectuală, în cadrul unui grup multinațional. Acestea se numesc tranzacții intragrup. În conformitate cu standardele internaționale actuale -- principiul OCDE al concurenței --, tranzacțiile dintre entitățile afiliate ale unui grup multinațional trebuie să fie evaluate pe aceeași bază ca tranzacțiile între terți în circumstanțe comparabile. Acest principiu de concurență este elaborat în Orientările OCDE privind prețurile de transfer.
Pentru aplicarea principiului concurenței, este necesar să se identifice relațiile comerciale sau financiare dintre întreprinderile asociate și să se compare condițiile și circumstanțele relevante, din punct de vedere economic, ale tranzacțiilor între întreprinderi asociate, numite tranzacții controlate, cu cele ale tranzacțiilor comparabile între întreprinderi independente, care se numesc tranzacții comparabile necontrolate”, detalia sursa citată.
Proiectul de directivă privind prețurile de transfer a fost gândit la pachet cu un proiect de directivă privind impozitarea marilor grupuri de companii din UE, despre care redacția noastră a scris tot acum un an.
Atenție! Pentru a se aplica din 2026, proiectul de directivă trebuie adoptat de autoritățile europene, publicat în Jurnalul Oficial al UE și apoi transpus în legislația națională. Având în vedere cele mai recente informații pe subiect, pare că proiectul are șanse minime să devină realitate. Vom reveni cu detalii când vom afla mai multe.