Primul proiect de directivă vizează (1) activitatea IMM-urilor care au sedii permanente în alte state ale UE. Atenție: Nu vorbim de grupuri de companii, ci de entități de sine stătătoare care își extind afacerile în afara țării prin sedii permanente. În scopuri de impozitare, acestea vor interacționa cu o singură autoritate fiscală - cea din țara în care este sediul social. Asta în loc să interacționeze, cum este acum, cu autoritățile fiscale ale mai multor state membre.
Cum va funcționa sistemul? Un IMM își va calcula impozitul pe afacere în funcție de regulile din țara în care își are sediul social și va declara și achita acest impozit către autoritatea fiscală din țara respectivă. Apoi, autoritatea fiscală respectivă va împărți impozitul cu autoritățile fiscale ale statelor în care activează sediile permanente. Sistemul simplificat de impozitare va fi opțional și va putea fi aplicat pentru o perioadă de cinci ani. După acea perioadă, dacă cerințele sistemului sunt îndeplinite în continuare, IMM-urile vor putea opta pentru o nouă perioadă de cinci ani și tot așa.
„Propunerea Comisiei ar oferi IMM-urilor care operează transfrontalier prin sedii permanente opțiunea de a interacționa cu o singură administrație fiscală -- cea a sediului central --, în loc să fie nevoite să aibă de a face cu mai multe sisteme fiscale. Prin urmare, IMM-urile și-ar calcula impozitele doar pe baza normelor fiscale ale statului membru în care se află sediul lor central. IMM-urile ar depune o singură declarație fiscală la administrația fiscală a sediului lor central, care ar împărtăși ulterior această declarație cu celelalte state membre în care IMM-ul operează. Statul membru al sediului central ar transfera ulterior orice venituri fiscale rezultate către țările în care se află sedii permanente.
Domeniul de aplicare al acestor reguli ar fi limitat la IMM-urile care sunt entități independente cu sedii permanente și nu ar fi extins la grupurile de IMM-uri cu filiale. Prin urmare, dacă un IMM atinge un grad de expansiune care îi permite să se dezvolte într-un grup, acesta nu va mai avea dreptul la cadrul de simplificare. Acesta ar avea posibilitatea să aplice în continuare regulile de simplificare, dar numai până la sfârșitul perioadei de cinci ani a opțiunii”, explică reprezentanții Comisiei Europene.
Sistemul simplificat de impozitare ar ajuta IMM-urile să-și reducă din costurile de conformare și ar implica o impozitare previzibilă și justă a afacerilor pe termen lung, ușurând dezvoltarea. Automat, riscurile de litigii fiscale, taxare dublă sau suprataxare ar fi reduse la minimum.
IMM-urile care nu vor mai fi eligibile pentru sistemul simplificat vor putea trece la sistemul gândit pentru grupurile de mari companii.
Și așa ajungem la al doilea proiect de directivă al Comisiei. Acesta va viza (2) companiile care fac parte din grupuri care activează la nivelul mai multor state ale UE. În linii mari, grupurile de companii își vor putea calcula impozitul pe afaceri în baza unor reguli comune și vor putea chiar să-și compenseze profiturile cu pierderile.
„Noile reguli vor fi obligatorii pentru grupurile care operează în UE, care au un venit anual combinat de cel puțin 750 de milioane de euro, dacă entitatea-mamă finală deține, direct sau indirect, cel puțin 75% din drepturile de proprietate sau din drepturile care dau dreptul la profit. (...) În plus, regulile vor fi opționale pentru grupurile mai mici, care vor putea alege să se înscrie în sistem atâta timp cât întocmesc situații financiare consolidate. Acest sistem opțional ar putea prezenta un interes deosebit pentru grupurile de IMM-uri care operează transfrontalier, deoarece acestea pot avea mai puține resurse de dedicat respectării mai multor sisteme naționale de impozitare a afacerilor. (...)
Comisia propune un set unic de reguli pentru a determina baza fiscală a grupurilor de companii. [Proiectul de directivă] va reduce costurile de conformare la impozitarea afacerilor pentru întreprinderile mari -- în primul rând, cele care își desfășoară activitatea în mai multe state membre --, și va facilita autorităților naționale să stabilească ce impozite sunt datorate în mod corect”, scriu reprezentanții Comisiei Europene, aceștia detaliind că sistemul va include:
- reguli comune pentru calcularea bazei de impozitare la nivel de entitate. Toate companiile care sunt membre ale aceluiași grup își vor calcula baza fiscală în conformitate cu un set comun de ajustări fiscale ale situațiilor lor financiare;
- agregarea bazei de impozitare la nivelul grupului UE. Bazele de impozitare ale tuturor membrilor grupului vor fi agregate într-o singură bază de impozitare. Acest lucru va implica reducerea pierderilor transfrontaliere, deoarece pierderile vor fi compensate automat cu profiturile transfrontaliere, precum și creșterea siguranței fiscale în conformitate cu prețurile de transfer;
- alocarea bazei de impozitare agregate. Prin utilizarea unei reguli de alocare tranzitorie, fiecare membru al grupului va avea un procent din baza de impozitare agregată calculat pe baza mediei rezultatelor impozabile din ultimii trei ani fiscali.
Și acest sistem de impozitare ar ajuta la reducerea costurilor de conformare și ar implica o impozitare previzibilă și justă a afacerilor pe termen lung. În același timp, Comisia a mai inițiat și un proiect de directivă privind prețurile de transfer, care va uniformiza regulile specifice în UE. Per total, riscurile de litigii și taxare dublă vor fi reduse la minimum.
Atenție! Pentru a se aplica din 2026, cele două proiecte de directive trebuie adoptate de autoritățile europene, publicate în Jurnalul Oficial al UE și apoi transpuse în legislația națională.