Comisia Europeana a propus adoptarea unui sistem unic de impozitare pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea in mai multe tari din UE. Acestea ar avea astfel posibilitatea de a completa o declaratie fiscala unica sau "consolidata" pentru toate veniturile obtinute in UE, potrivit specialistilor in taxe directe din cadrul Deloitte Romania. Pe de alta parte, autoritatile nationale ar urma sa isi pastreze dreptul suveran de a stabili nivelul impozitelor din sectorul de business.
Common consolidated corporate tax base - CCCTB este conceput ca un sistem unic de reguli de urmat de companiile care opereaza in interiorul UE, pentru calcularea impozitelor pe profit. Cu alte cuvinte, o firma va apela numai la acest sistem pentru a-si calcula venitul impozabil, in loc de a se raporta la reglementarile fiecarui stat unde are afaceri impozabile.
In plus, potrivit
specialistilor Deloitte Romania, grupurile care vor folosi sistemul ghiseului unic vor putea sa completeze o singura declaratie, consolidata, pentru intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Uniunii.
Profitul impozabil consolidat va fi repartizat companiilor individuale printr-o formula simpla astfel incat fiecare autoritate fiscala din statele membre sa poata impozita profitul companiilor in statul respectiv, la nivelul de impunere stabilit de acest stat, adica exact in aceleasi conditii ca in prezent.
Totodata, adoptarea directivei
nu va duce la modificarea nivelurilor de impozitare aplicabile in UE. Statele membre isi vor mentine propriile cote de impozitare a venitului obtinut de intreprinderi.
Pentru calcularea taxelor, intreprinderile ar putea alege intre a utiliza diferitele sisteme nationale de impozitare sau setul unic de reguli.
Sa luam exemplul unei intreprinderi care opereaza in patru tari din UE, care face profit in trei dintre acestea, dar inregistreaza pierderi in cea de-a patra. Intreprinderea ar putea completa o singura declaratie fiscala, in loc de patru si ar putea calcula un impozit unic: din totalul profiturilor, se scad pierderile si se utilizeaza noile norme fiscale comune pentru a calcula eventualele deduceri si exonerari.
Ulterior, fiecare dintre cele patru tari ar primi impozite pentru o parte din venitul impozitabil, in baza cotelor nationale aplicabile. Formula de calcul este stabilita de noile reguli fiscale.
Propunerea Comisiei trebuie mai intai sa fie inaintata Parlamentului European pentru consultare, iar apoi va fi supusa la vot guvernelor statelor membre.
Potrivit specialistilor in taxe directe din cadrul Deloitte,
avantajul acestei masuri consta in faptul ca va permite consolidarea profiturilor si pierderilor pentru grupurile de firme ce activeaza in mai multe state membre UE. Totodata, Uniunea poate deveni mai atractiva pentru investitori din state terte, iar IMM-urile se vor putea extinde mai usor in alte state membre;
Un alt avantaj al masurii vizeaza
reducerea costurilor administrative pentru companii si administratiile fiscale (ex. Dosarul preturilor de transfer).
In ceea ce priveste
dezavantajele, echipa de taxe directe din cadrul Deloitte Romania apreciaza ca noua masura ar putea duce la o schimbarea fata de principiile traditionale OECD de alocare a profiturilor bazate pe functii si riscuri. Totodata, exista posibilitatea ca unele tari sa piarda venituri la bugetele nationale.
Ce implicatii ar fi pentru Romania ?
Potrivit specialistilor Deloitte, adoptarea directivei si implementarea ei in legislatia nationala ar avea urmatoarele implicatii:
• Consolidarea rezultatelor fiscale la nivel de Grup;
• Intrarea unei firme romanesti in sistemul prezentat de directiva depinde de interesele actionarilor;
• Potentiale reduceri ale bazei de impunere prin:
- diminuarea cheltuielilor nedeductibile,
- modul de alocare al profiturilor;
• Eliminarea formalitatilor in domeniul preturilor de transfer in Romania.
Comentarii articol (1)