Comisia Europeana discuta in prezent despre implementarea unui sistem unic de impozitare pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea in mai multe tari din UE. Acestea ar avea astfel posibilitatea de a completa o declaratie fiscala unica sau "consolidata" pentru toate veniturile obtinute in UE. Pe de alta parte, autoritatile nationale ar urma sa isi pastreze dreptul suveran de a stabili nivelul impozitelor din sectorul de business.
Common consolidated corporate tax base - CCCTB este conceput ca un sistem unic de reguli de urmat de companiile care opereaza in interiorul UE, pentru calcularea impozitelor pe profit. Cu alte cuvinte, o firma va apela numai la acest sistem pentru a-si calcula venitul impozabil, in loc de a se raporta la reglementarile fiecarui stat unde are afaceri impozabile.
Sa luam exemplul unei intreprinderi care opereaza in patru tari din UE, care face profit in trei dintre acestea, dar inregistreaza pierderi in cea de-a patra. Intreprinderea ar putea completa o singura declaratie fiscala, in loc de patru si ar putea calcula un impozit unic: din totalul profiturilor, se scad pierderile si se utilizeaza noile norme fiscale comune pentru a calcula eventualele deduceri si exonerari.
Ulterior, fiecare dintre cele patru tari ar primi impozite pentru o parte din venitul impozitabil, in baza cotelor nationale aplicabile. Formula de calcul este stabilita de noile reguli fiscale.
Propunerea Comisiei trebuie mai intai sa fie inaintata Parlamentului European pentru consultare, iar apoi va fi supusa la vot guvernelor statelor membre.
Ce implicatii ar fi pentru Romania?
Implicatiile pentru Romania sunt numeroase si importante, spune
Dan Schwartz, managing partner Scot&Company Consulting( foto dreapta).
„In primul rind, pentru contribuabili romani care pot beneficia de noile prevederi, adoptarea si apoi implementarea Directivei va reprezenta o simplificare a modului de calcul si declarare a profitului impozabil si a impozitului pe profit.”
In opinia acestuia, faptul ca o companie romaneasca aflata in pozitia de aplica prevederile Directivei va avea relatii numai cu o singura autoritate fiscala europeana va reprezenta un avantaj important din punct de vedere al derularii activitatii in mod simplu si corect.
De asemenea, posibilitatea de a consolida fiscal in Romania si de a compensa profiturile impozabile obtinute intr-o tara cu pierderi fiscale din alta tara va reprezenta un cistig semnificativ pentru companiile care vor beneficia de prevederile Directivei, spune Dan Schwartz.
„In conditii de normalitate, Guvernul Romaniei va trebui sa adopte in legislatia fiscala interna prevederi cu referire la holdinguri, cel putin pentru a nu fi pus in situatia de a-si discrimina proprii rezidenti in raport cu companiile straine care deruleaza afaceri in mai multe state europene, inclusiv in Romania”, subliniaza specialistul citat de AvocatNet.ro
Efecte negative?
Dan Schwartz spune ca, din punct de vedere al bugetului de stat, este posibil ca in primii ani de aplicare noile prevederi referitoare la baza comuna consolidata sa aiba influente negative in sensul diminuarii nivelului de colectare a impozitului pe profit.
Pe termen lung insa bugetul de stat este probabil sa se echilibreze sau chiar sa prezinte un grad de colectare a veniturilor din impozitul pe profit mai ridicat decit acela de dinainte de aplicare a noilor prevederi, puncteaza managerul Scot&Company.
O alta implicatie importanta la nivel guvernamental este generata de faptul ca in noile conditii cota unica de impozitare de 16% nu va mai reprezenta un avantaj al Romaniei in raport cu alte state membre UE.
"Pentru a atrage noi investitii straine, Guvernul Romaniei va trebui deci sa acorde o atentie deosebita crearii unor conditii favorabile mediului de afaceri, precum o infrastructura dezvoltata, o legislatie fiscala si comerciala coerenta si stabila, o birocratie redusa si o atitudine mai putin ostila si agresiva a organelor de control fata de contribuabilii corecti", subliniaza Schwartz.
Isi pierd statele UE independenta fiscala?
Faptul ca in prezent avem 27 de sisteme fiscale diferite din punct de vedere al metodologiei de calcul al impozitului pe profit poate constitui un obstacol in calea implementarii acestui sistem.
“Acesta este principalul obstacol alaturi de teama multora dintre guvernele statelor europene de a-si pierde o parte din independenta in ceea ce priveste stabilirea propriilor politici si strategii fiscale si de asemenea de a pierde unele dintre avantajele fiscal dobindite deja in raport cu alte state membre UE”, este de parere Dan Schwartz.
Date fiind aceste motive, adoptarea noii Directive intr-un interval de timp relativ scurt pare a fi problematica.
Comentarii articol (14)