„Bonurile de masă vor fi acordate ca și până acum. Însă Ministerul Finanțelor are termen o săptămână pentru a propune Executivului un proiect de OUG care va limita comsioanele impuse în acest proiect de distribuție a bonurilor de masă”, a declarat luni seara purtătorul de cuvânt al Guvernului, în urma ședinței în care Executivul a adoptat proiectul de lege cu reforma fiscală. Proiectul nu a fost adoptat însă în aceeași formă ca cea pusă în dezbatere de Finanțe, ci cu unele mici modificări, iar una dintre ele vizează tocmai posiblitatea acordării evhivalentului în lei al tichetelor de masă.
Impunerea cu 10% (CASS) a tichetelor de masă e una dintre propunerile cuprinse de acest proiect. Și deși ea este în continuare în proiectul adoptat de Guvern, cealaltă măsură privind tichetele de masă a dispărut. Mai exact, în forma anterioară a proiectului era menționat tratamentul fiscal al unui alt tip de avantaj salarial ce va putea fi acordat de angajatori: „echivalentul în lei al tichetelor de masă în aceleași limite și condiții, precum și cu aceleași destinații ca cele prevăzute de lege pentru acestea, acordat angajaților care nu beneficiază de astfel de bilete de valoare”.
Tichetele de masă sunt reglementate în mod special în Legea biletelor de valoare și normele sale de aplicare, fiind acele „bilete de valoare acordate angajaţilor lunar, ca alocaţie individuală de hrană, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare”. Momentan, aceste tichete nu se pot oferi decât pe suport electronic, prin intermediarii autorizați de pe piață, cu suportarea costurilor aferente de către angajatori. Aceeași lege, împreună cu normele sale, stabilește valoarea maximală, cum se folosesc tichetele, unde trebuie prevăzute, când nu se acordă ș.a.m.d..
Practic, ce s-a înțeles din proiectul inițial pus în dezbatere e că angajatorii ar fi putut să dea angajaților și echivalentul în lei al acestor bilete de valoare - asta înseamnă să acorde acești bani în mod direct, fără costurile suplimentare aferente cardurilor pentru biletele de valoare.
Deși a renunțat la măsura din proiect, Guvernul a ținut totuși cont de una dintre doleanțele exprimate în practică - aceea legată de comisioanele percepute de emitenți.
Era evident, la prima vedere, de ce angajatorii care ofereau tichete de masă ar fi optat pentru această variantă alternativă - reducerea costurilor pe care le impune Legea biletelor de valoare. În același timp, acordarea acestor bani pe cardul dedicat, având regimul de bilete de valoare, face imposibilă folosirea acelor sume la păcănele sau la bar ori în magazinul de haine - cu alte cuvinte, cadrul legal chiar permite controlarea destinației acelor sume de bani, într-o oarecare măsură.
Tichetele de masă nu sunt singura variantă prevăzută de lege pentru acordarea unor bani pentru hrană - și care să aibă un tratament fiscal avantajos. Suportarea contravalorii hranei la locul de muncă, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi este și ea scutită nu doar de impozit, ci de toate contribuțiile sociale - și așa va rămâne în continuare. Mai multe despre comparația dintre tichetele de masă și acest mod de a suporta costurile cu hrana, aici.
Atenție! Măsura acordării echivalentului în lei, cu același regim fiscal, a tichetelor de masă NU se va mai aplica. Cât privește plafonarea comisioanelor, această măsură trebuie cuprinsă într-un proiect de act normativ și adoptată de Guvern.
Comentarii articol (1)