În condițiile în care autoritățile vor modifica în curând tratamentul fiscal al veniturilor salariale din IT, angajații se pot gândi la o migrare a activității către o microfirmă sau către o PFA. Însă, în acest caz, specialiștii recomandă o analiză temeinică a celor trei forme de desfășurare a activității IT înainte de a lua o decizie.
Mai precis, printr-un
proiect de lege pus recent în dezbatere, ce este pregătit de Guvern pentru asumarea în Parlament, se prevede că
scutirea de impozit pe venit a salariaților din IT (cota este de 10%, în mod normal) urmează să fie
limitată la un plafon de 10.000 lei brut din venitul lunar (restul venitului fiind impozitat), pentru un singur contract de muncă. În plus, facilitatea va căpăta un termen de „expirare” la finalul anului 2028.
„Facilitățile pentru IT, construcții, alimentar și agricultură sunt aliniate - se aduc la aceleași reguli, același sistem de impozitare și același sistem de facilitate. Mai exact, în domeniul IT, pentru cei care sunt angajați în domeniul de dezvoltare de software, se restrânge aplicabilitatea scutirii - de la venitul integral, cum este acum, la un plafon de 10.000 lei brut pe lună. Deci, pentru IT-iști, venitul în valoare de 10.000 lei pe lună va fi scutit, iar diferența se va impozita. (...)Un alt element de noutate este faptul că facilitatea se acordă doar pentru un singur contract de muncă - dacă are mai multe contracte de muncă, o persoană este obligată să aleagă pentru care dorește să i se aplice facilitatea. (...) În ceea ce privește contribuțiile, acum se oferă o opțiune pentru angajat de a i se plăti sau nu contribuția la fondul de pensii private - acea parte din contribuția la pensii care se redirecționează către Pilonul II. Ce putem observa în practică? Cum am văzut și în alte situații, putem vedea o migrare a acestor angajați către microcompanii sau către PFA”, a explicat vineri, la o conferință organizată de PwC România,
Andreea Mitiriță, Partener la PwC.
Specialista nu exclude ca limitarea scutirii de impozit pentru veniturile salariale din IT
să ducă la o migrare a angajaților către alte forme de organizare a activității specifice. Adică, în esență, se deruleze afaceri pe cont propriu prin intermediul unei microîntreprinderi sau prin intermediul unei PFA. Totuși, ar fi bine ca decizia să fie luată în baza unei analize atente.
„Am mai văzut situații de acest gen, când au fost modificări ale regimului fiscal. Ar putea exista o reorganizare a activităților, astfel încât să se modifice încadrarea în cele trei forme (muncă salariată, microfirmă, PFA - n. red.). Însă este foarte important, atunci când se gândește o astfel de reorganizare, să se facă o analiză a activităților desfășurate. Pentru că forma trebuie să reflecte substanța activității și trebuie făcută acea analiză privind activitate dependentă vs. activitate independentă. Însă și în zona micro, și în zona PFA au survenit sau sunt propuse modificări în acest proiect de lege.Mai exact, la microcompanii se propune un procent de 1% pentru venituri mai mici de 60.000 euro și un procent de 3% pentru cazurile în care sunt venituri mai mari de 60.000 euro. Însă, ceea ce este foarte interesant, apropo de corelarea cu scutirea din domeniul IT, se introduc o serie de CAEN-uri pentru care este obligatoriu, indiferent de nivelul de venit, să se plătească impozitul de 3% - aceste CAEN-uri sunt în domeniul dezvoltării de software (deci, IT), domeniul HoReCa, domeniul medicinei generale sau servicii juridice. Iar la PFA se modifică modalitatea de aplicare a contribuției la sănătate. În momentul de față, PFA-urile plătesc contribuția prin raportare la șase, 12 sau 24 de salarii minime, în funcție de nivelul de venit. Modificarea propusă face ca întregul venit obținut să fie subiect de contribuție la sănătate, însă până la maximum 60 de salarii minime.Deci, pot fi modificări sau reorganizări ale modelului de afaceri, chiar și pentru persoane fizice, însă trebuie neapărat să ne uităm foarte atent la substanță, în primul rând, și la modificările generalizate pentru aceste trei categorii de regim fiscal”, a detaliat Andreea Mitiriță.
Mai precis, în cazul impozitului micro,
se va datora o cotă de impozit de 3% în cazul celor ce desfășoară activități principale sau secundare corespunzătoare codurilor CAEN
5821 (activități de editare a jocurilor de calculator),
5829 (activități de editare a altor produse software),
6201 (activități de realizare a soft-ului la comandă - software orientat client) și
6209 (alte activități de servicii privind tehnologia informației). Asta indiferent de nivelul veniturilor. În plus, regimul micro mai are, din 2023, și alte dezavantaje: regimul a devenit opțional și poate fi aplicat o singură dată în existența companiei (ieșirea către impozit pe profit fiind definitivă), este obligatorie existența a cel puțin un salariat și este mai greu să se „spargă” activitatea pe mai multe microfirme pentru a evita impozitul pe profit.
În cazul PFA-urilor, plafonul de la care se datorează contribuția la sănătate este, din 2023, de doar șase salarii minime. Iar din 2024
contribuția ar putea ajunge până la echivalentul a 60 de salarii minime. Pe deasupra, va rămâne în continuare riscul de recalificare a veniturilor în cazul controalelor Fiscului, atunci când inspectorii consideră că au de a face cu o activitate dependentă (echivalentă celei salariate), nu cu una cu adevărat independentă.
Atenție! Proiectul de lege urmează să fie adoptat în Parlament, prin asumarea răspunderii de către Executiv, iar conform calendarului anunțat de premier în mai multe rânduri, dezbaterea, adoptarea și oficializarea măsurilor ar urma să se facă în septembrie 2023.