Vorbim, mai exact, de OUG nr. 98/2023, publicată vineri în Monitorul Oficial și care se aplică din 11 noiembrie. „Având în vedere situația de fapt, potrivit căreia societatea românească nu este pregătită la acest moment pentru limitarea utilizării numerarului, prin prezentul proiect de act normativ se propune revenirea la plafoanele prevăzute în Legea nr. 70/2015 anterior modificării acesteia prin Legea nr. 296/2023”, motiva Guvernul proiectul pus în dezbatere la Finanțe, ce fusese elaborat fără ca inițiatorul să-și dea seama că Legea 296 încă nu produsese efecte asupra Legii 70. Pe masa Guvernului și, apoi, în Monitorul Oficial, a venit însă o altă formă a ordonanței decât cea pusă inițial în dezbatere, care era defectuos scrisă.
OUG nr. 98/2023 a modificat Legea 296/2023 privind reforma fiscală astfel încât majoritatea plafoanelor mult diminuate care au speriat mediul de afaceri să fie păstrate la forma anterioară din Legea 70/2015.
Altfel spus, cu câteva mici excepții, majoritatea plafoanelor de încasări și plăți în numerar prevăzute acum de Legea 70 rămân nemodificate din 11 noiembrie.
Iată care sunt plafoanele / limitările care s-au modificat începând din 11 noiembrie, conform OUG nr. 98/2023:
-
plăţi din avansuri spre decontare, în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare - aici limita scade de cinci ori față de plafonul aplicabil până acum;
- operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar efectuate între persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea 70 și persoane fizice în calitate de asociaţi/acţionari/administratori/persoane fizice/alţi creditori exclusiv creditorii instituţionali care desfăşoară activităţi de intermediere financiară prevăzute de lege reprezentând împrumuturi, indiferent de natura şi destinaţia acestora, pot fi efectuate numai prin instrumente de plată fără numerar;
-
sumele în numerar aflate în casieria persoanelor juridice, PFA-urilor, II, IF-urilor nu pot depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei, iar tot ce depășește se depune în conturile bancare ale acestor persoane în termen de două zile lucrătoare; prin excepție, se admite depăşirea acestui plafon numai cu sumele aferente plăţii salariilor şi a altor drepturi de personal, precum şi a altor operaţiuni cu persoane fizice, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare de la data prevăzută pentru plata acestora.
Rămân nemodificate următoarele plafoane de încasări și plăți aplicabile conform Legii 70, chiar și de la 11 noiembrie încolo:
- încasări în limita unui plafon zilnic de 5.000 de lei de la o persoană juridică, PFA, II, IF, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică; practic, limita ar rămâne neschimbată (în Legea 296 se prevăzuse reducerea ei de cinci ori);
- plăți către persoanele prevăzute mai sus, în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi; practic, limita ar rămâne neschimbată (în Legea 296 se prevăzuse reducerea acestora de cinci ori);
- încasări efectuate de către magazinele de tipul cash and carry, de la persoanele prevăzute mai sus, în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoană; practic, limita ar rămâne neschimbată (în Legea 296 se prevăzuse reducerea ei de cinci ori);
- plăţi către magazinele de tipul cash and carry, în limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei; de asemenea, se păstrează limita actuală (în Legea 296 se prevăzuse reducerea ei de cinci ori);
- rămân interzise încasările fragmentate în numerar de la beneficiari pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei și, respectiv, de 10.000 lei, în cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum și fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a căror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei. Și aici Legea 296 redusese de cinci ori plafoanele;
- se păstrează și celelalte plafoane actuale privind plățile fragmentate în numerar către furnizorii de bunuri şi servicii și către magazinele cash and carry;
- se păstrează și prevederile actuale legate de facturile stornate, față de ce se prevăzuse în Legea 296, adică reducerea plafoanelor de cinci ori.
Proiectul de OUG inițial pus în dezbatere pentru a remedia efectele ce ar fi fost produse de Legea 296 fusese scris să acționeze direct pe Legea 70: „Legea nr. 70/2015 (...) se modifică după cum urmează”. Scriitorii acestui text nu părea să fie la curent cu faptul că prevederile din Legea 296/2023 nu modificaseră încă Legea 70, ci abia din 11 noiembrie - „ca urmare a măsurilor prevăzute de Legea nr. 70/2015 (...) astfel cum a fost modificată și completată prin Legea nr. 296/2023”. În forma pusă inițial în dezbatere, ordonanța n-ar fi produs niciun efect concret.
În fine, documentul de față a fost adoptat după ce reacția mediului de afaceri și a profesioniștilor a fost una vehement critică la adresa Legii 296. Guvernul motivează ordonanța „luând în considerare îngrijorarea societății de eliminare a numerarului, precum și cu privire la îngreunarea activității zilnice, mai ales în cazul micilor afaceri, respectiv îngreunarea relației cu furnizorii/clienții, precum și cu privire la costurile suplimentare generate de comisioanele și taxele pentru procesarea plăților electronice”.
În parte, cel puțin, în mediul online au apărut și numeroase afirmații false referitoare la efectele măsurilor cuprinse în Legea 296. Un exemplu este dezinformarea legată de dreptul de proprietate pe care îl dobândește banca asupra sumelor aflate în conturile curente, afirmație care creează temeri nejustificate în rândul persoanelor fizice, dar pe care au susținut-o în spațiul public și numeroase voci din zona fiscal contabilă sau mediul de afaceri.