Începând cu 30 noiembrie, România introduce Sistemul garantare – returnare (SGR), iar consumatorii trebuie să fie atenți dacă ambalajele produselor pe care le cumpără poartă simbolul SGR, pentru că, în caz contrar, nu pot primi contravaloarea garanției. Pe de altă parte, comercianții nu au voie să ceară garanție pentru produse non-SGR. Până în iunie 2024, pe piață vor exista atât ambalaje SGR, cât și ambalaje care nu se încadrează în acest sistem.
Practicile de reciclare care vor fi introduse în România începând de luna viitoare, cunoscute sub denumirea de Sistem garantare – returnare, presupun recuperarea ambalajelor nereutilizabile la sfârșitul circuitului comercial al produselor pe care le-au conținut.
Altfel spus, consumatorii finali, adică persoanele care cumpără
pentru consum un produs ambalat într-un recipient nereutilizabil înscris în sistemul SGR, plătesc câte 50 de bani pentru fiecare astfel de produs achiziționat, urmând să recupereze această sumă atunci când predau ambalajele la oricare dintre punctele de recuperare a lor.
Foarte important,
numai ambalajele care poartă sigla specifică sistemului SGR pot fi predate contra cost. În același timp,
comercianții nu au voie să perceapă garanția de 50 de bani pentru produsele care nu poartă sigla SGR.
La intrarea în vigoare a SGR (reglementată prin
HG 1074/2021), va exista situația în care
două ambalaje similare vor fi tratate diferit din punctul de vedere al SGR: cel care poarta marcajul SGR poate fi returnat contra cost în cadrul sistemului, deținătorul său urmând să primească cei 50 de bani aferenți garanției, cel care nu are această siglă urmând să fie reciclat prin aceleași modalități existente și până acum, fără însă ca deținătorul său să primească garanția SGR.
Evident, odată cu data de 30 noiembrie, care marchează intrarea în vigoare a SGR, situația ipotetică descrisă mai sus va fi cât se poate de reală pentru o perioadă de timp.
Astfel, în perioada 30 noiembrie 2023 - 30 iunie 2024 vom avea două tipuri de ambalaje pentru aceleași produse.
Asta pentru că legislația prevede că stocurile producătorilor, distribuitorilor sau comercianţilor ”
pot fi introduse pe piaţă, respectiv comercializate, după caz, cel târziu până la data de 30 iunie 2024, dată după care introducerea acestora pe piaţa naţională, respectiv comercializarea lor este interzisă”. Prin urmare, singura diferențiere vizibilă dintre ambalajele SGR și cele non-SGR va fi
sigla și
inscripționările specifice acestui sistem.
Conform normelor care reglementează această materie, ambalajul SGR este cel care a fost conceput, proiectat și introdus pe piață pentru a realiza, în cadrul ciclului său de viață,
un singur ciclu sau o singură rotație,
neputând fi reumplut sau reutilizat în același scop pentru care a fost conceput.
De asemenea, ambalajul supus sistemului de garanție-returnare este din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase. Nu fac obiectul SGR paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches - ambalaje flexibile de tip pungă în straturi, bag-in-box - băuturi în cutie închisă de carton și orice alt ambalaj care nu își poate păstra forma după golire.
Comentarii articol (1)