În cursul acestei săptămâni s-a stabilit că certificatul de handicap pentru cei cu afecțiuni ireversibile va trebui emis cu valabilitate nelimitată. Detalii cu privire la această modificare legislativă puteți citi pe larg în acest articol.
Persoanele cu handicap beneficiază de drepturi și facilități privind ocrotirea sănătății, educație și formare profesională, asistență socială, locuință, amenajarea mediului de viață personal ambiant, transport, acces la mediul fizic, informațional și comunicational, facilități fiscale, etc.
Conform legii, gradele de handicap sunt: ușor, mediu, accentuat și grav, iar tipurile de handicap sunt: fizic, vizual, auditiv, surdocecitate, somatic, mintal, psihic, HIV/SIDA, asociat și cel de boli rare.
Calificarea unei persoane pentru accesarea acestor drepturi și facilități se face în urma verificării și certificării handicapului. Certificatul dă dreptul adultului cu handicap de a beneficia de drepturile și înlesnirile prevăzute de lege pentru gradul de handicap respectiv.
Prin urmare, pentru a obține un astfel de certificat, persoanele cu handicap trebuie să se prezinte la comisie, pentru evaluarea situației lor. Excepție de la această regulă fac persoanele cu handicap grav, a căror reevaluare se poate face la domiciliu.
În ceea ce privește reevaluarea pentru încadrarea în grad și tip de handicap, persoanele interesate sunt obligate, conform Legii 448/2006, să se prezinte la comisiile de evaluare cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de încadrare.
Conform Metodologiei privind funcționarea comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap, documentele necesare în vederea evaluării complexe sunt:
- cerere-tip de evaluare;
- copie de pe documentele de identitate;
- documente medicale;
- ancheta socială efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei în a cărei rază are domiciliul sau reședința persoana cu handicap.
Documentele medicale menționate în enumerarea de mai sus sunt:
- referat privind situația medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
- scrisoare medicală-tip de la medicul de familie, numai în situația primei prezentări la serviciul de evaluare complexă;
- investigații paraclinice solicitate de serviciul de evaluare complexă.
avocatnet.ro recomandă persoanelor cu dizabilități să verifice, înainte de a se deplasa, telefonic sau pe paginile de internet ale direcțiilor generale de asistență socială din zona lor de reședință care sunt documentele pe care acestea le solicită, pentru că unele dintre aceste instituții solicită și alte înscrisuri, așa cum am putut constata consultând site-ul DGASPC Ilfov, unde, pe lângă documentele specificate în Metodologie, sunt cerute și adeverință de salariat, talon de pensie, decizie de pensionare sau adeverință de venituri de la ANAF.
Comentarii articol (8)