Guvernul intenționează o așa numită supraimpozitare a luxului, iar actul normativ care modifică în acest sens Codul fiscal, Legea 296/2023, vizează casele și mașinile scumpe.
Mai exact, persoanele fizice care au în proprietate clădiri rezidențiale cu o valoare impozabilă care depășește 2.500.000 de lei (~ 500.000 de euro) și cele care au în proprietate autoturisme a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei (~ 75.000 de euro) trebuie să plătească un impozit suplimentar, pe lângă cele datorate deja autorităților locale. Concret, proprietarii acestor bunuri de lux vor datora suplimentar o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii și plafonul de 2.500.000 lei, respectiv o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție a mașinii și plafonul de 375.000 lei.
Referitor la aceste prevederi și la diferențele dintre implicațiile pretinse ale noii măsuri și cele reale, avocatnet.ro a solicitat punctul de vedere al unuia dintre cei mai reputați specialiști în domeniul taxelor, dar și fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor, avocatul Gabriel Biriș.
1. Va aduce aplicarea acestor prevederi bani serioși la buget, mai ales în contextul în care Executivul declară diminuarea deficitului bugetar o prioritate absolută?
Gabriel Biriș: ”Nici nu îmi propun să etichetez acest pretins demers, că pendulează undeva între populism ieftin și prostie. Populism, pentru că oamenii ar trebui sa vadă că, uite, Guvernul ia de la bogați. Și prostie, pentru că nu numai ca nu va aduce bani, dar are potențialul de a diminua ceea ce se aduna din această zonă până acum.”
2. Explicați-ne de ce va fi o măsură lipsită de efecte practice consistente?
Gabriel Biriș: ”Păi, circuitul banilor pe care o persoană îi obține mai întâi și îi cheltuie după cum dorește mai apoi e foarte simplu: ai o firmă, iei dividende, plătești impozit pe ele și cu ce rămâne îți iei casă mare, da? Firma a plătit impozit pe profit, tu ai plătit impozit pe dividende. Îți iei casa cu pricina, pentru care vei plăti un impozit anual. Iar ei vor să te pună să mai plătești o taxă. Probabil că primul lucru la care te vei gândi, într-o astfel de perspectivă, va fi acela de a îți diminua pierderile. Iei casa pe firmă și ai rezolvat problema!
Lăsând gluma (amară) la o parte, dacă ne uităm la valorile de impunere ale DITL (Direcțiile de Taxe și Impozite Locale - n. red.), pentru a se încadra în acest plafon de impozitare, o casă trebuie să aibă peste 900 mp. Câte astfel de case credeți că există și câți bani vor veni din taxa asta pe bogăție aplicată lor? Vă spun eu, vorbim despre o sumă derizorie. Au făcut o chestie absolut inutilă. Punct. Ca să nu mai spun că nu am văzut niciun studiu de impact - pentru că, dacă îl făceau, se edificau și nu mai purtam această discuție.”
3. Vedeți vreun conflict de constituționalitate într-o astfel de prevedere? Sau un conflict cu legislația Uniunii Europene?
Gabriel Biriș: ”Curtea Constituțională a declarat această lege ca fiind constituțională, in integrum. Vom vedea pe viitor dacă anumite prevederi ale sale au această calitate. În ceea ce privește Uniunea, vă spun că eu nu am auzit să existe așa ceva în Europa, mai ales că avem de-a face cu o discriminare pe care această prevedere o face între persoanele fizice și cele juridice - pentru că de aceea am zis că lași casa pe firmă și ai scăpat de problemă... Până una-alta, o fi constituțional, dar nu e moral!”
4. Actul normativ face referire și la impozitarea suplimentară a mașinilor de lux, nu numai la locuințele scumpe. Cum stăm sub acest aspect?
Gabriel Biriș: ”Am terminat cu populismul, acum să trecem la prostie! Cel mai simplu este să exemplific. O secundă... (caută pe internet - n. red.). De exemplu, un Mercedes S Classe, mild hibrid, fără alte opțiuni, costă 139.500 euro. Motorizare pe benzină, de 4.000 cmc, plus un motoraș de de 23 cai putere, electric. Din prețul acestei mașini, ceea ce depășește plafonul de 75.000 euro intră sub incidența acestor prevederi: 64.500 de euro, înmulțit cu cinci lei (paritatea aproximativă euro/leu), înmulțit cu valoarea suprataxei, înseamnă 967,50 lei. Asta este valoarea acestei mult cântate taxe pe lux! Dar, în același timp, impozitul anual al unei mașini cu o astfel de motorizare ar fi de 6.900 lei, raportat la capacitatea sa cilindrică. Numai că, pentru hibride, consiliului local stabileşte prin hotărâre o reducere a impozitului care nu poate fi mai mică de 50% din valoarea stabilită pentru un mijloc de transport cu motor termic similar, de aceeași capacitate cilindrică. În București, de exemplu, proprietarul unui astfel de vehicul beneficiază de o reducere de 6.555 lei, din cauza acelui motoraș electric (pe care mașina nu îl folosește pentru a se deplasa), plătind numai 345 lei impozit. Și vine legea asta, care îl pune să mai plătească 967 lei, după ce a fost scutit de plata a 6.500 de lei. Am lămurit, sper, și acest capitol, referitor la inadecvarea raționamentelor care au stat la baza acestei prevederi!”
Comentarii articol (0)