Metodologia despre care am tot discutat în ultima perioadă, cuprinsă în HG nr. 970/2023 și care are la bază legislația națională și directivele europene, impune angajatorilor obligația de a asigura un mediu de lucru liber de orice forme de hărțuire. Asta include și incidentele în care terțe părți sunt cele care hărțuiesc angajații - clienți, parteneri de business, persoane fizice care interacționează cu instituțiile și autoritățile statului, atunci când angajații sunt chiar ai statului ș.a.m.d.. Prin urmare, indiferent dacă hărțuirea vine din partea unui coleg, superior sau a unei persoane externe companiei, victima are la dispoziție aceleași mecanisme de raportare și protecție.
„Prevederile ghidului se aplică tuturor angajaţilor, precum şi persoanelor cu care aceştia interacţionează în timpul programului de lucru.”
|
Procedura de urmat în cazul unui astfel de incident începe cu depunerea unei plângeri sau sesizări la persoana responsabilă sau comisia desemnată, de la caz la caz. Victima poate alege să depună o plângere în formă scrisă sau să facă o sesizare verbală, care va fi consemnată într-un proces-verbal.
Angajatorii au responsabilitatea de a asigura că toți angajații sunt informați cu privire la politica de toleranță zero față de hărțuire și au datoria de a oferi instruire în acest sens. În plus, trebuie să asigure că există proceduri clare și accesibile pentru raportarea și soluționarea cazurilor de hărțuire, inclusiv cele provenite de la terți.
Desigur, chestiunea sancționării persoanei terțe de companie nu poate fi făcută așa cum se poate în cazul unui angajat din companie - de ce ar fi relevante, totuși, aceste situații pentru angajator? Pentru că angajatorului îi revine obligația de a cultiva un mediu de lucru lipsit de orice formă de hărțuire - ca atare, e obligația angajatorului de a lua toate măsurile pentru ca astfel de comportamente (de hărțuire) să nu se mai repete, cel puțin.
Respectarea și aplicarea acestei metodologii este esențială pentru a proteja angajații și pentru a promova un mediu de muncă sănătos și echitabil, indiferent de sursa comportamentului abuziv. Sancțiunile pentru nerespectarea prevederilor pot fi semnificative, atât pentru hărțuitori, cât și pentru angajatori, dacă se ajunge în situația în care angajatul hărțuit să reclame superficialitatea cu care angajatorul a tratat situația sa de hărțuire.