Proiectul de ordonanță de urgență care modifică și completează OUG 166/2022 privind compensarea prețului la energie este pus în dezbatere publică pe pagina de internet a Ministerului Energiei.
Propunerea ministerului extinde durata sprijinului acordat, asigurând compensarea costului de achiziție și montare a sistemelor de repartizare a costurilor cu energia termică în condominii: ”prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa preţul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguş, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuinţelor, precum şi a unui sprijin pentru compensarea, începând cu data de 30 iunie 2025, a costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice”.
Prin urmare, avem de-a face cu o amânare mascată, decontarea sumei de 750 de lei putând fi făcută, în realitate, abia începând cu data de 30 iunie 2025, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2025, asta numai dacă Executivul nu va decide o nouă tergiversare, procedură deja repetitivă, despre care puteți citi pe avocatnet.ro, în acest articol.
Conform Legii 428/2023 care, la rândul său, modifica mai vechea OUG 166/2022, și ale cărei prevederi ar fi trebuit să se aplice din ianuarie 2024, familiile care au un venit mediu lunar mai mic de 2.000 de lei pentru fiecare membru sau persoanele care înregistrează venituri în limita acestui plafon, beneficiază de sprijin pentru compensarea costului achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în valoare de 750 de lei de gospodărie.
Legea, care modifică mai vechea OUG 166/2022, prevede sprijin pentru următoarele categorii de persoane și familii:
- pensionarii cu vârsta de 60 de ani și peste, cu venituri lunare de până la 2.000 lei, și pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă, cu aceeași limită de venit;
- persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, cu venituri proprii lunare sub pragul de 2.000 lei;
- familiile beneficiare de alocație pentru susținerea familiei, conform Legii nr. 277/2010;
- familiile și persoanele singure care primesc ajutor social, în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.
Este important de menționat că, dacă o persoană se încadrează în mai multe dintre aceste categorii, va primi sprijin doar pentru o singură categorie, la alegere.
Reguli de acordare a sprijinului
Legea specifică faptul că sprijinul pentru compensarea prețului la energie se va acorda o singură dată pe loc de consum, indiferent dacă beneficiarul este titularul contractului de furnizare sau nu. Acest lucru presupune ca locul de consum să coincidă cu domiciliul sau reședința beneficiarului, așa cum este menționat în documentele oficiale.
Excepții și condiții specifice
O serie de persoane care, deși se încadrează în limita veniturilor care le-ar califica pentru primirea acestui ajutor vor fi exceptate de la regula acordării lui:
- persoanele care nu au domiciliul în România la data acordării sprijinului sau care nu pot dovedi rezidența în țară conform legislației;
- persoanele care execută pedepse privative de libertate sau care beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial.
Un aspect important este acela că, dacă în locul de consum domiciliază și alte persoane, care nu se încadrează în categoriile de beneficiari, veniturile acestora se vor lua în calcul. Dacă media veniturilor per locuitor sau gospodărie depășește 2.000 de lei, sprijinul nu va fi acordat pentru acel punct de consum.
O facilitare importantă menționată în lege este că, în cazul persoanelor încadrate în grad de handicap, cardul de energie poate fi utilizat de către părinte, tutor, curator sau reprezentant legal al beneficiarului, după caz.
Tipurile de venituri care vor fi luate în calcul pentru a determina eligibilitatea pentru acest ajutor sunt următoarele:
- venituri din pensii care provin din sistemul public de pensii;
- venituri din pensii care provin din sisteme de pensii care nu sunt parte a sistemului public;
- venituri din drepturi speciale, plătite de diferite instituții de pensii;
- venituri din indemnizația socială pentru pensionari;
- venituri din activități independente, cum ar fi cele de freelancer sau din profesii liberale;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuală, precum drepturi de autor;
- venituri din salarii sau venituri similare salariilor;
- venituri din închirierea unor bunuri;
- venituri din investiții, cum ar fi dividende sau dobânzi;
- venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură;
- venituri din premii și jocuri de noroc;
- venituri din alte surse care nu s-au încadrat în categoriile anterioare.
Pentru a calcula venitul lunar, sunt urmate cateva reguli specifice, destinate să asigure că venitul lunar calculat reprezintă resursele financiare ale unei persoane, iar în baza rezultatului aplicării acestui set de reguli se determina dacă acea persoană îndeplinește condițiile pentru a primi acest tip de sprijin:
- pentru veniturile impozabile, se scade impozitul plătit din suma brută pentru a stabili venitul net lunar;
- pentru veniturile care sunt scutite de impozit, venitul luat în calcul va fi suma brută (înainte de scutire);
- veniturile neimpozabile (care nu sunt supuse impozitării) nu sunt luate în calcul;
- pentru unele tipuri de venituri, se calculează venitul anual (cumulat pentru fiecare an în parte), pe care apoi îl împărțim la 12 pentru a obține venitul lunar;
- pentru veniturile din salarii, se ia în calcul totalul veniturilor pe ultimele 12 luni înainte de a întocmi listele cu beneficiarii.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OUG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)