Autoritatea Franceză pentru Protecția Datelor a aplicat săptămâna asta o amendă usturătoare companiei Amazon France Logistique -- 32 de milioane de euro, mai exact -- pentru implementarea unui sistem de monitorizare a angajaților considerat excesiv de intruziv.
Amazon France Logistique, entitate care gestionează depozitele de mari dimensiuni ale gigantului Amazon în Franța, a fost cercetată pentru folosirea unor scannere care urmăresc activitatea și performanțele angajaților în timp real. Fiecare scanare înregistrează date ce sunt ulterior utilizate pentru a calcula indicatori privind calitatea, productivitatea și perioadele de inactivitate ale fiecărui angajat.
Autoritatea a demarat cercetările în urma unor articole de presă și plângeri ale angajaților care au ajuns în spațiul public, descoperind astfel că monitorizarea includea urmărirea cu precizie a perioadelor de inactivitate a scannerelor, forțând astfel angajații să justifice orice pauză sau întrerupere. Mai mult, un indicator măsura viteza de scanare a obiectelor, penalizând scanările efectuate la intervale mai mici de 1.25 secunde, ceea ce ducea la creșterea riscului de eroare, conform companiei. Totodată, autoritatea franceză pentru protecția datelor a criticat compania pentru păstrarea datelor colectate și a indicatorilor statistici pentru toți angajații și lucrătorii temporari pe o perioadă de 31 de zile, considerând această practică disproporționată în raport cu scopul colectării acelor date. Utilizarea datelor și indicatorilor de activitate și performanță a angajaților pentru planificarea muncii în depozite, evaluarea săptămânală și instruirea lor, a fost considerată excesivă.
Cum a justificat autoritatea o amendă atât de mare? A luat în considerare amploarea și consecvența folosirii acelor metode de monitorizare a activității angajaților, care duceau, practic, la o supraveghere excesiv de detaliată și continuă, punând presiune constantă pe angajați. A fost subliniat și numărul mare de persoane afectate de aceste practici, de ordinul miilor, dar și faptul că aceste constrângeri impuse prin monitorizare sistematică contribuiau, de fapt, în mod direct la câștigurile economice uriașe ale companiei și îi ofereau un avantaj competitiv în piața de vânzări online.
Încălcările sancționate de autoritatea franceză acoperă mai multe aspecte din GDPR. În ceea ce privește monitorizarea angajaților cu ajutorul scanerelor, compania a nesocotit principiul minimizării datelor - art. 5 (1) lit. c) din GDPR - și nu a asigurat un proces legal de prelucrare a datelor (art. 6 din GDPR). Autoritatea a identificat încălcări legate de programul de lucru și evaluarea angajaților, încălcându-se astfel dezideratul exprimat în GDPR de a prelucra cât mai puține date cu putință pentru atingerea unui scop dat, compania încălcând și obligația de a furniza informații angajaților despre prelucrări și de a fi, practic, transparentă cu prelucrările sale (articolele 12 și 13 din GDPR). Practic, orice încercare a companiei de a justifica un interes legitim în prelucrarea acelor date ar fi greu de susținut, potrivit autorității.
De asemenea, până în aprilie 2020, angajații temporari ai companiei nu au fost informați în mod adecvat despre prelucrarea datelor lor în acest mod, deoarece compania nu s-a asigurat că aceștia primesc politica de confidențialitate înainte de colectarea datelor lor personale prin folosirea scanerelor respective.
Și, desigur, deloc surprinzător, autoritatea franceză a mai a descoperit și probleme legate de supravegherea video. Angajații și vizitatorii nu au fost informați cum se cuvine despre sistemele de supraveghere video, iar accesul la software-ul de supraveghere video nu a fost suficient de securizat, parolele fiind slabe și conturile de acces fiind împărtășite între mai mulți utilizatori.
Nu e legală măsurarea întreruperilor în activitate cu o asemenea precizie
Cazul Amazon France Logistique ilustrează însă nu doar încălcările GDPR, care într-un raport de subordonare cum este cel dintr-o relație de muncă se întâmplă să fie destul de dese și, uneori, destul de grave, fiind susținute adesea de pasivitatea angajaților sau de teama de a pune sub semnul întrebării anumite practici, riscând să fie penalizați sau chiar concediați.
Simplificând la maximum, autoritatea franceză spune: nu se poate să mergi atât de departe ca să te asiguri că ești cel mai bun de pe piață, nu când vine vorba de drepturile celor care lucrează pentru tine.
„Nu e legală măsurarea întreruperilor în muncă cu o asemenea precizie”, scrie în comunicatul autorității franceze de protecția datelor. Pe lângă indicatorul privind riscul crescut de eroare (scanarea obiectelor la mai puțin de 1.25 de secunde), scannerele transmiteau date privind pauzele prea lungi sau pauzele medii ale angajaților (între un minut și zece minute și peste zece minute).
„Procesul de gestionare a stocurilor și a comenzilor se compune din mai multe sarcini (primirea articolelor, stocarea inventarului, pregătirea și expedierea comenzilor) și depinde, de asemenea, de gestionarea fiecărui angajat pentru a le oferi, dacă este necesar, asistență în efectuarea acestor sarcini (coaching) sau pentru a-i redistribui la alte sarcini dacă este necesar.
Totuși, oferirea de asistență unui angajat sau redistribuirea acestuia în timp real nu necesită acces la fiecare detaliu al indicatorilor de calitate și productivitate ai angajatului, colectați cu ajutorul scanerelor, în ultima lună de activitate. Acesta subliniază că supervizorii se pot baza deja pe datele raportate în timp real pentru a identifica orice dificultăți cu care se poate confrunta un angajat și care ar putea necesita coaching, sau pentru a identifica angajații care trebuie redistribuiți la o sarcină în cazul unui vârf de activitate. Prin urmare, se consideră că, pe lângă datele în timp real, o selecție de date agregate, săptămânal de exemplu, ar fi suficientă”, scrie în comunicatul autorității franceze.
Comentarii articol (0)