Creșterea s-a datorat vânzărilor de produse nealimentare (+3,8%) și alimentare, băuturi și tutun (+3,6%). În schimb, a scăzut cifra de afaceri în domeniul comercializării la pompă a carburanților (-4,4%), conform INS.
Deși prețurile sunt deflatate, ținând cont de inflație, scăderea semnificativă a prețurilor carburanților în 2023 față de 2022, explică parțial această evoluție, la fel cum scumpirile la restul produselor, alimentare și nealimentare au influențat de asemenea cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul.
Aceste date arată că consumul final al populației nu mai reprezintă un motor de creștere a economiei, deși își menține o pondere importantă la formarea PIB. În plus, lipsa de apetit pentru a cheltui, arată și o neîncredere a consumatorilor în evoluția veniturilor proprii, raportate la inflație.
După cum era de așteptat, în decembrie, față de noiembrie, au crescut semnificativ vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+18,6%) care au tras în sus cifra de afaceri pe total comerț cu amănuntul, creșterea fiind de 3,9%
În rest în decembrie s-au înregistrat scăderi la vânzările de carburanți (-3,7%) și produse nealimentare (-3,2%). La produsele nealimentare trebuie ținut cont că în noiembrie are loc tradiționalul Black Friday, promoțiile făcute de retaileri impulsionând achizițiile.
Dacă se ține cont de numărul de zilele lucrătoare și de sezonalitate, vânzările pe total au fost mai mici în decembrie (-0,2%) comparativ cu luna precedentă.
În termeni anuali, creșterea e modestă
Față de aceeași lună a anului precedent, în decembrie 2023 s-a înregistrat o creștere pe ansamblu (serie brută) de doar 0,1%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,7%) şi la vânzările de produse nealimentare (+1,6%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 11,3%. Pe serie ajustată, INS consemnează o creștere de 1,5%.
Citește integral articolul pe www.cursdeguvernare.ro.
Comentarii articol (0)