Dacă lucrurile sunt destul de limpezi în cazul motocicletelor ori scuterelor, care au același regim cu cel al autoturismelor în eventualitatea unui accident, lucrurile sunt ceva mai nuanțate în ceea ce privește bicicletele și trotinetele.
Normele referitoare la obligativitatea conducatorilor de biciclete și trotinete de a încheia o poliță de asigurare sunt încă în fază de proiect, astfel încât legislația specifică a rămas în urma evoluțiilor din trafic. Prin urmare, bicicliștii și trotinetiștii nu sunt obligați să încheie o asigurare de răspundere civilă.
În același timp, legea rutieră (OUG 195/2002), care prevede faptul că aceștia sunt obligați să se deplaseze pe pistele dedicate lor -- atunci când acestea există --, îi ”împinge” în trafic, pentru că, în lipsa unei infrastructuri dedicate, bicicliștii și trotinetiștii sunt obligați să circule pe stradă, printre -- și alături -- de mașini: ”dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h”.
Acest fapt și evidenta creștere a numărului de vehicule de acest tip au determinat și creșterea proporțională a numărului de accidente în care bicicliștii și trotinetiștii sunt implicați. Pentru a afla care sunt variantele pe care le are la dispoziție un biciclist implicat într-un accident, am apelat la un expert în domeniul asigurărilor, brokerul Adrian Stoica, fondatorul teasiguricuadrian.ro.
Conform acestuia, participarea la trafic ar trebui să incumbe și o responsabilitate pe măsură a participanților, însă asumarea unei astfel de atitudini rămâne, cel puțin deocamdată, facultativă: ”odată intrat în trafic, poți prezuma că există riscul de a fi implicat într-un accident, fie din vina ta, fie din vina altui participant la trafic. Într-o astfel de situație, cea mai fericită variantă ar fi aceea în care ai deja o asigurare de răspundere civilă, care ar acoperi eventualele pagube produse unor terți. Dacă nu dispui de așa ceva, plata daunelor intră în sarcina ta.
În ceea ce privește accidentarea trotinetistului sau biciclistului, cea mai eficientă formă de acoperire a unor posibile cheltuieli presupuse de spitalizări, tratamente etc. ar fi aceea oferită de o asigurare de sănătate. Evident, pentru că principiul care funcționează în astfel de situații este acela că cine este vinovat va plăti eventualele daune, în cazul unui eveniment rutier în care șoferul a fost de vină, RCA-ul acestuia va acoperi eventualele pagube produse celui aflat pe două roți, atât prejudiciile materiale, cât și vătămările corporale”.
Nerespectarea reglementărilor rutiere poate face diferența între ”vinovat” și ”nevinovat” în cazul unui accident. Codul rutier impune o vârstă minimă pentru circulație trotinetiștilor pe drumurile publice (14 ani), obligativitatea purtării unei căști de protecție și echiparea bicicletei sau trotinetei cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente.
Comentarii articol (0)