Scopul enunțat al OUG 71/2024, aplicabilă, de principiu, din 25 iunie, este de a armoniza, clarifica și completa cadrul legal din domeniu, cu intenția de a îmbunătăți funcționarea și dezvoltarea pieței de capital, sens în care au fost stabilite o serie de modificări ale legislației, dar și sporirea autorității ASF.
Astfel, s-a stabilit introducerea de prevederi referitoare la combaterea publicității înșelătoare și a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul ASF.
Conform ordonanței recente, dacă ASF identifică conținut ilegal online care nu poate fi eliminat sau care continuă să provoace prejudicii are dreptul să intervină rapid și eficient: în termen de o zi lucrătoare, ASF poate solicita Institutului Național de Cercetare - Dezvoltare în Informatică - ICI București să blocheze accesul la domeniile „.ro” ale site-urilor vinovate de astfel de activități. Mai mult, furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice sunt obligați acum să blocheze, în cel mult 10 zile, accesul la conținutul site-urilor entităților neînregistrate în Registrul ASF care oferă servicii și activități cu instrumente financiare.
Actul individual emis de ASF în aceste cazuri trebuie să includă detalii specifice, precum date pentru identificarea furnizorului de comunicații, motivele pentru care conținutul nu trebuie accesat de către utilizatori și o adresă URL exactă a conținutului ilegal. Acesta este comunicat organismelor relevante și poate fi contestat într-un termen de 30 de zile la Curtea de Apel București.
Încălcarea acestor dispoziții va atrage consecințe serioase. Furnizorii care nu respectă măsurile dispuse vor risca amenzi semnificative, între 25.000 și 100.000 de lei. Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, la sesizarea ASF, va constata și sancționa aceste contravenții. Totuși, amenzile menționate nu se pot aplica încă, prevederile legate de acestea urmând să se aplice din 5 iulie.
Referitor la acest subiect, Maria Gabriela Horga, vicepreședinte Sector Instrumente și Investiții Financiare din cadrul ASF a declarat că „asemenea prevedere este importantă în contextul intensificării încercărilor de fraude financiare online, prin lansarea de afirmații false care vizează determinarea cetățenilor să ofere sume de bani. De altfel, ASF desfășoară deja o campanie de conștientizare referitoare la reclamele înșelătoare care au invadat rețelele de socializare. ASF nu face recomandări de investiții, nu solicită transferuri de fonduri și nu intermediază recuperări de sume pierdute în investiții anterioare! Pentru a-i apăra pe cetățeni, avem nevoie de pârghii suplimentare”.
Mai departe, ordonanța modifică reglementările existente cu privire la o serie largă de entități active pe piața de capital și a investițiilor:
Administratorii de fonduri de investiții alternative
Astfel, administratorii de fonduri de investiții alternative (AFIA) vor fi obligați să încheie contracte de mandat pe o perioadă de maximum patru ani pentru membrii structurilor lor de conducere. În plus, aceste entități vor trebui să întocmească anumite proceduri de lucru, de întocmirea și respectarea cărora va depinde autorizarea lor de către ASF.
Autorități locale
Nici autoritățile locale nu scapă nevizate de modificările din această ordonanță recentă, astfel încât emiterea de obligațiuni municipale urmează să fie posibilă numai cu aprobarea acestei instituții, care, mai mult, va putea suspenda obligația de lansare a ofertelor publice de preluare obligatorii.
„În cazul în care o autoritate a administrației publice locale intenționează să realizeze o ofertă publică de titluri de datorie sau intenționează să admită titlurile de datorie pe o piață reglementată, aceasta poate întocmi un prospect având conținutul și forma stabilită prin reglementările A.S.F.”, scrie, mai exact, în actul normativ.
Societăți de investiții financiare
Ordonanța mai conține prevederi privind durata mandatului acordat directorilor în cadrul Societăților de servicii de investiții financiare (SSIF), depozitarului central, operatorului de piață și contrapărții centrale. În esență, se instituie obligația acestor entități de a încheia un contract de mandat pentru o perioadă de maximum patru ani.
De asemenea, este stabilită revizuirea termenului de finalizare a achizitiei unei participații calificate într-o SSIF, prelungind acest termen de la 60 de zile la șase luni. Modificarea are în vedere faptul că entitatea reglementată poate fi emitent, iar achiziția este dependentă în timp de oferta de acțiuni existente pe piață la vânzare.