Traficul aglomerat din marile orașe crează șoferilor probleme atât în ceea ce privește deplasarea, dar și atunci când este vorba de staționarea mașinilor. Infrastructura rutieră urbană este, de cele mai multe ori, subdimensionată, atât în ceea ce privește căile de rulare, cât și din punct de vedere al disponibilității locurilor de parcare. Graba de a ajunge la destinație, dublată de lipsa unui număr adecvat de locuri de parcare, precum și lipsa educație rutiere (dar nu numai), determină mulți șoferi să își lase autoturismele în locuri în care legea nu permite.
Parcarea autoturismului în dreptul locurilor deja ocupate de alte mașini este o practică destul de des întâlnită în marile orașe. Trebuie știut faptul că, într-o astfel de situație, șoferul pus în imposibilitatea de a părăsi locul de parcare din cauza unui vehicul care îi blochează mașina trebuie să apeleze la Poliția rutieră, ori la cea locală, reprezentanții celor două instituții fiind singurii care pot constata faptul că un vehicul este parcat neregulamentar și pot dispune ridicarea acestuia.
Conform OUG 195/2002 (Codul rutier), ”Poliția rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”. În plus, în baza hotărârilor consiliilor locale, o autoritate asemănătoare au și reprezentanții Poliției locale.
Odată întocmită dispoziția de ridicare, reprezentanții Administrației Domeniului Public ai localității (ori sectorului, dacă este vorba de Capitală) pot proceda la ridicarea mașinii parcate neregulametar. Evident, pe lânga amendă și puncte de penalizare, șoferii contravenienți vor trebui să achite și taxele aferente ridicării, transportului și depozitării vehiculului lor.
Cumularea mai multor contravenții (cum ar fi situația în care șoferul care a staționat neregulamentar și, în plus, a împiedicat ieșirea unui alt autoturism din parcare sau din curte) se sancționează, pe lângă amendă, cu trei puncte de penalizare.
Ca regulă generală, Codul rutier nu permite parcarea autovehiculelor în alte locuri decât cele special destinate acestui scop: ”se consideră parcare staționarea vehiculelor în spații special amenajate sau stabilite și semnalizate corespunzător”.
Tot ca principiu general valabil, legislația permite parcarea lângă trotuar, de-a lungul acestuia: ”vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabilă trebuie așezat lângă și în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel”.
Singura excepție de la această regulă se aplică numai vehiculelor care, constructiv, ocupă puțin loc: ”motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta”.
Nerespectarea acestor reguli este considerată contravenție (oprire neregulamentară) și, pe lângă amendă (încadrează la clasa I de sancțiuni), se sancționează cu două puncte de penalizare.
Staționarea neregulamentară este și mai drastic sancționată, șoferii care se fac vinovați de săvârșirea acestei contravenții încadrându-se la clasa a doua de amenzi și trei puncte de penalizare.
Conform Codului rutier, ”se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staționare”.
Mai multe detalii despre amenzile rutiere valabile anul acesta, aici.
În ceea ce privește constatarea și sancționarea staționării sau opririi unui autovehicul, aceasta poate fi făcută atât de către agenții de circulație, cât și de polițiștii locali. În zonele de graniță, această competență este extinsă și asupra polițiștilor de frontieră.
Comentarii articol (0)