In articolul precedent am spus ca una dintre restrictiile pe care francizorii le impun francizatilor este legata de teritoriul in care acestia din urma isi desfasoara afacerile. Un factor care poate influenta succesul unei afaceri il reprezinta concurenta. Francizatii trebuie sa faca fata concurentei reprezentata de afacerile similare care isi desfasoara activitatea in aceeasi zona ca si el, fie ca sunt alte francize, fie ca sunt afaceri conduse de intreprinzatori independenti. Daca un francizat si-ar demara o afacere in vecinatatea afacerii conduse de un alt francizat, dar al aceleiasi retele de franciza ca primul, cei doi isi fac concurenta reciproc si se "lupta" pentru acapararea unui numar cit mai mare de clienti din zona respectiva ceea ce dauneaza bunului mers al afacerilor.
In timp ce il protejeaza pe francizat, exclusivitatea teritoriala poate avea si efecte negative asupra afacerii francizatului. Acesta are voie sa vinda produsul sau serviciul numai intr-o zona limitata. El nu isi poate transfera afacerea intr-o zona mai profitabila si, de asemenea, are anumite limitari daca doreste sa deschida unitati aditionale.
Un alt tip de restrictii sunt cele privind activitatea francizatului. Astfel, daca francizatul vrea sa conduca si o alta afacere in afara de franciza respectiva, francizorul ii poate cere acestuia ca cealalta afacere sa nu aiba un obiect de activitate similar cu cel al unitatii francizate. De altfel, multi francizori pune ca o conditie obligatorie ca noul francizat sa nu se ocupe de alte afaceri in paralel cu operarea unitatii francizate. La fel, daca francizatul iese din reteaua respectiva de franciza, i se poate cere ca pentru o anumita perioada de timp (citiva ani, de obicei) sa nu aiba o afacere cu obiect de activitate similar celui avut de franciza pe care a condus-o sau sa nu utilizeze sau sa divulge "secretele meseriei", procedurile, operatiunile si diferitele modalitati de realizare a anumitor procese, pe care le-a invatat si utilizat in cadrul francizei.
De asemenea, in cadrul francizei se regasesc multe restrictii privind metodele de realizare a diferitelor operatiuni de pe parcursul desfasurarii activitatii zilnice a unitatii francizate. Astfel, francizorul poate impune orele si zilele de desfasurare a programului, de exemplu. Dar ce veti face daca, de exemplu aveti un magazin iar in zona unde activeaza unitatea dumneavoastra clientii nu isi fac cumparaturile in timpul zilei (de la 10 la 18), ci seara si in week-end? De asemenea, francizorii pot impune, de pilda, utilizarea unui anumit tip de uniforme pentru angajati, afise si bannere prestabilite sau anumite modalitati de tinere a registrelor sau de efectuare a contabilitatii. In toate cazurile in care vi se impune cum sa realizati un anumit lucru sau altul, dumneavoastra nu veti avea prea multa libertate in a proceda asa cum credeti ca ar fi mai bine. Si poate exista si un impact negativ asupra succesului afacerii dumneavoastra, deoarece nu veti avea posibilitatea, libertatea si flexibilitatea necesare de a reactiona imediat la schimbarile ce survin pe piata.
Si, pentru ca am vorbit mai devreme de cazul in care francizatul decide sa paraseasca sistemul de franciza in care activeaza, voi mentiona si cazul in care francizatul doreste sa vinda unitatea (unitatile) pe care o (le) conduce. In acest caz depinde foarte mult de ceea ce este stipulat in contractul de franciza, semnat de cei doi, francizat si francizor, la inceput. Astfel, francizorul poate accepta ca francizatul sa vinda unitatea sa, insa ii poate impune anumite conditii. Francizorul poate solicita, de exemplu, drept de preemptiune prin care francizatul sa prezinte francizorului oferta de vinzare, iar daca acesta nu doreste sa achizitionaze, francizatul sa caute alti cumparatori. Alte restrictii ar fi cele legate de cumparator, care devine automat francizat – acesta va trebui sa indeplineasca exact aceleasi conditii pe care trebuie sa le indeplineasca orice pretendent dornic sa achizitioneze o licenta de franciza, in cazul contrar francizorul avind dreptul de a-l respinge pe potentialul cumparator pe care il considera nepotrivit de a face parte din reteaua sa de franciza. Poate dumneavoastra sunteti multumit, potentialul cumparator, de exemplu, a acceptat sa plateasca un pret la care dumneavoastra nici nu sperati sa vindeti afacerea, dar francizorul considera ca acest cumparator nu indeplineste conditiile necesare.
Alte restrictii pot fi cele privind selectarea si angajarea personalului care va lucra in cadrul afacerii dumneavoastra. Unii francizori sau reprezentantii lor realizeaza selectarea si angajarea personalului unui francizat, tocmai pentru a se asigura ca sunt respectate conditiile si restrictiile impuse si ca persoanele respective au toate atributele prevazute de francizor pentru a face ca afacerea respectiva sa aiba succes.
In momentul achizitionarii unei francize, discutati cu francizorul toate conditiile si restrictiile care vi se impun in cadrul retelei respective, pentru a vedea daca dumneavoastra, ca viitor francizat, nu veti avea nici o problema de orice tip sa le respectati si ca nu vor afecta in mod negativ bunul mers al afacerii.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
Comentarii articol (0)